نتایج کنکور نشان می دهد وضعیت عدالت آموزشی در کشور ما بحرانی است

عضوهیأت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و‌پرورش گفت: وضعیت عدالت آموزشی در کشور ما بحرانی است و  شواهد نشان می‌دهد بهترین نتیجه کنکور‌ را بچه‌هایی به دست آوردند که در مدارس وی آی پی درس خوانده‌اند.

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، محمد حسنی در نشست علمی ـ تخصصی «بررسی و نقد پدیده تنوع مدارس، در نظام آموزشی ایران» که در سالن اجتماعات سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اظهار کرد: تصمیم‌گیری‌های مقطعی بدون ارجاع دادن به اصل عدالت نشان‌دهنده بی‌برنامگی و نتیجه تنوع مدارس عدم شفافیت عدالت است.

وی افزود: شورای انقلاب در سال 58 مصوب کرد تمام مدارس غیردولتی یا ملی حذف شوند اما همان سال چند مدرسه غیردولتی اسلامی مستثنی شده‌اند از جمله نیکان، رفاه و… که همین اولین گام برای دوری از عدالت بود.

عضو پژوهشگاه مطالعات آموزش و‌پرورش گفت: خیر اجتماعی تعلیم و تربیت رسمی و عمومی از حساسیت بالایی برخوردار است به همین دلیل جوامع امروز باید بدون نقض بی‌طرفی، تعلیم و تربیت عادلانه را ارائه دهند تا تمام جامعه از خیر مشترک بهره‌مند شود.

حسنی ادامه داد: از سال 65 زمزمه تاسیس مدارس غیردولتی شنیده شد و با توجه به شرایط جنگ اجازه مشارکت مردم در مدرسه‌داری داده، در سال 67 ایجاد مدارس غیرانتفاعی تصویب شد و این مدارس  با سرعت سرسام‌آور گسترش یافتند و به مدارس انتفاعی تبدیل شدند.

وی عنوان کرد: تنها راه ارزیابی مدارس غیردولتی، عدالت است و آقای زینی‌وند رئیس سازمان مدارس غیردولتی گفته است نقش مدارس غیردولتی را در توسعه عدالت در نظر بگیرید در حالیکه دقیق می‌توانم بگویم این مدارس برخلاف عدالت و موازین اصل 30 قانون اساسی و انقلاب محرومان است.

عضو پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش اضافه کرد: برای اینکه روشن کنم چقدر مدارس غیردولتی با عدالت مخالف است باید بگویم وضعیت عدالت آموزشی در کشور ما بحرانی است شواهد نشان می‌دهد بهترین نتیجه آموزش کنکور‌ را بچه‌هایی به دست آوردند که در مدارس وی آی پی درس خوانده‌اند و این یعنی بسط بی‌عدالتی توسط آموزش وپرورش.

حسنی خاطرنشان کرد: در نتایج تیمز و پرلز مدارسی را داریم که تمام دانش‌آموزان آن بالای سطح استاندارد و برخی مدارس پایین سطح استاندارد هستند و این یعنی بی‌عدالتی، مدارس غیردولتی با اصل عدالت آموزشی ناسازگار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *