آموزش موزه‌داری به دانش‌آموزان

به ‌گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، علی‌اصغر مونسان در مراسم گرامیداشت روز جهانی موزه که در محل فرهنگستان هنر برگزار شد، اظهار داشت: بیش از چهار دهه از نام‌گذاری روز جهانی موزه از سوی شورای بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم) می‌گذرد و بی‌تردید در سال‌های پس از این رویداد، نه ‌تنها نگرش به اهمیت موزه‌ها متحول شده، بلکه موزه‌ها از محل نگهداری اشیای فرهنگی‌ و تاریخی به مکان‌هایی آموزشی و فرهنگ‌ساز تبدیل شده‌اند که به بهترین و زیباترین شکل ممکن زندگی بشر و دستاوردهای گذشته او را برایش روایت می‌کنند.

وی افزود: موزه‌ها با اشراف کامل به نقش آموزشی خود درصدد ارائه خدمات آموزشی بیشتر و اشاعه فرهنگ در محدوده‌ای گسترده‌تر برآمدند و برنامه‌های جدیدی را طراحی کردند که این برنامه‌ها کاربردی کردن موزه‌ها نام گرفته است.

مونسان ادامه داد: خوشبختانه نمایشگاه‌های موزه‌ای مشترک و بین‌المللی را با کشورهای مختلف برگزار می‌کنیم و بازدیدهای بسیار عالی از نمایشگاه موزه‌ای ایران در هلند و اسپانیا نشان‌دهنده این است که موزه‌های ما بر اساس این شعار، فعالیت خود را ادامه می‌دهند.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اضافه کرد: پژوهش‌های ما نشان می‌دهد در کشورهای مختلف دارای نقاط مشترک هستیم و با برگزاری نمایشگاه‌های موزه‌ای این نقاط مشترک را می‌شناسیم، هرچقدر در این خصوص کار شود می‌توانیم به گسترش صلح و دوستی کمک کنیم. در حقیقت موزه‌ها می‌توانند به گسترش تعاملات فرهنگی ملت‌ها و به دوستی و نزدیکی کشورها کمک کنند.

معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: موزه‌ها همچنین با برقراری فضاهای مؤثر تعامل و گفت‌وگو میان ملل و فرهنگ‌ها، گام‌هایی اساسی در رفع چالش‌های بین‌المللی و هدایت جهان به‌سمت صلح و دوستی برمی‌دارند.

وی ادامه داد: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که به‌زودی با وزارت آموزش‌ و پرورش امضا خواهیم کرد، موضوع موزه و موزه‌داری به دانش‌آموزان آموزش داده خواهد شد و با این هدف امضای تفاهم‌نامه با وزارت آموزش‌ و پرورش برای معرفی و شناساندن میراث‌فرهنگی و موزه‌ها در قالب کتاب‌های درسی در دستور کار قرار دارد.

در این مراسم که با حضور جمعی از مسؤولان برگزار شد، از تعدادی از موزه‌داران برتر و فعالان حوزه موزه و موزه‌داری در کشورتجلیل به عمل آمد، همچنین در این مراسم، پیام مدیر دفتر منطقه‌ای یونسکو و رئیس ایکوم جهانی قرائت شد.

انتهای پیام/