جذب هزار نیروی توانبخشی

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از اختصاص سهمیه جذب هزار نیروی توانبخشی خبر داد.

حمید طریفی حسینی در برنامه پرسشگر شبکه آموزش با بیان اینکه سازمان آموزش و پرورش استثنایی حدود ۱۰۵ هزار دانش‌آموز در ۶ گروه معلولیت دارد، اظهار کرد: این گروه‌ها عبارتند از بینایی، شنوایی، معلولیت جسمی-حرکتی، طیف اتیسم، کم‌توان ذهنی و چند معلولیتی؛ همچنین چهار گروه اختلالات عصبی تحولی نیز وجود دارد، اختلالاتی مانند یادگیری ویژه، نقص توجه بیش فعالی، هیجانی-رفتاری و دانش‌آموزان نیازمند توجه خاص.

وی با بیان اینکه بزرگترین دستاورد سازمان آموزش و پرورش استثنایی ایجاد یکپارچگی بین ارکان‌های این سازمان با آموزش و پرورش عادی و حتی فراتر از آن یعنی شرکای کاری مانند وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی است، گفت: ارکان اثرگذار دولت مانند سازمان امور استخدامی و برنامه و بودجه نیز در این طرح یکپارچه‌سازی حضور داشتند و منجر به رقم خوردن مجموعه اقداماتی شدند که مهم‌‌ترین آن‌ها طراحی استقرار “نظام تشخیص، توان‌بخشی و مداخله بهنگام” است که موجب تغییر در ساختار سازمان در کوتاهترین زمان با رویکرد ماموریت‌گرایی شد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۵ هزار معلم استثنایی در ۱۷۵۰ مدرسه مشغول به فعالیت هستند، عنوان کرد: همچنین ۶۴۰ نفر از معلمان به‌عنوان نیروی توانبخشی فعالیت می‌کنند.

وی افزود: در آزمون آموزگاری امسال ۲۳۳۲ ظرفیت ویژه آموزش و پرورش استثنایی وجود داشت که ۷۰۰ نفر جذب شدند و سالانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر نیز از دانشگاه فرهنگیان به معلمان ما افزوده می‌شود.

طریفی حسینی با اشاره به اینکه برای اولین بار سهمیه جذب هزار نیروی توانبخشی برای آموزش و پرورش اختصاص داده شده است، بیان کرد: این موضوع باعث می‌شود تا نیروی کاردرمان و گفتاردرمان داشته باشیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به بودجه ۳۰۰ میلیارد تومانی این سازمان خاطرنشان کرد: الحمدلله مشکل کمبود بودجه نداریم و کمتر از ۱۰ درصد هزینه‌ها پرسنلی است و باقی بودجه در مدارس هزینه می‌شود. همچنین ارتباطات خوبی با بخش‌های دولتی و خیرین داریم، به نحوی که ۸۰ درصد از مدارس ما را خیرین می‌سازند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در قسمتی دیگر از سخنان خود با اشاره به اینکه در کنکور سال گذشته ۱۲ نفر از دانش‌آموزان استثنایی رتبه زیر هزار داشته‌اند، تصریح کرد: یک دانش‌آموز معلول جسمی حرکتی امسال رتبه ۲۵ را کسب کرد که واقعا موضوعی بسیار مهم و نشان دهنده وجود استعداد در میان این دسته از دانش‌آموزان است.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۲۲ هزار دانش‌آموز استنثایی در کنار دانش‌آموزان عادی تحصیل می‌کنند، این یعنی استعدادهای خوبی در میان این عزیزان وجود دارد و می‌توانند همچون باقی دانش‌آموزان به تحصیل بپردازند.

طریفی حسینی با اشاره به اینکه مقاطع تحصیلی آموزش و پرورش استنثایی از بدو تشخیص آغاز می‌شود، گفت: آموزش‌های مختلفی برای این عزیزان در پایه‌های گوناگون داریم و براساس مقاطع مختلف و شرایط مناسب‌سازی انجام شده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش درخصوص ایجاد رشته تحصیلی برای دانش‌آموزان استنثایی افزود: متناسب با استعداد باید رشته تحصیلی ایجاد شود، هنگامی این اتفاق رخ دهد هزینه تجهیزات کارگاهی داده می‌شود، برای مثال امسال ۹۰ رشته جدید ایجاد شد و بودجه‌ای ۷۰ الی ۱۰۰ میلیونی در اختیار مدیران مدارس قرار داده شد تا تجهیزات مورد نیاز را تامین کنند.

وی در خصوص ایاب و ذهاب دانش‌آموزان استثنایی نیز یادآور شد: در قانون حمایت از معلولین بحث ایاب و ذهاب مشخص شده است و تکالیفی برای شهرداری‌ها تعین کرده‌اند، امسال این موضوع پیگیری شد و الان برای اولین بار در قانون بودجه ۱۴۰۲ کشور ردیف بودجه‌ ۱۸ هزار میلیارد تومانی در قالب اوراق به شهرداری‌ها داده شده تا این کار انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *