روایت دغدغه‌های دانشجومعلمان/ از نابودی انگیزه معلمان تا درخواست‌های صنفی

تعدادی از دانشجومعلمان به مناسبت روز دانشجو در میزگرد بررسی مسائل و مشکلات دانشجومعلمان شرکت کردند و درباره وضعیت و زیرساخت‌های فعالیت دانشگاه فرهنگیان به گفت‌وگو پرداختند.

روایت دغدغه‌های دانشجومعلمان/ از نابودی انگیزه معلمان تا درخواست‌های صنفی

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: دستگاه تعلیم و تربیت نقش بسیار مهمی را در جامعه بر عهده دارد و آن هم آموزش و پرورش نسل آینده است؛ در این راستا معلمان و مربیان باید از آموزش ویژه‌ای برخوردار باشند و این آموزش‌ها در گذشته در مراکز تربیت معلم و اینک در دانشگاه فرهنگیان صورت می‌گیرد.

به مناسبت 16 آذر روز دانشجو، میزگردی با حضور 4 دانشجومعلم دانشگاه فرهنگیان که هر یک مسؤولیتی را نیز عهده دارد، برگزار کردیم تا با دغدغه‌های دانشجومعلمان که قرار است چند صباحی دیگر، سکان کلاس‌های درس را به دست گیرند، آشنا شویم.

در این میزگرد محمد زادمهر دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، وحید پوریان دبیر جامعه اسلامی استان تهران و مدیر مسؤول نشریه آماج، مریم مسیبی دبیر شورای صنفی مرکز شهید شرافت و سید فاطمه موسوی سردبیر نشریات حوزه خواهران بسیج استان تهران، حضور دارند.

* به عنوان اولین سؤال چرا در کنکور، تحصیل در دانشگاه فرهنگیان را انتخاب کردید؟

مسیبی: در ابتدا شناختی نداشتم و با میل خودم وارد نشدم اما اکنون واقعا رضایت دارم؛ اولاً شغلم تضمین است، حقوق می‌دهند و جای پیشرفت دارد؛ می‌توانیم در زمینه سیاسی پیشرفت کنیم و اکثر نمایندگان مجلس نیز معلم بودند.

زادمهر: واقعا تفاوت عمده‌ای بین دانشگاه فرهنگیان و سایر دانشگاه است زیرا برای کار مشخص‌شده‌ای دانشجو تربیت می‌کنیم اما چرا این دانشگاه را انتخاب می‌کنیم بنده به شخصه ورودم به دانشگاه فرهنگیان بر اساس علاقه بود و در حقیقت به خاطر علاقه‌ای که به شغل معلمی داشتم به دانشگاه فرهنگیان آمدم،‌ اما شاید دلایل دیگری چون نرفتن سربازی و حقوق دادن در این دانشگاه موجب شده باشد که برخی این دانشگاه را انتخاب کرده باشند، چرا که شرایط کشور در زمینه شغل، ویژه است و نتوانسته‌ایم ثبات در مشاغل ایجاد کنیم.

درصد قابل توجهی از افراد محصل در این دانشگاه شاید به دلیل علاقه آمدند اما جنبه‌های شغلی و آینده کاری بر ورودشان تأثیرگذار بوده است. 

دانشگاه فرهنگیان مسیر مشخصی است که هم خانواده خیالش راحت است و هم فرزندان و چون در کشور چنین شغل ثابتی نیست همه به سمت این مسیر می‌آیند. اعتقادم این است که درصد قابل توجهی از افراد محصل در این دانشگاه شاید به دلیل علاقه آمده‌اند اما جنبه‌های شغلی و آینده کاری بر ورودشان تأثیرگذار بوده است. 

البته باید اقداماتی انجام می‌شده است که انجام نشده است و باید در دانشگاه فرهنگیان انگیزه ایجاد می‌شد اما نه تنها انگیزه ایجاد نکرده‌اند بلکه انگیزه را کشته‌اند و به جای اینکه به افرادی که قرار است برای 26 سال آینده آینده‌سازان ما را تربیت کنند، انگیزه دهیم، انگیزه‌اشان را نابود کردیم و در نتیجه مسیر اشتباهی را رفتیم. دانشگاه فرهنگیان را باید به چند دوره تقسیم کرد؛ به نظرم در جمع‌بندی، اصلی‌ترین ضربه در دوره سرپرستی 54 ماهه به دانشگاه فرهنگیان وارد شد البته در حال حاضر احساس می‌کنیم در برخی موارد در حال احیاست.

پوریان: جایگاه و اهمیت دانشگاه فرهنگیان را رهبر معظم انقلاب با حضور در این دانشگاه در اردیبهشت 97 به اثبات رساند. قبلا دانشگاه فرهنگیان مورد توجه زیادی بود و در دهه‌های 60 می‌بینیم که این دانشگاه شبانه‌روزی بود و برای تربیت کامل معلمان فعالیت می‌کرد. هنوز این دانشگاه شبانه‌روزی است اما بیشتر به سمت رخوت حرکت می‌کند تا شادابی را ایجاد کند.

درست است باید از برخی اهرم‌ها برای جذب دانشجو استفاده کنند اما بعد از حضور دانشجومعلمان باید اولویت‌ها تغییر کند. بنده از دوران دبیرستان دوست داشتم معلم شوم چون تعامل بیشتری در جامعه است و می‌توانم نقش تأثیرگذار داشته باشیم؛ البته تضمین کاری حضور در دانشگاه فرهنگیان هم مطرح بود، اما فقط این موارد نبود بلکه جنبه معنوی آن نیز برایم اولویت داشت.

موسوی: تأثیرگذارترین آدم در جامعه، فردی است که شخصیت نسل بعد را می‌تواند تعیین کند و معلم در این راستا می‌تواند در جامعه تأثیرگذار باشد و معتقدم مشکلات ما در جامعه به دلیل کم و کاستی است که در آموزش و پرورش وجود دارد.

جدا از این موارد معلمی شغل ایده‌آل برای بانوان است زیرا زن در زندگی آرامش می‌خواهد از سوی دیگر بانوان می‌خواهند در اجتماع باشند و تدریس و تربیت نسل آینده یک فضای ایده‌آل است. در کنار شغل معلمی می‌توانیم ادامه تحصیل داشته باشیم و می‌توانیم برای پیشرفت‌مان تلاش کنیم. نمی‌گویم از ابتدا علاقه‌مند به شغل معلمی بودم اما الان با تمام کاستی‌ها، نقاط مثبت زیادی دارد که این شغل را دوست دارم.

* شما چند سال دانشجوی دانشگاه فرهنگیان هستید؛ به نظرتان تأسیس این دانشگاه چقدر اهمیت دارد؟ برخی با فعالیت این دانشگاه زیر نظر آموزش و پرورش مخالفند و معتقدند که آموزش و پرورش نیروی انسانی مورد نیاز خود را باید از طریق سایر دانشگاه‌ها تأمین کندـ

زادمهر:‌ دو نگاه در کشور داریم که هر دو وجود دارد یک نگاه جذب معلم از طریق فارغ التحصیلان دانشگاه و نگاه دیگر که از سال 90، 91 آمد و دانشگاه فرهنگیان شکل گرفت و البته قبلا هم مراکز تربیت معلم فعالیت می‌کردند.

به نظرم از سال 92 نگاه لیبرالیسم به آموزش و پرورش وجود دارد و احساس می‌کردند آموزش و پرورش یک بار اضافه است. آموزش و پرورش را با یک نگاه خدماتی می‌بینند و در جمع‌بندی این می‌شود که چرا به دانشجومعلم حقوق بدهند اصلا چه نیازی است که مدارس دولتی باشد و چه نیازی است که معلم برای آن در نظر بگیرند.

ما در نظام اسلامی زندگی می‌کنیم ارزش‌ها و گفتمانی را باید در مدارس دنبال کنیم قرار نیست از بیرون 2030 بیاوریم و بر اساس آن حرکت کنیم و ما در راستای تمدن نوین اسلامی، مدرسه تراز جمهوری اسلامی می‌خواهیم.

وقتی نگاه خصوصی در کار وارد شد، نگاه منفعتی می‌شود یعنی تعداد دانش‌آموز بالا برود که درآمد بیشتر شود متأسفانه این نوع نگاه را در کشور داریم. اگر در جنبه‌های مختلف نگاه کنیم مورد بعدی فلسفه تعلیم و تربیت است. کشور پیشرویی نمی‌توانید نام ببرید که تربیت معلم نداشته باشد.

در حال حاضر با کمبود 300 هزار معلم در سال‌های آینده روبه‌رو هستیم و در این راستا بر اساس ماده 28 و طی دوره یکسال افرادی که خارج از 4 سال معلمی تحصیل کرده‌اند وارد آموزش و پرورش می‌شوند این در حالی است که بهترین اساتید ما در دانشگاه فرهنگیان، تربیت‌معلمی هستند.

54 ماه فردی در دانشگاه فرهنگیان فعالیت کرد که خودش این دانشگاه را قبول نداشت. از سوی دیگر همین ماده 28 برای این است که چاره‌ای نیست چون دانشگاه ظرفیت پذیرش دانشجویان برای دوره 4 ساله را ندارد.

موسوی:  وقتی فردی وارد محیط تعلیم و تربیت می‌شود باید شخصیتی داشته باشد که از او الگو بگیرند اما افرادی مثل ماده 28 بخش زیادی از واحدهایی که می‌خوانند تئوری است در حالی که ما مباحث تربیتی می‌آموزیم،‌کسی که مباحث تربیتی را پاس نکرده باشد محتوای کتاب درسی را بدون تربیت آموزش می‌دهد و هدف آموزش و پرورش فقط تعلیم نیست بلکه تربیت هم هست.

پوریان:‌ باید نگاه بنگاهی،‌ مالی و هزینه‌ای را از آموزش و پرورش برداریم. شاهد هستیم که بعد از جنگ جهانی کشورهایی که به پیشرفت رسیدند توجه خود را به آموزش و پرورش داشتند.

اگر شاهرگ اصلی را دریابید موفق می‌شوید و لزومش توجه به تربیت معلم است. در مورد ماده 28 باید بگویم دوره‌ای است که اسماً یکساله است اما کمتر شد. این هم راهکاری برای کمبود نیروی انسانی آموزش و پرورش است اما نباید فراموش کرد کسوت معلمی را کسی در می‌یابد که با هدف معلمی وارد آموزش و پرورش شود و اگر اینها دچار لغزش در نظام تعلیم و تربیت شوند به جامعه معلمان برمی‌گردد..

اینکه رهبر معظم انقلاب در دانشگاه فرهنگیان حضور پیدا کردند، نکته‌ای است که بسیار مهم است و تفکری پشت آن قرار دارد اما چرا بی‌توجهی می‌شود.

مسیبی: اگر دقت کنید از غرب تقلید می‌کنیم اما در مسائل خوب، تقلید صورت نمی‌گیرد. در کل جهان، گزینش معلمان سخت است، اما در ایران و در دانشگاه فرهنگیان می‌بینیم که مهارت‌آموزان ماده 28 وارد می‌شوند.

وقتی فردی بعد از دیپلم در همان ابتدا وارد دانشگاه فرهنگیان می‌شود، تمام‌بعدی تربیت می‌شود و تک‌بعدی نیست. در حال حاضر 30 درصد از بودجه آموزش و پرورش را کم کرده‌اند و نگاه ما را به مالی و بودجه محدود کرده‌اند، وقتی امکانات و زیرساخت‌ها فراهم نمی‌شود ناچار به استفاده از ماده 28 است ولی اگر دید بیشتر شود و امکانات افزایش یابد خیلی از مشکلات حل خواهد شد.

پوریان:‌ بازه‌های شخصیتی دانشجویان را اگر بررسی کنیم می‌بینیم که دانشجومعلمان 4 ساله، در بازه 18 تا 22 سال وارد دانشگاه می‌شوند ولی در ماده 28، افراد 35 سال و 45 سال هم وجود دارد. معتقدم سوء برداشت از اساسنامه دانشگاه فرهنگیان شده است. در این اساسنامه آمده است که در رشته‌هایی باید دانشجو جذب شود که دانشگاه فرهنگیان نداشته باشد اما در همین رشته‌ها نیز مهارت‌آموز جذب می‌شود.

* آیا از هر لحاظ از نظر تربیتی آماده هستید تا وارد مدرسه شوید؟

موسوی: دانشجومعلمان برای آماده شدن در جهت حضور در مدرسه، دوره کارورزی را می‌گذرانند و ما در سال سال سوم و چهارم بخش زیادی از اوقات‌مان به مسائل کارگاهی برمی‌گردد و 100درصد بعد از آموزش عملی آمادگی خواهیم داشت. در حال حاضر بنده فقط کارورزی یک را گذرانده‌ام و معتقدم معلم وقتی معلم می‌شود که تمام کارورزی‌ها را طی کند.

پوریان: سیاست دانشگاه فرهنگیان می‌گوید نقد سازنده همراه با مطالعه و مطالبه باشد معتقدم با وجود رئیس دانشگاه فرهنگیان مراکز دانشگاه فرهنگیان بازسازی شدند همچنین هیأت علمی نیز بازسازی شد اما هنوز امکانات کافی وجود ندارد.

رهبر معظم انقلاب مطالباتی را از دانشجویان درخواست کردند ما مطالبات ایشان را انجام دادیم و سعی کردیم به نحو احسن انجام دهیم نکته اینجاست که مسؤولان دولتی، نهادها و ارگان‌ها برای توجه به دانشگاه فرهنگیان چه اقدامی انجام دادند؟ .

در حال حاضر رخوت و ناامیدی در بین معلمان است که در دانشجو معلمان تأثیر می‌گذارد البته مطالبات معلمان بجاست. اگر چیزی را اولویت قرار می‌دهیم چرا به آن توجه نمی‌کنیم و چرا نگرش کشور در بودجه و امکانات درباره آموزش و پرورش کافی نیست؟

* مدیران مدارس با شما همکاری می‌کنند؟

پوریان: راستش را بخواهید وقتی با شوق و ذوق وارد مدرسه می‌شوید می‌گویند چرا آمدید.

* مدیر مدرسه؟!

پوریان:‌ خیر، معلم‌ها، برخی معلم‌ها می‌گویند چرا معلم شدید. آنها نسبت به انتخاب این شغل راضی نیستند و همین را به ما منتقل می‌کنند. ببینید وقتی کسی شغل پزشکی را انتخاب می‌کند یک بخش آن به خاطر اسم و رسم آن است و شاید علاقه و بخش دیگر آن درآمد است و وقتی با این موارد مواجه نشود، انگیزه‌اش کاهش می‌یابد. البته ما در بین معلمان کم نداریم معلمانی که با انگیزه و علاقه وارد این شغل شده‌اند.

* نظرتان درباره محتوای کتاب‌های درسی‌تان چیست آیا شما را برای معلم شدن آماده می‌کند؟

مسیبی: امسال دروس مجازی گذاشته‌اند و برای ما که رشته شیمی هستیم دروس مجازی در رشته تخصصی چه معنایی دارد؟

پوریان : دروس مجازی برای بخشنامه توسعه پایدار است که برای دروس عمومی است و دروس تخصصی نیز به این دلیل است که اگر استادی خوب است برای همه مورد استفاده قرار گیرد.

مسیبی: معتقدم برای دروس عمومی بهتر است. متأسفانه از سال 95 یکسری واحدهای اختصاصی ما را حذف کردند و بیشتر به دروس عمومی به جای اختصاصی می‌پردازند و این در حالی است که سطح علمی مهارت‌آموزان ماده 28 در دروس علمی قوی‌تر است چرا که دروس اختصاصی را خوانده‌اند. باید دانشگاه فرهنگیان روی دروس تخصصی بیشتر کار کند.

زادمهر:‌ برخی واحدها را کم کرده‌اند مثلاً زیست‌شناسی که 4 واحد بوده است که به دو واحد تقلیل یافته است.

مسیبی: چرا واحدهای تخصصی را حذف یا کم کرده‌اند؟

زادمهر: جنبش دانشجویی آرمان‌گراست و باید واقع‌بین باشیم شما با دوره سه ساله موافقید؟

مسیبی: خیر.

زادمهر: باید سر کلاس برویم چون نیاز است. شما ماده 28 را قبول ندارید پس چه باید کرد؛ آموزش و پرورش به نیروی انسانی نیاز دارد.

مسیبی:‌ چرا باید دوره دانشگاه فرهنگیان را سه ساله کنند؟

زادمهر:‌ آموزش و پرورش نیرو می‌خواهد. در حال حاضر هیأت علمی ما یک پنجم است؛ نه هیأت علمی، نه فضای خوابگاهی و نه ساپورت فرهنگی داریم؛ از سوی دیگر آموزش و پرورش در آینده با 300 هزار کمبود نیرو مواجه است، اما باید از بین این راه‌ها یک راه را انتخاب کنیم چرا که کمبود معلم وجود دارد یعنی یا از ماده 28 استفاده کنیم یا دوره سه ساله ایجاد کنیم و یا اینکه نیروی بیشتری جذب کنیم.

آیا واقعاً‌ دانشگاه فرهنگیان توان جذب دانشجوی بیشتر را دارد؟ آیا خوابگاه‌ها توان ارائه امکانات فرهنگی را دارند؟‌ بعد از مدتی می‌بینید که جذب مهارت‌آموزان ماده 28 بهتر از همه این موارد است.

* مشکلات دانشگاه فرهنگیان را چه می دانید؟

پوریان: وقتی بودجه دانشگاه فرهنگیان مطرح می‌شود میزان آن در مجلس نصف می‌شود سوال این است به چه دلیل، چرا بررسی نمی‌کنند که مشکلات چیست؛ در حال حاضر مرکز شرافت 96 سال قدمت دارد چرا به زیرساخت‌ها توجه نمی‌شود؟ باید توجه به تربیت معلم شود و در اولویت بودجه دیده شود اما این اتفاق نمی‌افتد.

مسیبی:‌ در استان تهران قرار بود با آموزش و پرورش صحبت شود یک مجتمع برای دانشجویان جدید بگیرند اما صورت نگرفت معتقدم باید رابطه‌مان را با آموزش و پرورش بهتر کنیم.

موسوی: وقتی دانش‌جویان زیادی جذب می‌کنیم نیاز به کادر و پرسنل اداری داریم و این در حالی است که پرسنل اداری مرکز شرافت به اندازه 5 نفر کار می‌کنند یا برخی افراد به اسم مرکز شرافت جذب شده‌اند و در بخش‌های دیگر فعالیت می‌کنند.

مسیبی:  آموزش و پرورش هیچ کمکی نمی‌کند حتی خدمات نوسازی که به مدارس ارائه می‌شود به دانشگاه فرهنگیان ارائه نمی‌شود در زمان وزارت آقای بطحایی درخواست کردیم که خدمات نوسازی ارائه شود اما آنقدر مراحل اداری را سخت کردند که این خدمات تعلق نمی‌گیرد.

پوریان: دانشگاه تربیت معلم، نیروی انسانی را برای 8 دولت تربیت کرده است اما این 8 دولت چه کار مهمی را برای آموزش و پرورش و تربیت معلم انجام داده است؛ مقصر دانشگاه فرهنگیان نیست.

مسیبی: به دانشگاه فرهنگیان سرانه غذایی و رفاهی تعلق نمی‌گیرد اما به مابقی دانشگاه‌ها ارائه می‌دهند. مثلا به دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر، سرانه داده می‌شود. اگر این اتفاق صورت بگیرد و سرانه تعلق بگیرد کسر 45 درصد به جای آنکه صرف غذا شود، صرف امور فرهنگی می‌شود.

پوریان: علاوه بر فضا و عدم امکانات آموزشی، ورود افراد ناشایست در گلوگاه‌های تربیت معلم نکته دیگری است و افرادی که از بیرون به مدیریت، تحمیل می‌کنند.

* به نظر شما در بحث آموزش دانشجومعلمان، اساتیدی که در مراکز تربیت معلم تحصیل کرده‌اند و در آموزش و پرورش فعالیت داشتند بهترند یا اساتیدی که از بیرون می‌آیند؟

مسیبی:‌ در بحث آموزش نمی‌توان مقایسه کرد که بین استاد داخل و خارج از دانشگاه فرهنگیان چه تفاوت‌هایی است چون برخی مواقع استادی که داخل یا خارج از دانشگاه بوده است خوب بوده‌اند یا ایراداتی داشته‌اند اما ما 100 هزار دانشجو داریم و 2 هزار عضو هیأت علمی داریم که نشان از کمبود است و معتقدیم باید تعامل بین آموزش و پرورش و وزارت علوم در این زمینه بیشتر باشد و اگر در جذب استاد کمک کنند خیلی از مشکلات آموزشی ما حل می‌شود. بر این اساس اینکه استاد از داخل یا خارج دانشگاه باشد فرق نمی‌کند.

پوریان: معتقدم اساتید باید صرفاً از بدنه خود آموزش و پرورش باشد که برای این وزارتخانه دلسوزی کنند چرا که وقتی فردی صاحب خانه‌ای نباشد برایش مهم نیست چه بلایی سر این خانه می‌آید.

 اول باید استاد دلسوز، انقلابی و متعهد باشد و بعد از آن شاخصه علمی را در نظر بگیریم.

موسوی:  در برخی درس‌ها استاد توجیه نیست و نمی‌داند چه محتوایی به دانشجو ارائه دهد که مناسب باشد ضمن اینکه ارتباط محتوایی بین دروسی که اساتید ارائه می‌دهند وجود ندارد. معتقدم باید دانشگاه فرهنگیان مورد توجه مسؤولان باشد.

چرا دانشجوی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی سرانه می‌گیرد ولی دانشجوی دانشگاه فرهنگیان نمی‌گیرد؛ برخی مواقع شاهد خوابگاه‌های غیراستاندارد برای دانشجویان هستیم مثلاً دانشجویان ورودی 96 در شرافت در یک سوله مستقر شدند و به خاطر حجم عظیم دانشجو، 40 نفر در یک اتاق بودند. یا اتاق پزشک به خوابگاه تبدیل شد. یا اتاق فرهنگی را می‌خواهند خوابگاه کنند.

زادمهر: اشتباه برداشت نکنید در حال حاضر دانشگاه شهید رجایی حقوق دانشجومعلمان را کامل می‌دهد اما بچه‌ها باید خرید خدمات کنند و برای غذا و خوابگاه درخواست‌شان را ثبت کرده و خرید می‌کنند.

مسیبی: به هر حال هیچ کمکی به دانشگاه فرهنگیان نمی‌شود.

زادمهر: فکر می‌کنید سرانه برای هر دانشجو چقدر است مبلغ آنچنانی نیست. البته همان سرانه را باید مسؤولان دانشگاه پیگیری کنند. نه اینکه دانشجویان پیگیر باشند هر چند که شورای صنفی در این مسیر حرکت می‌کند که بتواند این حق را بگیرد.

مسیبی: در گذشته برای هفت و نیم ماه، کسر 45 درصد را داشتیم چرا که ما در ایام عید و تعطیلات بین دو ترم نیستیم اما اکنون کسر 45 درصد را برای 9 ماه در نظر گرفته‌اند یعنی از مهر 98 کسر 45 درصد از حقوق در 9 ماه از سال انجام می‌شود.

* در مورد مسائل فرهنگی دانشگاه فرهنگیان بگویید به نظر شما فعالیت‌های انجام شده کافی است؟

زادمهر: در حال حاضر در سطح پردیس‌ها معاون فرهنگی نداریم بلکه یک کارشناس فعالیت می‌کند و این کارشناس انگیزه‌ای برای کار فرهنگی ندارد.

در ساختار استان هم کارشناسی داریم و ظاهرا معاون در سطح استان نداریم که در این حالت حقوق‌ها هم کمتر می‌شود و هیچ علاقه‌ای نیست که به سمت این فعالیت بروند ضمن اینکه دانشگاه فرهنگیان حیاط خلوت برخی مدیران آموزش و پرورش شده است.

در خصوص تشکل‌های دانشجویی نیز باید بگویم در برخی از پردیس‌ها رئیس پردیس نمی‌داند تشکل‌ها چیستند؛ فقط می‌بینید که تعداد کانون‌ها زیاد است چون کانون‌ها ساختارهای موضوعی دارند. خنثی هستند و کار خودشان را می‌کنند و سیاسی‌کاری نمی‌کنند.

بر همین اساس نگرش ساختاری دانشگاه فرهنگیان این است که کانون‌ها قوی باشند و نشریه را ساختار اضافه می‌دانند. این در حالی است که به تازگی دانشگاه در حوزه نشریات دارای کمیته ناظر شده است. خون دل‌ها خوردیم که کمیته‌ای ناظر شکل گرفت که بسیار مفید است.

معتقدیم که نباید این نگاه وجود داشته باشد که حتما این تشکل‌ها در هر پردیس فعالیت کند بلکه باید فضا بگونه‌ای باشد که هر جا که نیاز است تشکل‌ها ایجاد شوند. در برخی موارد رابطه گزینشی و مالی که دانشجومعلمان با دانشگاه دارند باعث می‌شود که رؤسا سوء استفاده کنند و اجازه ندهند که تشکل‌های دانشجویی فعالیت کنند. در حالی که تشکل دانشجویی باید خودش فعالیت کند. یعنی اجازه بدهیم دانشجویان تجربه کنند و فضایی ایجاد کنیم که کارهای تشکیلاتی و گروهی انجام شود.

مسیبی: تابستان یک بخشنامه آمد که تمام فعالیت‌های فرهنگی به خاطر کمبود بودجه لغو شود.

موسوی:‌ معتقدم قوانین دست و پا گیری برای نشریات و تشکل‌های دانشجویی وجود دارد و باید مسؤولان در این خصوص تفهیم شوند و اجازه دهند که این فعالیت‌ها انجام شود. در برخی مواقع اجازه فعالیت به تشکل‌ها داده نمی‌شود.

پوریان: تشکل‌های سیاسی باید آزادی بیان داشته باشند. در حال حاضر نشریات در دانشگاه فرهنگیان در حال جان گرفتن هستند و پا می‌گیرند.اما متأسفانه دانشگاه به دانشجویان هیچ آگاهی درباره فعالیت‌های دانشجویی نمی‌دهد و آگاهی‌بخشی در خصوص فرق کانون، انجمن‌ها و تشکل‌ها صورت نمی‌گیرد و گاهی اوقات دانشجو تازه در ترم ششم می‌گوید آیا انجام علمی هم داریم؟

* در حال حاضر شبکه‌های اجتماعی تأثیر بسیاری روز دانش‌آموزان دارند شما چه برنامه‌ای برای اینکه در این خصوص بتوانید با نسل جدید برخورد کنید، دارید؟

موسوی: صرف اینکه جلوی پیشرفت را بگیریم کار سختی است؛ معلم نمی‌تواند بگوید که از فضای مجازی استفاده نکنید بلک مثبت‌ترین کار این است که خود را با شرایط وفق دهد. در این صورت معلم به علایق توجه کرده و دانش‌آموزان را کنترل می‌کند.

مسیبی: ما باید هم سطح دانش‌آموزان پیش برویم و اطلاعات‌مان را نسبت به اطرافیان افزایش دهیم و خودمان را محدود به قلم و کاغذ نکنیم.

* تفاوت دوران مدیریتی در دانشگاه فرهنگیان چه تأثیری در روند فعالیت این دانشگاه داشته است؟

زادمهر: آقای مهرمحمدی فلسفه دانشگاه را قبول نداشت و ظرفیت دانشگاه در دوره او بسیار پایین بود. درست است که 30 هزار دانشجو نیز زیاد است اما جذب فقط دو هزار دانشجو ظلم است این چند مورد نشان می‌دهد که آقای مهرمحمدی با فلسفه وجودی دانشگاه فرهنگیان موافق نبود و در سال 96 با آمدن آقای خنیفر در واقع امیدی ایجاد شد.

تغییراتی انجام شد اما انتظار می‌رفت روند تغییرات سرعت بیشتری داشته باشد؛ مشکل ما در کشور مدیران میانی هستند. چون مدیران میانی توجیه نمی‌شوند یا تمایل به تغییر ندارند می‌بینیم تغییرات انجام نمی‌شود.

هر چند اقدامات مثبتی انجام شده است ولی باید خانه تکانی اساسی در نیروها صورت گیرد. این یواش یواش تغییر ایجاد کردن ضربه می‌زند و باید حرکت جهادی صورت گیرد.

پوریان: در دانشگاه فرهنگیان در دوره آقای مهرمحمدی 3800 نفر جذب شدند که در دوره آقای خنیفر به 25 هزار نفر رسید این افزایش جذب، روش‌های مدیریتی را نشان می‌دهد البته نباید کیفیت را فدای کمیت کرد.

اگر ظرفیت نداشتیم چرا الان ظرفیت‌ است اصلا 25 هزار نفر را جذب نمی‌کردند، 10 هزار نفر را جذب می‌کردند هر چند باید بگویم امکانات بهتر شده و بازسازی‌هایی در برخی موارد صورت گرفته است، معتقدم آن موقع تفکر تربیت معلمی نبوده است. در گذشته نشست‌های مدیران دانشگاه فرهنگیان در هتل‌ها و برج میلاد برگزار می‌شد و اکنون در باغ آذری برگزار می‌شود و دلیلش این است که مراکز پیشرفت کرده‌اند.تجمل‌گرایی را کاهش داده‌اند و بیشتر به فضای مراکز رسیده‌اند و باید بیشتر روی افراد و مدیرانی که انقلابی هستند کار شود.

مسیبی: در دوران آقای خنیفر آزمایشگاه‌ها بازسازی شده است.

موسوی: آزمایشگاه تخصصی پا گرفته است.

* حرف آخر

موسوی: خارج از بحث دانشگاه فرهنگیان موضوع خرید خدمات است که معتقدیم مشکلاتی را برای آموزش و پرورش  به وجود می‌آورد. معتقدیم در طرح خرید خدمات به دنبال شرکتی کردن آموزش هستند و می‌خواهند بار مدارس را کم کنند. در این حالت معلم برای تدریس اجیر می‌شود و شرکتی که می‌خواهد معلم استخدام کند به دنبال این است که چه اقدامی انجام دهد که سود بیشتری داشته باشد و هزینه‌ای کمتر.

در این حالت نیروهای غیرمتخصص جذب شده و نیروهای متخصص نیز ناامید می‌شوند پس باید از اجرای طرح خرید خدمات جلوگیری شود.

پوریان: افزایش حقوق دانشجومعلمان به لطف آقای حاجی‌بابایی رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس صورت گرفت اما این برای امسال اجرا شد در صورتی که ما ورودی 95 هستیم. تکلیف مطالبات دو سال قبل ما چه می‌شود؟

متأسفانه طرز فکر در دوره گذشته در مدیران اشتباه بوده است اما معتقدیم آقای خنیفر واقعا کار می‌کند و ان‌شاءالله نقدهایی که به ایشان وارد است برطرف شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *