گردهمایی مدیران و روسای آموزش‌ و‌ پرورش‌ در روزهای آینده برگزار خواهد شد.

قاسم احمدی لاشکی در نشست خبری سی‌وهفتمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور که صبح امروز ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ در وزارتخانه آموزش و پرورش برگزار شد با بیان اینکه سی‌و‌هفمتین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور در روزهای چهارشنبه ۲۵ مرداد تا جمعه ۲۷ مرداد برگزار می‌شود، گفت: ۳۶ اجلاس گذشته که میراث شهیدان رجایی و باهنر است به خوبی برگزار شد و امسال نیز این اجلاس با تدابیری که اندیشیده شده است و محورهایی که در ادامه ذکر خواهد شد، برگزار می‌شود.

وی افزود: یکی از ایراداتی که متاسفانه در نظام تعلیم و تربیت وجود دارد، عدم ثبات مدیریت است. در آخرین دیداری که مقام معظم رهبری در اردیبشهت ۱۴۰۲ با معلمان داشتند، تذکراتی را مبنی بر تعداد زیاد مدیران و سرپرستان در وزارت آموزش و پرورش داشتند، عددی که تقریبا به ۱۰ نفر رسید؛ چنین ساختاری قطعا برگزاری اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش افزود: در سه روز، روسای ادارات آموزش و پرورش هر استان در مرکز استان خود گرد هم می‌آیند و مدیریت مجموعه نیز در تهران و اردوگاه شهید‌باهنر پیش‌بینی شده است. البته لازم به ذکر است مدیران و روسای ادارات شهر تهران، شهرستان‌های تهران و استان البرز به‌صورت ستادی در اردوگاه شهید‌باهنر حضور خواهند داشت.

وی خاطرنشان کرد: در اجلاس امسال مدیران و روسای آموزش‌و‌پرورش سراسر کشور، بالغ بر ۷۳۰ رئیس اداره آموزش‌و‌پرورش کشور، مدیران‌ کل نوسازی استان‌ها، روسای دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور، روسای کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوان استان‌‌ها، روسای ادارات عشایری کشور، روسای ادارات مدارس استثنایی سراسر کشور و مشاوران امور زنان آموزش و پرورش استان‌ها حضور خواهند داشت.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در اجلاس امسال سعی شده تا کمتر از مدیران بیرونی دعوت شود، عنوان کرد: معاون اول رئیس‌جمهور میهمان این اجلاس خواهند بود. همچنین کلاس‌های اخلاق با حضور اساتید به نام حوزه و سخنرانان مرتبط با موضوعات مطروحه در این اجلاس از بیرون خواهیم داشت.

احمدی لاشکی با بیان اینکه در اجلاس سی‌وهفتم‌ مدیران و روسای آموزش و پرورش، به ۱۰ مسئله مهم آموزش و پرورش پرداخته می‌شود، بیان کرد: ارائه یک خروجی منضبط در سراسر ایران اسلامی از جمله اهداف مهم است. همچنین تببین برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش در پاسخگویی به منویات مقام معظم رهبری درخصوص این وزارتخانه از اصلی‌ترین اهداف موجود است.

وی افزود: همچنین موضوعات بسیار مهم و کارشناسی شده از آموزش و پرورش وجود دارد که یکی از اهداف این اجلاس توجه و پاسخگو به آن‌ها است. همچنین تدابیر مدیریتی در راستای اجرای‌سازی ماموریت‌های ۱۲ گانه ریاست جمهوری موضوع بعدی مورد بحث در این اجلاس خواهد بود.

احمدی لاشکی خاطرنشان کرد: ایجاد هماهنگی و وحدت رویه در برنامه‌ریزی‌های مرتبط با اجرای سند تحول بنیادین و آغاز سال نحصیلی نیز از دیگر برنامه‌هایی است که در اجلاس سی‌وهفتم مد نظر است.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش تقویت تعامل و همکاری متقابل وزارت آموزش و پرورش با دستگاه‌های حاکمیتی را از دیگر اهداف این اجلاس در جهت حل مسائل آموزش و پرورش برشمرد و بیان کرد: در این اجلاس به‌دنبال آموزش مدیران و کارگزاران نهاد تعلیم و تربیت هستیم، آموزشی که با حضور مدیران با‌تجربه و مدیران جوان برگزار می‌شود و آن‌ها از تجارب یکدیگر استفاده می‌کنند.

احمدی لاشکی تقویت مدارس دولتی را از دیگر اهداف این اجلاس خواند و تصریح کرد: باید برای این موضوع راهکار پیدا کنیم، زیرا از فرمایشات مقام معظم رهبری بوده است، در نتیجه ما نیز به‌دنبال برنامه‌ای مدون و بسته‌ای جامع هستیم. اگر چنین کاری انجام شود موضوع مهمی مانند افت تحصیلی نیز بررسی خواهد شد.

وی ادامه داد: بررسی روش تامین مالی پایدار برای تحقق اهداف تعلیم و تربیت، صیانت از مقام و جایگاه معلم و نهاد تعلیم و تربیت در جامعه، رسانه و فضای مجازی نیز دیگر موضوعاتی است که مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. همچنین تقسیم کار ملی برای پیاده‌سازی سند تحول بنیادین و تحقق چرخش‌های تحول‌آفرین نیز مورد بحث کارشناسی قرار می‌گیرد.

رئیس ستاد برگزاری سی‌وهفتمین اجلاس مدیران و روسای وزارت آموزش و پرورش به ۱۰ موضوع مورد بحث در این اجلاس اشاره کرد و گفت: تمامی ادارات آموزش و پرورش ملزم هستند روی این ۱۰ موضوع به صورت تخصصی کار کنند؛ اولین موضوع سند تحول بنیادین است، تدوین نقشه راه برای سند تحول که دبیرخانه آن در استان گلستان است. موضوع دوم ارتقای جایگاه معلم است که در استان فارس نهایی می‌شود.

مبحث سوم آغاز سال تحصیلی و انجام برنامه‌ریزی‌های نهایی است که دبیرخانه آن در استان اصفهان است. تقویت مدارس دولتی نیز موضوع چهارم مورد بحث است که به دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش سپرده شده است و دبیرخانه آن خراسان شمالی است.

احمدی لاشکی افزود: پنجمین موضوع مورد بحث، سازماندهی و کمبود نیروی انسانی با محوریت مرکز نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش است و دبیرخانه آن در اداره‌کل شهرستان‌های تهران است. آسیب‌های سیاسی و اجتماعی و صیانت از کودک به عنوان ششمین موضوع مورد بحث اجلاس به معاونت پرورشی و فرهنگی سپرده شده است و دبیرخانه آن در کرمانشاه است. هفتمین موضوع برنامه فراگیر پروشی و فرهنگی مدرسه است که بازهم به معاونت پرورشی محول شده است و دبیرخانه آن در قم است. همچنین هشتمین موضوع در رابط با نقش‌ها و ماموریت‌های جدید مدارس دنیا است که دبیرخانه آن به استان البرز واگذار شده و معاونت پرورشی عهده‌دار آن است. نهمین موضوع تقویت نظارت بر مدارس و مراکز غیر دولتی است. سازمان مدارس غیردولتی مسئولیت آن را برعهده دارد و دبیرخانه آن اداره‌کل آموزش و پرورش شهر تهران است و در نهایت دهمین موضوع پوشش تحصیلی و تضمین فرصت‌های یادگیری عادلانه است که معاونت آموزش ابتدایی مسئولیت آن را برعهده دارد و دبیرخانه آن نیز در کرمان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *