برخورد تخریبی با موضوعات مورد تاکید سند تحول بنیادین، عزم و انگیزه مسئولین آموزش و پرورش را کاهش نخواهد داد

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، برخورد تخریبی با موضوعات مورد تاکید سند تحول بنیادین و تولید داستانهایی خلاف واقع از اقدامات سازنده آموزش و پرورش توسط مخالفین اجرای سند تحول ، عزم و انگیزه مسئولین آموزش و پرورش را کاهش نخواهد داد

آموزش و پرورش بزرگترین و مهم‌ترین نهاد انسانسازی و عامل ارتقاء همه جانبه در کشور است و به همین میزان باید مورد حمایت و توجه همه آحاد جامعه از مسئولین اجرایی و قانونگذاری گرفته تا نهادهای اجتماعی و رسانه‌ها قرار گیرد.

افرادی که مسئولیت این بزرگترین وزارتخانه کشور را بر عهده می‌گیرند باید دلگرم به حمایت‌های همه جانبه از مردم و مسئولین  باشند تا با تکیه به این اعتماد عمومی و حمایت گسترده بتوانند فرایندهای تحولی خود را اجرایی نمایند.

متاسفانه روالی حاکم شده که از هوا و زمین، دوست و دشمن، باسواد و بی سواد، کوچک و بزرگ به کوچک‌ترین تصمیمات و اقدامات آموزش و پرورش حساسیت نشان داده و بعضاً در شبکه های مجازی با یک کلاغ ،چهل کلاغ کردن اصل ماجرا ، داستانی جدید و خلاف واقع تولید کرده و آب به آسیاب دشمن می‌ریزند تا جایی که موضوع سر از رسانه‌های معاند و ضد انقلاب در می‌آورد و آنها نیز مشخص است که از کوچکترین سوژه ها علیه  کشور نمی گذرند و طبق معمول معروف را منکر نشان داده و جای دوست و دشمن را عوض کرده و تحویل به مخاطب خود می دهند که البته  از دشمن که انتظاری جز این نمی رود.

برخورد تخریبی با موضوعات مورد تاکید سند تحول بنیادین و تولید داستان هایی خلاف واقع از اقدامات سازنده آموزش و پرورش توسط مخالفین اجرای سند تحول، عزم و انگیزه مسئولین آموزش و پرورش را کاهش نخواهد داد خوشبختانه مسئولین فعلی آموزش و پرورش این همت و جسارت را دارند تا تحت تاثیر جو مسموم قرار نگیرند و برنامه‌های تحولی خود را قاطعانه‌تر دنبال نمایند لیکن به برخی دوستان و صاحب نظران توصیه می‌کنیم که تا روشن شدن عمق مسئله و بررسی دقیق موضوع تحت تاثیر جو مسموم قرار نگرفته و حکمی از پیش صادر ننمایند و خود می‌دانید که وزارت آموزش و پرورش همواره پذیرای  نقد سازنده و پیشنهادات اصلاحی و تحولی بوده و در این مدت نیز جلسات مداومی با صاحب نظران و اندیشمندان وبرخی منتقدین تشکیل شده و این روند تداوم دارد.

از جمله مواردی که در آموزش و پرورش مورد تاکید قرار گرفته “متناسب سازی جنسیتی برنامه درسی و محتوای آموزشی” می‌باشد که بر اساس تکالیفی است که سند تحول بنیادین بر دوش آموزش و پرورش قرار داده است از جمله در سند تحول بنیادین “توجه بیشتر به تفاوت‌های فردی به ویژه هویت جنسیتی دانش آموزان” در راهکار ۱.۱ سند و در راهکار ۲.۱۶ “رعایت اقتضائات هویت جنسیتی پسران و دختران و ویژگی‌های دوران بلوغ دانش آموزان در برنامه‌های درسی و روش‌ها و برنامه‌های تربیتی ضمن توجه به هویت مشترک آنان” می باشد.

لیکن در برخی رسانه‌ها بدون اینکه بدانند اصل جریان چیست  با این موضوع چنان برخورد تخریبی شد که انگار که با یک تصمیم دگم و رو به عقب روبرو هستند در صورتی که اصل ماجرا روندی ضروری و با نگاهی تحولی اتخاذ شده است.

در توضیح این روند باید گفته شود که متناسب سازی جنسیتی در برنامه درسی لزوماً به معنای جداسازی کتاب‌های درسی متفاوت برای دختران و پسران نمی‌باشد چرا که در کتبی مانند ریاضیات ،علوم، شیمی ، فیزیک و ادبیات و …. اصولاً نیازی به چنین کاری وجود ندارد و موضوعاتی علمی مطرح است‌که تفاوتی برای استفاده دختران و پسران ندارد اما در برخی دروس خاص مانند درس دینی بخش احکام که  موارد خاصی برای هر یک وجود دارد لازم است متناسب با ویژگی‌های سنی و جسمی دختران و پسران باشد یا در کتاب مدیریت خانواده و سبک زندگی پایه دوازدهم که ناظر به ایجاد آمادگی‌های مجزای پسر و دختر برای ایفای نقش خود در تشکیل خانواده و زندگی زناشویی است یا در کتاب تفکر و سبک زندگی پایه هفتم که لازم است اطلاعات لازم در زمینه تغییرات جسمی و بلوغ را در اختیار دختران و پسران قرار دهد نیاز به کتبی مجزا با توجه به نیاز جداگانه دختران و پسران به این اطلاعات می‌باشد.

ضمناً در برخی دروس مانند تعلیمات اجتماعی ضروری است که هر یک از دختران و پسران به حقوق قانونی جنس خود آگاه باشند تا به ویژه دختران به دلیل نگاه جنسیتی از دستیابی به حقوق خود باز نمانند و این در راستای استقرار عدالت جنسیتی می‌باشد  ضمناً برخی رشته‌های فنی حرفه‌ای بیشتر مورد علاقه  دختران بوده مانند رشته کودکیاری یا طراحی دوخت و برخی رشته‌ها نظیر ساخت و تولید و متالوژی برای پسران مناسب‌تر می‌باشند که می‌توان کتاب‌های این‌ها را بر اساس علایق هر یک تدوین و آماده نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *