از حذف بخاری‌های نفتی تا دیدار آقای وزیر با خانواده زهرا و ریحانه

وزیر آموزش و پرورش در سفر به تبریز در مراسم همایش مدیریت نگهداری و تعمیر فضاهای آموزشی شرکت کرد و با خانواده ۲ دانش‌آموز فوت شده در زلزله دیدار کرد.

از حذف بخاری‌های نفتی تا دیدار آقای وزیر با خانواده زهرا و ریحانه+ فیلم

خبرگزاری فارس- گروه آموزش و پرورش: اولین همایش مدیریت نگهداری و تعمیر فضاهای آموزشی، پرورشی و ورزشی در مدرسه ماندگار آیت‌الله طالقانی تبریز روز ۵ دی برگزار شد.

*احیای مدرسه‌ای ماندگار

این همایش در مدرسه‌ ماندگار طالقانی برگزار شد و البته قبل از برگزاری مراسم، توسط وزیر آموزش و پرورش افتتاح شد.

دبیرستان طالقانی تبریز یکی از قدیمی‌ترین مدارس شهر تبریز است که قدمت آن به هفتاد سال قبل بر می‌گردد؛ بنای این دبیرستان در محوطه‌ای به وسعت 14070 مترمربع در محدوده مرکزی شهر تبریز در محله معروف به گورستان متروک قاسم خان در خیابان امام خمینی (ره) واقع شده و ساخت آن در سال 1325 شمسی شروع و از اول سال تحصیلی 1329-1330 شمسی مورد استفاده قرار گرفته بود. 

ساختمان این دبیرستان بنایی دو طبقه دارای 21 اتاق مجزا برای کلاس‌ها، کارهای دفتری، آزمایشگاه و یک سالن نسبتاً بزرگ سخنرانی‌ها و اجتماعات دانش‌آموزان داشت.

با توجه به قدمت بنای ساختمان و قرارگیری این مدرسه در لیست مدارس تخریب و بازسازی، در مرداد سال ۱۳۹۱ تخریب این بنا در دستور کار قرار گرفت اما روند کار متوقف شد و در نهایت احیای مجدد از سال ۱۳۹۶ آغاز شد.

دبیرستان طالقانی جزو آثار تاریخی و ثبتی ایران نبود ولی در اذهان عمومی دارای ماندگاری و محبوبیت خاصی بود، لذا مقرر شد در طراحی ساختمان جدید، کالبد نمای اصلی و تناسب حجمی بنا حفظ و دبیرستان طالقانی باز آفرینی شود.

در جهت تکمیل طرح و انطباق آن با ضوابط جدید طراحی فضاهای آموزشی، ساختمان جدید به صورت قرینه ساختمان قبلی با کمی فاصله از آن بنا شده و از طریق راهرویی به صورت یک حجم شیشه ای به بنای طرح قدیمی پیوسته و حیاط مرکزی به صورت گودال باغچه در میان این دو حجم قرار گرفته است.

در ادامه روند بازسازی، کلیه جزئیات اجرایی ساختمان قدیمی طبق تصاویر برداشت شده، طراحی و با استفاده از تکنولوژی های نوین اجرا شده است.

ساختمان جدید دبیرستان طالقانی با زیربنای حدود 6300 مترمربع در سه طبقه توسط دفتر فنی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان آذربایجان شرقی در سال 1392 طراحی و ساخت آن با نظارت این اداره کل توسط شرکت لاریز بتن غرب در پائیز سال 1398 به اتمام رسید. 

این دبیرستان دارای 21 کلاس درس، ۳ آزمایشگاه مجزا، کتابخانه ، نمازخانه کاملا مجزا با وضوخانه منحصر بفرد و سالن اجتماعات با گنجایش ۲۵۰ نفر با سیستم صوتی و تصویری کاملا نوین است. کریدورهای این دبیرستان عریض با ارتفاعی متناسب با فضاهای مکث و مناسب برای ارتباطات اجتماعی دانش آموزان می باشند. نور جنوب برای بیشتر کلاس‌ها با توجه به شرایط اقلیمی شهر تبریز استفاده شده است.

فضاهای خدماتی و پشتیبانی متناسب با ضوابط فضاهای آموزشی طراحی شده اند و تفکیک محوطه جهت استفاده های مختلف بدون تداخل کاربری ها  زمین های ورزشی، پارکینگ، پارک دوچرخه و… انجام شده است.

* جمع‌آوری ۲۴ هزار بخاری نفتی در مناطق دارای علمک گاز

مهراله رخشانی‌مهر رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در این مراسم گفت: امروز به دو مناسبت در این محفل هستیم که یکی اعلام جمع‌آوری ۲۴ هزار بخاری نفتی در مناطق دارای علمک گاز  و دیگری افتتاح یک مدرسه قدیمی تازه بازسازی شده است. 

وی با بیان اینکه شروع عملیات بازسازی مدرسه طالقانی از سال ۱۳۹۱ بود ولی بنا به کمبود اعتبارات پروژه راکد ماند، افزود: سال‌های پیش همکاران به این شهر برای بازدید آمده و گزارش راکد ماندن آن را به من دادند و از این‌رو مبلغ 3 میلیارد تومان را به این پروژه از محل اعتبارات سالیانه سازمان نوسازی اختصاص دادیم. 

وی ادامه داد: جمع‌آوری بخاری‌های نفتی دارای علمک گاز موضوعی دیگر است که در راستای استانداردسازی انجام گرفت به‌طوریکه یکی از اولین حوادث غیراستانداردسازی در شین‌آباد است که آثار این حادثه روی دانش‌آموزان هنوز باقی است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، بیان کرد:  هدف‌گذاری که انجام شد بر این اساس است تا  ۲۴ هزار کلاس درس ما بدون بخاری نفتی شده‌اند که با احتسابی که شده به ۸۸ هزار کلاس درس رسیده که دارای سیستم غیراستاندارد هستند؛ ۲۵ هزار کلاس درسی که زیرساخت گاز ندارند در کشور وجود دارد و هدف ما جمع‌آوری این ۲۵ هزار کلاس است که هر چه سریع‌تر ساماندهی خواهد شد. 

* لزوم ارائه خدمات کیفی نظام آموزشی

علی الهیار ترکمن معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش نیز در این مراسم با تأکید بر اینکه توسعه خدمات آموزشی تنها کافی نیست بلکه ارائه خدمات کیفی نظام آموزشی فراگیر مهم است، یادآور شد: کیفیت در مدرسه با وجود توسعه فناوری هنوز هم پابرجاست زیرا مدرسه پایگاه اصلی محسوب می‌شود که باید همه این موضوعات طراحی و مدنظر قرار گیرد.

الهیار بیان کرد: در کیفیت عوامل نرم‌افزاری مورد توجه قرار می‌گرفت اما در این حال کیفیت حاصل نمی‌شود مگر اینکه به سخت‌افزار نیز توجه کنیم که شکل چیدمان کلی است.  

وی با اشاره بر اینکه تغییر نقشه تیپ مدارس، مطابقت بنا با معماری اسلامی، چینش فضا‌ها و توجه به شرایط بحران در ساخت مدارس انجام می‌گیرد، متذکر شد: ایران جزو کشورهای با بحران‌های طبیعی است که مدارس می‌تواند در این وقایع نقش زیادی ایفا کند. 

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش ادامه داد:  وزارت آموزش و پرورش این همراهی کامل را دارد تا در کنار سازمان نوسازی برای بهبود بهره‌وری و استفاده از امکانات موجود آنان را یاری کند.

* فضا موقعیت یادگیری است

محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش هم در این همایش اظهار کرد: آموزش و پرورش فضا و تجهیزات یک رکن اساسی است به طوریکه فضا تنها محلی برای نشستن نیست بلکه موقعیت یادگیری است؛ با سند تحول به نتیجه تنوع یادگیری رسیده‌ایم تا به تبع آن دانش‌آموزان در مجموعه محیط‌هایی که قرار می‌گیرند آغاز ره یادگیری خواهند گرفت.

وی خاطرنشان کرد: معماری فضا می‌تواند وحدت‌گرا و آرامش‌پذیر باشد و جریان یادگیری را تسهیل کند به طوریکه یادگیری محصول هوشمندانه‌ای است که اجزای یادگیری را فراهم می‌آورد. 

حاجی میرزایی ادامه داد: فضاهایی که به نام مدرسه هستند قطعا با بناهای دیگر متفاوتند و کارکرد متنوعی دارند زیرا اگر فضا برای سکونت و آرامش بوده، در مدرسه علاوه بر آن، فضای تحول و یادگیری هم است؛ افرادی که در کار ساخت مدارس هستند، تنها مهندس نیستند زیرا باید از مفاهیم یادگیری هم فهم داشته باشند تا لحظه لحظه زمان و تقویت امر تعلیم و تربیت را به کار ببندد.

وزیر آموزش و پرورش ابراز کرد: ارزیابی از نوسازی مدارس تنها استحکام بنا و طول عمر بناها نیست بلکه ارزیابی واقعی این است که چقدر فضاها در تسهیل جریان یادگیری موثر هستند. 

به گزارش فارس، در این همایش از دستورالعمل مدیریت نگهداری و تعمیرات فضاهای آموزشی، تربیتی و ورزشی در همایش تعمیر، تجهیز و نگهداری فضاهای آموزشی رونمایی شد.

*افتتاح باشگاه پیشکسوتان فرهنگی

وزیر آموزش و پرورش پس از سخنرانی در همایش، باشگاه پیشکسوتان فرهنگی و درمانگاه دندانپزشکی فرهنگیان را رونمایی کرد.

گودرز کریمی‌فر مدیرکل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس در خصوص افتتاح پنجمین باشگاه پیشکسوتان فرهنگی گفت: این باشگاه‌ها با هدف تبادل تجارب بازنشستگان فرهنگی و تکریم منزلت اجتماعی فرهنگیان ایجاد شده است و تلاش داریم که پاتوق بازنشسته ها شود.

وی ادامه ‌داد: تلاش شده است باشگاه پیشکسوتان فرهنگی در ایده‌آل‌ترین و استراتژی‌ترین نقطه شهر بوده و سهل‌الوصول باشد و سعی کردیم ترجیحاً پله‌خور نباشد.
 
کریمی‌فر با بیان استفاده از خدمات باشگاه پیشکسوتان فرهنگی برای فرهنگیان بازنشسته رایگان است، اضافه کرد: این باشگاه دارای تالار، رستوران، اتاق استراحت، اتاق پزشک، اتاق مشاوره، سالن ورزشی و سالن مطالعه است و آلاچیق‌های تفریحی و استراحت در محوطه پیش‌بینی شده است.

وی بیان اینکه تاکنون باشگاه پیشکسوتان فرهنگی در استان‌های البرز، تهران، اردبیل و گیلان ایجاد شده است، گفت: تا پایان خرداد ۹۹ در ۱۰ استان دیگر نیز افتتاح می‌شود که البته برخی باشگاه‌ها تا ۹۵ درصد ساخته شده است.
 
مدیرکل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش از افتتاح صد و بیست و سومین درمانگاه فرهنگیان نیز خبر داد و گفت: این درمانگاه خدمات دندانپزشکی به فرهنگیان ارائه می‌دهد.

بازدید آقای وزیر از مدارس مناطق زلزله

وزیر آموزش و پرورش در ادامه روز به منطقه زلزله‌زده ترکمنچای رفت و به اهالی روستای ورنکش سر زد.

حاجی‌میرزایی به سراغ والدین ۲ دانش‌آموز فوت شده در زلزله ترکمنچای یعنی زهرا عابدی و ریحانه قربانی رفت و پای درددل خانواده‌ها و مردم نشست.

آقای وزیر از مدارس آسیب دیده در زلزله هم بازدید کرد که البته آسیب‌ها جزئی بود ولی باعث نگرانی خانواده ‌ها و دانش‌آموزان شده بود.

زهرا عابدی همان دانش‌آموز شیرین زبان است که فیلم کوتاهی از آرزوهایش، بعد از فوت وی  در فضای مجازی پخش شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *