جهان اسلام منتظر کتابهای ایران است

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، دکتر حسن رحیم پور ازغدی درباره هدف از حضور در این نشست گفت: می خواستم بدانم این افرادی که قرار است برای نسل آینده ایران اسلامی تمدن سازی کنند چه برداشتی از خودشان دارند و آیا شما خودتان را متعلق به کشوری فرهنگی و تمدن ساز می دانید؟

استاد دانشگاه توضیحی از روند تاریخ علم بیان کرد و افزود: این تاریخ علم که اکنون بیان می شود تاریخ دقیق علم نیست بلکه تاریخ ایدئولوژیک و سیاسی است که انگلیس و فرانسه و روسیه آن را نوشته اند.

وی به مدرسه دارلفنون به عنوان یک مکان مهم در جهت تاریخ سازی اشاره کرد و گفت: در زمان امیرکبیر این مدرسه فعالیت مهمی داشت و تاکید داشت که اساتید این مدرسه از کشورهای استعماری مانند انگلیس، فرانسه و روسیه نباشند و از کشورهای بلژیک و دیگر کشورها استاد جذب می شد اما بعد از کشته شدن امیر کبیر روش کار این مدرسه نیز تغییر کرد و غیر از جذب اساتید از این کشور استعمارگر، حتی گل کاری داخل مدرسه را نیز از مدل پرچم انگلیسی ها تقلید کردند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به سفرهای برون مرزی خود به چندین کشور از جمله مالزی، تونس و بوسنی اشاره کرد و گفت: چیزی که می خواهم تاکید کنم و خواسته دوستان در این کشورها بود این است که جهان اسلام آماده شنیدن تمدن سازی ایران اسلامی است و این کشورها منتظر کتابهای ایران هستند.کاری که شما می کنید ابعاد جهانی دارد.

این استاد دانشگاه معتقد است آموزش و پرورشی که می خواهد برای آینده ایران اسلامی نسلی را تربیت کند باید نظام درسی اش با بقیه متفاوت باشد.

وی با انتقاد از اینکه آموزش و پرورش نمی داند که چرا برخی دروس در برخی کتابها آمده است گفت:ما باید فکری برای این شرایط کنیم و اتوریته غرب را بشکنیم. ما باید تکلیف را با خودمان روشن کنیم که دنبال ساختن چه مدرسه ای با چه ویژگی هایی هستیم.

رحیم پور ازغدی با حمله به اینکه نظام آموزشی جهان تحت کنترل غرب است بیان داشت:نظام فراماسونری به هرکشوری که پا گذاشته نظام آموزشی آن کشور را تغییر داده به همین منظور ما باید مراقب باشیم چرا که ممکن در نهادهای مختلف کشور ما هم این دیدگاه وجود داشته باشد.

این استاد دانشگاه گفت: خروجی آموزش و پرورش یعنی افرادی که نیم قرن آینده کشور و جهان اسلام را باید بسازند بنابراین ابتدا باید هدفمان را تعریف کنیم که چه افرادی با چه ویژگی هایی می خواهیم.ما به دنبال افرادی هستیم با ویژگی عدالتخواهی، خودباور، خدا محور، راستگو، امیدوار، پرتلاش، کم مصرف، پرتولید و غیره.

وی در مورد اهمیت آموزش مهارت های فنی و مهارتهای زندگی گفت: در دانشگاههای معروف جهان هم می بینیم که به تازگی تاکید زیادی روی مساله آموزش مهارتهای اولیه زندگی مانند نحوه ارتباط گرفتنف نحوه غذا پختن، انجام کارهای شخصی و غیره صورت می گیرد.

رحیم پور ازغدی با تاکید بر اینکه بسیاری از مواردی که در خصوص کشفیات و اختراعات در کتب قدمی آمده و هم اکنون در کتابهای درسی ما نیز آموزش داده می شود نادرست است گفت: بسیاری زا این اختراعات و کشفیات که اسم نیوتن، گالیله، کخ و غیره آمده در دوران قدیم توسط دانشمندان تمدن اسلامی مانند بوعلی سینا، رازی، بغدادی، ابن هیثمف جابر، فارابی و غیره عنوان شده بود و در واقع آنها مبدا این علوم بودند.این تاکید من  نتیجه مطالعه منابع و ماخذ همین کشورای غربی و اعترافات و اذعان دانشمندان آنها است.

وی ادامه داد: باید تلاش شود تا تمدن اسلامی با این همه افتخارات در کتابهای درسی گنجانده شود و به نسل آینده نشان دهیم که آنها می توانند.اگر اینها را در کتابها نیاوریم به آنها می گوییم که ما از ابتدا عقب بودیم و چیزی نداریم و همیشه غربی ها از ما بهتر هستند و در نتیجه مستعمره می شویم. بهتر است بگویم کشوری که ترجمه علمش از تولید علمش بیشتر باشد محال است تمدن سازی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *