بزرگترین ایراد سه کتاب فارسی اول، دوم و سوم ابتدایی ایراد اجرایی است

تصویرگر، پژوهشگر و عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد گفت: بزرگترین ایراد سه کتاب فارسی اول، دوم و سوم ابتدایی ایراد اجرایی است و تصاویر آنها از نظر ساختار، طراحی، نحوه ترکیب بندی، فرم و رنگ بسیار ضعیف و سوم از لحاظ تکنیک اجرا نیز ضعیف بوده و برای کودک مناسب نیستند.

بزرگترین ایراد سه کتاب فارسی اول، دوم و سوم ابتدایی ایراد اجرایی است

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، پرویز اقبالی در نشست علمی نقد کتاب درسی فارسی دوره اول ابتدایی که در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزار شد با اشاره به تصویرگری کتب درسی بیان کرد: کتاب های تصویر سازی را اصولا جدا از کتاب های درسی به سه قسمت تقسیم می کنند که معمولا بی کلام، کم کلام و یا مصور هستند. 

وی افزود: این تقسیم بندی درباره کتاب های درسی در برخی موارد قابل اجرا و در برخی موارد غیر قابل اجرا است. کتابهای درسی مخاطب محور است و بر اساس نظریه مخاطب محوری بحث اصلی این است که وقتی کتاب یا قصه برای کسی می نویسید باید مخاطب را هم بشناسید.

اقبالی با بیان اینکه خیال اساس زندگی کودک است و کودک با تصویر ارتباط برقرار می کند اظهار کرد: کودک ابتدا به تصویر نگاه می کند و بر اساس تصویر تلاش می کند متن را بشناسد. 

وی ادامه داد: بزرگترین ایراد سه کتاب فارسی اول، دوم و سوم ابتدایی ایراد اجرایی است و تصاویر آنها از نظر ساختار، طراحی، نحوه ترکیب بندی، فرم و رنگ بسیار ضعیف و سوم از لحاظ تکنیک اجرا نیز ضعیف بوده و برای کودک مناسب نیستند. 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه کسانی که این تصاویر را آماده کرده اند فقط خودشان را راحت کرده و از امکانات فتوشاپ استفاده کرده اند که بدترین کار است اظهار کرد: این کتابهای ضعف اجرایی بسیاری دارد. 

وی با اشاره به ضعف در ترسیم قومیت ها در کتب درسی گفت: هویت برای ما اهمیت دارد سه هویت ایرانی، اسلامی و عربی داریم. هویت دارای دو خصوصیت تداوم و تمایز است و تداوم و تمایز بر اساس سنت ها اتفاق می افتد و ما چون در تفکرمان ساختار ملیت ایرانی بودن باساختار اعتقاداتمان بر هم منطبق است، هویت ایرانی اسلامی کامل داریم.

اقبالی ادامه داد: ما هویت ایرانی اسلامی داریم ولی نشانه های هویت تصویر ما در کتب درسی کجاست؟ ما تاریخی داریم که بر اساس آن هویت های تصویری ما به وجود آمده و نمود عینی آن در چند خصوصیت است. ما به نشانه های هویت تصویری چون نقشه، پرچم، اعیاد و رسوم، قهرمانان ملی و مذهبی خود وابسته هستیم. اما در کتاب درسی فارسی نسبت به این هویت های تصویری بی نهایت سهل انگاری و بی مهری شده است. 

این استاد دانشگاه ادامه داد: هویت ملی مذهبی ما در نماز، احترام به پیامبر، زادروزها و رحلت های آنان و انقلاب اسلامی و اعیاد انقلاب است که باید به آن توجه کنیم. همچنین قومیت هایی در ایران داریم که از بعد مکانی، رسوم، شخصیت، لباس و حوادث تاریخی دارای نشانه های تصویری هستند. کتاب های درسی برای کل ایران ارائه می شود ولی نوع ارتباطشان با قومیت ها قابل هضم نیست.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *