رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور مطرح کرد؛ توافق شهرداری با آموزش و پرورش برای ساخت ۴۴ مدرسه در پایتخت

رخشانی‌مهر گفت: طی جلسه‌ای که با شهردار تهران داشتیم مقرر شد ۴۴ مدرسه در شهر تهران ساخته شود.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، مهراله رخشانی‌مهر رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در نشست خبری با اصحاب رسانه درباره سهم دولت برای تامین اعتبار مدرسه‌سازی اظهار کرد: در سال ۱۳۹۶ اعتبارات سازمان نوسازی از لایحه بودجه سال ۹۷ ,۵۴۰ هزار میلیارد تومان بود؛ امسال لایحه بودجه ۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است و بیش از ۶ هزار میلیارد تومان برای تکمیل سهم دولت داشتیم. در بودجه سال ۹۷ اعتبار تخصیص گرفته بیش از ۴ هزار و ۲۲۶ میلیارد تومان بود.

او ادامه داد: در کنار وضعیت اعتبارات تبصره‌هایی در قوانین بودجه سنواتی و قوانین مرتبط داریم که باید از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم؛ خوشبختانه در سهم عوارض گاز ۲۰ درصد بود که در بودجه ۹۸ به ۵۰ درصد رسید که معادل ۸۰۰ میلیارد تومان بود.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور به مالیات استان قدس هم اشاره کرد و گفت: براساس پیگیری‌های انجام شده از کمیسیون دولت از محل مالیات مستقیم مبلغی به مدارس تعلق نمی‌گیرد، اما از مالیات ارزش افزوده می‌توانیم سهم بگیریم؛ البته همکاران معاونت پشتیبانی معتقدند این مبلغ باید به اعتبارات هزینه‌ای تعلق گیرد.


بیشتر بخوانید: روزانه بیش از ۳ کلاس درس در تهران ساخته می‌شود


رخشانی‌مهر درباره همکاری شهرداری با نوسازی مدارس گفت: طی جلسه‌ای که با شهردار تهران داشتیم مقرر شد تا در هر منطقه ۲ مدرسه ساخته شود که در مجموع ۴۴ مدرسه در شهر تهران ساخته خواهد شد.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور، درباره وضعیت قرمز مدارس تهران بیان کرد: استان تهران بعد از خراسان رضوی بیشترین مدرسه تخریبی دارد و سرانه استان تهران از آخر سومین رتبه است.

رخشانی‌مهر بیان کرد: درباره ماده ۱۸ قانون شوراها چهار تبصره ذیل آن مرتبط با الزام شهرداری و انبوه سازان به تامین فضای آموزشی در مناطق مسکونی، حذف شد و به دنبال آن هستیم که در مجلس این تبصره ها برگردد.

او ادامه داد: میانگین فضا‌های نیازمند تخریب و بازسازی و نوسازی ۳۰ درصد است و این موضوع برای استان تهران صادق است، البته صرفا ایجاد نگرانی کافی نیست و باید راه حل ارائه شود، باید دید آیا به تنهایی تامین فضای آموزشی با دولت میسر است یا خیر؟

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در استان تهران برای سال ۹۷، ۲۰۰ میلیارد تومان تامین و تخصیص اعتبار داشتیم و در سال ۹۸ هم همین مبلغ تامین و تخصیص پیدا کرده است. کوتاهی در تامین اعتبار ساعت مدرسه نداشتیم، اما حال که شهرداری و استاندار تهران نسبت به فضای آموزشی نگرانی دارند، درباره اقدامات خود توضیح دهند، این آمادگی را داریم که معادل کمک این نهاد‌ها تامین اعتبار داشته باشیم همانطور که بیش از آن هم تامین اعتبار داشتیم.

او درباره وضعیت تخریب و بازسازی مدارس موجود گفت: از سال ۸۲ که ۷۰ درصد مدارس کشور نیازمند تخریب و بازسازی و یا مقاوم سازی ارزیابی شد، کار تخریب و بازسازی مدارس مورد توجه جدی قرار گرفت و حدود ۵۰ درصد مدارسی که فرسوده بودند با دستور تخصیص اعتبار ۴ میلیارد دلاری از صندوق ذخیره ارزی، بازسازی و مقاوم سازی شدند، اما هنوز ۵۰ درصد آن آمار باقی مانده است و این رقم هم اکنون ۳۰ درصد مدارس کشور را شامل می‌شود.

رخشانی‌مهر گفت: از سال ۹۱ میزان اعتبارات با صرف این مبلغ کاهش پیدا کرد و برداشت دیگری از صندوق ذخیره ارزی بدین منظور صورت نگرفت، همچنین مهرماه امسال هم فقط ۱۵ درصد کلاس‌های درس تحویلی شامل کلاس های تخریب و بازسازی شده بود و مابقی جایگزینی فضاهای قبلی شد.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور درباره وضعیت سیستم‌های گرمایشی با اشاره به اینکه در سال ۹۱، ۲۳۰ هزار کلاس غیراستاندارد داشتیم، بیان کرد: این تعداد هم اکنون ۸۸ هزار کلاس درس تقلیل پیدا کرده است.

او با اشاره به اینکه ۲۵ هزار بخاری نفتی در کلاس های درسی که علمک گاز دارند، حذف شده است، بیان کرد: در شرایط فعلی ۲۴ هزار بخاری نفتی در مدارس بدون علمک گاز داریم که جمع آوری آن دشوار است اما سعی می‌کنیم آن را جمع آوری کنیم که اولویت ما فعلا این مدارس هستند و بعد به سراغ ۶۳ هزار بخاری گازی می رویم.

کاهش بروکراسی‌های اداری برای خیرین مدرسه ساز

او  درباره کمک دولت به خیرین در حوزه مدرسه‌سازی بیان کرد: ردیف مشترک بین خیرین و دولتی ها داریم و اگر پروژه‌ای را ۵۰ درصد سهمش از دولت باشد بخشی دیگر آن از طریق دولت خواهد بود که در سال ۹۸ اعتبار آن به ۱۰۰۰ میلیارد تومان رسید و تخصیص آن ۱۰۰ درصدی داشت همچنین در لایحه بودجه ۹۹ سهم دولت ۲۷۰۰ میلیارد تومان است.

رخشانی‌مهر درباره سنگ اندازی‌هایی که برای ورود خیرین مدرسه‌ساز به عرصه مدرسه‌سازی می‌شود، اظهار کرد: روش‌های مختلفی برای تعامل با خیرین و تکمیل پروژه‌ها داریم و سازمان نوسازی مدارس برای این کار نظارت دارد

او درباره کاهش بروکراسی‌های اداری برای کمک خیرین به مدارس گفت: بسیاری از پروژه‌های خیرساز بایت اینکه کار در حتا انجام بوده ترک تشریفات برای آن گرفتیم.

آخرین وضعیت از مدارس سیل‌زده اخیر

رخشانی‌مهر بیان کرد: در استان سیستان و بلوچستان ۵۶، در هرمزگان ۳۱ و در کرمان ۲۰ مدرسه نیازمند تخریب و بازسازی هستند که اعتباری معادل ۱۵۰ میلیارد تومان نیاز دارند. همچنین ۲۸۵ مدرسه سیستان، ۸۹ مدرسه هرمزگان و ۱۷۵ مدرسه کرمان نیاز به تعمیرات دارند که اعتباری معادل ۶۲ میلیارد تومان نیاز دارندهمچنین ۱۳۵ میلیارد تومان از طرف خیرین برای ساخت مدارس سیستان و بلوچستان تعهد شد.

رخشانی‌مهر درباره سنگ اندازی هایی که برای ورود خیرین مدرسه‌ساز به عرصه مدرسه‌سازی می‌شود، اظهار کرد: روش‌های مختلفی برای تعامل با خیرین و تکمیل پروژه ها داریم و سازمان نوسازی مدارس برای این کار نظارت دارد. 

او درباره کاهش بروکراسی های اداری برای کمک خیرین به مدارس گفت: بسیاری از پروژه های خیرساز بایت اینکه کار اهمیت داشته است ترک تشریفات برای آن گرفتیم البته این کار وظیفه استانداری است.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با تاکید بر اهمیت کیفیت ساخت مدارس گفت: در حوادث سیل و زلزله به ویژه در زلزله کرمانشاه و سیل مناطق شمالی به وضوح موضوع کیفیت مدارس مشهود بود و فضاهای آموزشی با کیفیت سالم ماندند.

رخشانی‌مهر با اشاره به وضعیت مدارس اگر تهران زلزله بیاید مدرسه تخریبی خواهیم داشت چون الان تخریبی است بیان کرد: هیچ مدرس نوساز در برابر زلزله آسیب ندید البته باید توجه داشته باشیم وقتی زلزله می‌آید حتما ساختمان ترک می خورد اما باید دید نوع سازه آسیب دیده چیست اگر نازک کاری آسیب ببیند چندان اسیر جدی نیست.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور درباره وضعیت مدارس کپری و اظهارات متناقض وزیر آموزش و پرورش مبنی بر جمع‌آوری این نوع از مدارس و اظهارات پیشین روسای سازمان مبنی بر اینکه مدارس کپری نیازمند به جمع آوری ندارد، اظهار کرد: مدارس کپری آمار پایینی دارد و در مناطقی از کشور از جمله بخشی از شیستان و کرمان مدرسه کپری داریم چراکه شرایط اقلیمی طوری است که حتی تجهیزات مدرسه 

نوساز را به مدرسه کپری می‌برند.

رخشانی‌مهر با اشاره به اینکه شعار کپر زدایی ندهیم، اظهار کرد: چون کپر تولید می‌شود و باید کپرها را بهینه کنیم و حتی مشاهده می‌کنیم در مناطقی از جنوب کرمان هتل ساختند، علاوه بر آن مدارس توپی ساختیم و آن را باید ترویج و توسعه دهیم، البته همین مدارس توپی در جنوب کرمان یا لرستان در نظر گرفتیم ولی استقبال از آن نشد.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با بیان اینکه ۶ هزار و ۶ مدرسه خشت و گلی در کشور داشتیم، گفت: کمترین تعداد مربوط به خراسان جنوبی با ۲ کلاس درس و بیشترین مربوط به سیستان و بلوچستان بود و قرار بر این داشتیم تا مهر ۹۸، جشن خداحافظی با مدارس خشت و گلی برگزار کنیم اما ۱۷۴ مدرسه خشت و گلی در سیستان و بلوچستان داشتیم که استان معین برای جمع آوری این تعداد مدرسه در نظر گرفتیم و اکنون این مدارس جمع‌آوری شده است و اواخر بهمن ماه جشن خداحافظی با این مدارس برگزار کنیم.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور بیان کرد:امیدواریم از این به بعد هم ادبیات مدارس خشت و گلی کلا از فضاهای آموزشی ما حذف شود.

انتهای پیام/ 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *