نگاره روانی به نتایج امتحانات نهایی ۱۴۰۲

بسمه تعالی امتحان نهایی ۱۴۰۲ توسط مرکز سنجش آموزش وپرورش اعلام شد که معدل داوطلبان نسبت به سال های قبل حدو دو نمره کاهش یافت و در رشته های مختلف میانگین این نمرات از نمره ۸ تا ۱۰ بوده است واختلاف استان های حدو ۵ نمره میانگین تفاوت داشته است این نمرات داده های است که احتیاج به تحلیل با عوامل مختلف دارد تابا استنباط دقیق نتیجه گیری درست گرفته شود وبراساس نتایج تحلیلی- استنباطی راهبرد های مناسب برای جلو گیری از افت تحصیلی و افزایش پیشرفت تحصیلی انتخاب شود و راهبرد مناسب یعنی فعال سازی وکارآمد سازی همه ظرفیت های روانی و فرهنگی وساختاری و مالی است که به طور مستقیم ویا غیر مستقیم در پیشرفت تحصیلی موثر هستند نتایج امتحان نهایی ۱۴۰۲ توسط مرکز سنجش آموزش وپرورش اعلام شد که معدل داوطلبان نسبت به سال های قبل حدو دو نمره وطولی بیانگر ضعف انگیزه های دانش آموزان برای یادگیری است دانش آموزان رغبت الزم را برای رفتن به مدرسه ندارند وبا یکی از عمده ترین عامل روانی در پیشرفت تحصیلی انگیزه وامید دانش آموزان است قضاوت شهودی نه نتایج پژوهش های میدانی انجامد بلکه از مرحله یادسپاری و یاد وری در حافظه متوقف می شود وبه انتقال در موقعیت زندگی فردی واجتماعی منتهی نمی شود وشکاف آموزشی در تعطیالت انگیزه های دیگر تجربه شده در دوران تعطیالت را جایگزین رانه وسائقه آموزش می کند تعطیالت مختلف تجربیات یادگیری مستمر و پیوسته را ندارندویادگیری ها به درک عمیق و نشاط و تغییر بینش و تحول هویت نمی متاسفانه در دهه اخیر عالوه بر تعطیالت ساالنه عید و تابستانه تعطیالت پنجشنبه به تعطیالت هفتگی اضافه شده است و متاسفانه زمان آموزش در کشور با مقیاس روز شمار ویا تقویم ساالنه از مهر تا خرداد محاسبه می شود.در حالی که در سندبرنامه درسی ملی مصوب شورای عالی آموزش وپرورش عالوه بر تقویم سالانه‌، زمان آموزش ۳۷ هفته با احتساب دوهفته امتحانات و بیش از۹۰۰ ساعت در ابتدایی وبیش از ۱۱۰۰ساعت در متوسطه اول وبیش از ۱۲۹۵ ساعت در متوسطه دوم است وقانونگذاران وناظرا ن بر آن ،باید با توجه به شرایط فرهنگی ومحیط واقلیمی کشور راهبردی را برای تکمیل زمان آموزش انتخاب نمایند تا لذت یادگیری مستمر وپیوست شودوانگیزه یادگیری افزایش یابد ومقایسه های زمان آموزش با کشور های مختلف در آزمون وتیمز وپرلز نشان می دهد که ایران کمترین زمان آموزش را دارد سید نصرت الله فاضلی کار شناس تعلیم وتربیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *