یاسر جنگی، معلم جوان :فرهنگیان در همه انتخابات خوش درخشیدند

کمتر از 15 روز به برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی نمانده است .خبرنگار خبرگزاری رسانه معلم طی روز های گذشته با چند تن از صاحب نظران وچهر های علمی وفرهنگی در خصوص نقش فرهنگیان در برگزاری هرچه باشکوه تر انتخابات ووظایف نمایندگان در توسعه وعدلت اموزشی گفتگو هایی ترتیب داد امروز نیز با یاسر جنگی، معلم جوان نخبه مصاحبه ای انجام داده که توجه شما را به مطالعه آن جلب می کنیم وی در ابتدا به نقش معلمان وفرهنگیان در برگزاری انتخابات اشاره کرد وگفت :بی شک یکی از تاثیر گذارترین اقشار در انتخابات های متعدد در طی چهل سال عمر با برکت انقلاب اسلامی، معلمان و فرهنگیان بوده اند و به امید خدا می باشند که این حضور پر شور در هر دوره گسترده تر از دوره های گذشته از چند بعد قابل ذکر است ا ول در بحث برگزاری انتخابات و اجرای آن است که همواره فرهنگیان عزیز به عنوان مجریان و ناظران برگزاری انتخابات و شعبه های اخذ رای حضور وظیفه مدارانه داشته و دارنددوم حضور ده ها هزار نفری فرهنگیان بهمراه خانواده خویش در کنار خیل عظیم ملت در صف های رای برای انتخاب فرد اصلح است که علاوه بر افزودن به مشارکت حداکثری و شکوهمندی انتخابات های سابق به نوعی حمایت خود را از انقلاب و نظام شکوهمند اسلامی ایران اظهار داشته اندسوم نقش معلمان در تبیین لزوم مشارکت در انتخابات و تشریح معیارهای انتخاب اصلح  می باشد که با توجه به مخاطب میلیونی  دانش آموز در سر کلاس در اقصا نقاط ایران اسلامی و حسن اعتمادشان به معلمان و جایگاه اجتماعیشان قابل ذکر است. البته با توجه به اینکه تنها بخشی از دانش آموزان حائز شرایط رای می باشند آن گروه دیگر می توانند انگیزش و آگاهی را در خانواده ها افزایش دهند و منشا اثر در انتخاب سایر اعضای خانواده گردند. لذا با عنایت به این سه جنبه می توان به نقش بی بدیل و بسیار حائز اهمیت فرهنگیان پی برد که به لطف خداوند همواره فرهنگیان در هر سه عرصه سربلند حاضر شده اند و دوباره نیز برگ زرین دیگری در دفتر سراسر افتخار انقلاب اسلامی با حضور خود ورق خواهند زدجنگی در پاسخ این سوال که نقش مجلس در پاسخگویی به مطالبات فرهنگیان چگونه باید باشد؟گفت :مطابق با فرمایش معمار کبیر انقلاب حضرت امام (ره )مجلس باید در راس امور باشد و در همه کارزارها زبان و دست ملت واقع شود زیرا که باید عصاره خواست ملت در مجلس رقم بخورد.اما آنچه که امروز مشاهده میشود عدول بسیار زیاد از این جایگاه است که برخی نمایندگان آن را خواسته و یا ناخواسته باعث شده اند.از طرف دیگر نمایندگان مجلس باید محل رجوع و برآوردن انتظارات و خواسته های ملت شریف و ولی نعمتان خود باشند نه آنکه جایگاهی را که مردم به آن ها داده اند دستاویزی برای رسیدن به خواهش های نفسانی و زیاده خواهی های مالی و سیاسی نامشروع قرار دهند و یا با دیوار های دفتر کار و شیشه های دودی ماشین خود ازانظار عمومی پنهان شوند.در این بین فرهنگیان فرهیخته که همواره بی منت و تنها با امید به آینده ای بهتر و تقویت پایه های بنای عظیم نظام اسلامی بر سر صندوق های رای حاضر شدند و در سختی ها و تلاطم های اجتماعی و اقتصادی چون شمع سوخته اند، هیچگاه اجازه ی سوء استفاده دشمنان و معاندان از جریان مطالبه گری و خواسته های به حق خویش را نداده اند و فقط مجلس را شایسته رسیدگی و مامنی قانونی و مشروع برای خواست و تحقق مطالبات و افزایش کرامت از دست رفته ناشی از عملکرد ناصحیح مدیران یافته اند به همین خاطر حداقل اقدامی که مجلس می تواند انجام دهد تا قدردان محجوبیت و خدمت بی چشم داشت فرهنگیان گردد پیگیری مطالبات به حق ایشان می باشد. وی اضافه کرد :  آنچه که خصوصا در طی این دوره اخیر مشاهده شده در تناسب با انتظارات و جایگاه حقیقی مجلس رضایت بخش نمی باشد که امیدوارم در آینده ی مسیر جاری بهبود حاصل شود.کم توجهی مجلس محترم به مشکل اصلی و همیشگی آموزش و پرورش همواره و اکنون بیش از گذشته نمود پیدا کرده است.بودجه و اقتصاد آموزش و پرورش معظلی همیشگی و قابل حل است که جسارت و درایت نمایندگان را نیازمند است که متاسفانه هر دو مولفه در اختصاص بودجه به آموزش و پرورش برای سال آینده آنگونه که باید دیده نمی شود و هنوز هم نگاه هزینه بری به آموزش و پرورش برخلاف نظر رهبر انقلاب به آموزش و پرورش که آن را فرصت و بستری برای سرمایه گذاری می دانند در بین قانون گذاران جاری است.در کنار این مهم قطعی نمودن و حذف فوری کنکور به عنوان محل بنیادین جریان تعلیم و تربیت و مطالبه گری سند تحول بنیادین از وزیر و رییس دولت مواردی است که لزوم توجه به آن از نمایندگان مجلس انتظار می رود و تشکیل کمیسیون خاص آموزش و پرورش راهکاری است که تحقق آن می تواند نقش مجلس را پر رنگ تر نماید.ملاحظه و تصویب قوانین در جهت افزایش عدالت آموزشی در مقابل کاهش توجه به طرح خرید خدمات آموزشی و تقویت و پشتیبانی قانونی از دانشگاه فرهنگیان به عنوان دانشگاه تربیت کننده معلم تراز از نکاتی است که امیدوارم مجلس در این راستا گام بردارد تا موانع دستیابی به آموزش و پرورش مطلوب انقلاب اسلامی را از میان بردارد. دانشجوی دانشگاه فرهنگیان در پاسخ این پرسش که مهمترین مطالبات امروز فرهنگیان ازمجلس چیست؟گفت :به سبب راه یابی تعداد کثیری از معلمان و فرهنگیان به مجلس شورای اسلامی می بایست فراکسیون فرهنگیان به طور واقعی و بدور از هرگونه سیاسی کاری آنچه که خواسته حقیقی فرهنگیان است را به گوش جان سپرده و دست و زبان ایشان در قانون گذاری و طلب کننده پاسخ از دولتمردان در موارد اهمال کاری آنان باشند. البته تغییر نگاه به معلم از کارمند به شخصیت علمی و همتراز با اساتید دانشگاهی در منزلت و کرامت یکی از اساسی ترین اموری است که در صورت تحقق و فراهم آمدن الزامات قانونی آن بسیاری از انتظارت این قشر نجیب را برآورده خواهد نمود.رای اعتماد به وزیر شایسته و فرهنگی و پیگیری و درخواست مطالبات و انتظارات مطابق برنامه و وعده های داده شده، تصویب قانون رتبه بندی بر مبنای شایستگی های علمی و مهارتی به طور حقیقی،فراهم آوردن بسترهای قانونی امکان ادامه تحصیل معلمان، الزام دولت به ارایه خدمات بیمه تکمیلی مناسب و ارزان قیمت و پرداخت معوقات و بروز بودن پرداختی های حق التدریس معلمان و اصلاح قوانین مربوط به صندوق ذخیره  فرهنگیان و شفافیت در تحقیق و تفحص های صورت گرفته از جمله مطالبات فرهنگیان از مجلس خواهد بود.یاسر جنگی در پاسخ این سوال که مهمترین انتظار مردم از آموزش و پرورش در شرایط کنونی چه می تواند باشد؟گفت :ارایه خدمات آموزشی و پرورشی رایگان، با کیفیت و همگانی در جهت توسعه عدالت آموزشی در بعد کم و کیف اولین انتظار مردم از دستگاه آموزش و پرورش است که با عنایت به شرایط بد اقتصادی و سیل ورود نیروهای غیر ورزیده و کم آموزش دیده به کلاس درس بیشتر نمود پیدا کرده است.افول ارزش های اخلاقی در جامعه و نبود و یا کمبود مهارت های زندگی و عملی در میان فارغ التحصیلان نظام مدرسه با وجود گذراندن ساعت ها و سال های مدید آموزشی تصور مردم را به کم کارآمدی آموزش و پرورش سوق داده است و توجه بیشتر به این ها را از مدرسه خواهانند. از طرفی مطابق منویات مقام معظم رهبری در دیدار هر ساله با معلمان و از میان توصیه ها و اندیشه های امام خمینی (ره )تربیت نسل انقلابی و متخلق به ارزش های اسلامی به عنوان ماموریت اصلی دستگاه تعلیم و تربیت قلمداد می شود و لازمه تحقق آن از یک طرف وابسته به بهره مندی از معلمان تراز نظام اسلامی تربیت یافته در دانشگاه تربیت معلم می باشد که دانش و مهارت لازم را کسب کرده باشند و از طرف دیگر نیازمند مدیران صالح و با روحیه جهادی، ساختار شایسته سالار و محتوای غنی از آموزه های مروج سبک زندگی اسلامی و ایرانی بر مبنای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است تا با حمایت مادی و معنوی همه جانبه قوای سه گانه بالاخص مجلس شورای اسلامی و دستگاه های مرتبط با تعلیم و تربیت در مسیر پرورش متربیانی متفکر، مومن، انقلابی، متعهد، پویا، امیدوار، خلاق، باسواد، ماهر برای به سر منزل مقصود رساندن گام دوم انقلاب حرکت نماید. در پایان به هر طریق انتخاب توام با بصیرت و دقت را بر مبنای برنامه، شایستگی و صلاحیت از آحاد ملت و بالاخص فرهنگیان همیشه در صحنه خواهانم و امیدوارم تا با فرستادن نمایندگان کاردان و ارزشی به بهارستان، شاهد مجلسی فعال، شجاع و انقلابی در آینده باشیم که آموزش و پرورش را در اولویت قرار دهند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *