مسببان کمبود معلم امروز، منتقدان کلاس های بدون معلم شدند!

بسمه تعالی
آموزش و پرورش همیشه در منظر و مرآی مردم و رسانه ها و متخصصین علوم تربیتی و علوم تخصصی بوده است و هر خانواده ای که با مدرسه، کتاب و معلم سرو کار دارد، قضاوت شهودی با نگرش فکری، ارزش هایش و فرهنگش شکل می گیرد و به گفتگو بین دیگران می پردازد و این همه فضا اجتماعی، برای آموزش وپرورش بنیان می کند که سرمایه اجتماعی آموزش وپرورش است.
در این میان مسئولین گذشته خشت و آجر این بنیان را با عملکرد شان ساختند و دیواری کج بنا نهادند؛ چراغ مدرسه را با تعطیلی دانشگاه فرهنگیان و محاسبات نادرست نیروی انسانی کم سو کردند، تا شاید بتوانند با بحران آفرینی تحصیل کرده های دانشگاه ها را بدون تبحر در مهارت آموزش و تربیت و شناخت مخاطب و تحلیل آن و طراحی آموزشی متناسب وارد مدرسه کنند تا ترویج فرهنگ غربی و دانش به معنی تجربی تسهیل شود و واحد های علوم تربیتی اسلامی دانشگاه فرهنگیان در این دوربرگردان پرت شود.
مسببان کمبود معلم امروز، منتقدان کلاس های بدون معلم شدند و دوراندیشی استراتژیک را به نزدیک بینی متحجرانه جابجا نمودند وجدان اخلاقی را با سیاست بازی و عوام فریبی معاوضه کردند و مقام پاسخگویی به ترک فعل را به جایگاه مطالبه گری ارتقا دادند.
گرچه وزرایی دولت سیزدهم نیز مقام اجرایی را با مقام سیاستگذاری اشتباه گرفتند و به اعلام و ابلاغ سیاست ها، مانند استفاده از بازنشستگان و حق التدریس ودانشجو معلم اکتفا کردند و بررسی میدانی، تدبیر و مدیریت فشرده و به موقع هر استان و منطقه به منطقه را به فرامین اجرایی وصدور بخشنامه ها و تفویض به استان ها ترجیح دادند.
امید که مسئولین برای سال تحصیلی آینده از هم اکنون چاره اندیشی نمایند و حق هیچ دانش آموزی را با معلم غیر تخصصی ضایع ننمایند و مجلس محترم نیز، خنجر استیضاح را غلاف نمایند و میدان جنگ و قدرت نمایی را به ذهن جامعه متبادر ننمایند بلکه با قلم تدبیر، حمایت و عقلانیت همراه با ایمان را هوشمندانه به ملت خدمت نمایند.

نویسنده: نصرت الله فاضلی (متخصص تعلیم و تربیت)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *