تجربه‌های موفق مدارس جمع‌آوری می‌شود

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، نخستین جشنواره ملی «تجربه‌های موفق مدارس» از سوی وزارت آموزش‌ و‌ پرورش و دانشگاه شهید رجایی برگزار می‌شود؛ مهلت ارسال آثار به دبیرخانه این جشنواره تا ۳۱خرداد ۱۳۹۸ است.

محورهای جشنواره 

برنامه‌ریزی و مدیریت: اقدامات و فعالیت‌های مدیریتی شامل مواردی چون اهداف و جهت‌گیری‌های مدرسه، مدیریت امور فرهنگی و پرورشی، برنامه‌ریزی فعالیت‌های آموزشی، مواد آموزشی، نوآوری‌های آموزشی و روش‌های ارزشیابی یادگیری دانش‌آموزان.

فرآیند آموزش: تمرکز بر چگونگی و اجرای آموزش شامل مواردی چون فعالیت‌های پیش از تدریس (طراحی آموزشی)، فعالیت‌های حین تدریس (شیوه‌های تدریس و اجرا)، فعالیت‌های پس از تدریس و هم‌چنین تعامل با دانش‌آموزان و عملکرد تحصیلی آنان.

فعالیت‌های فرهنگی و پرورشی: فعالیت‌هایی شامل اردو و بازدید، مسابقات دانش‌آموزی، مراسم آغازین و پایانی در مدرسه، نماز و نماز جماعت، مراسم و برنامه‌های مرتبط با ایام‌الله‌ها و مناسبت‌ها، کلاس‌های فرهنگی و هنری، کتاب و کتابخوانی، تربیت‌بدنی و برنامه‌های راهنمایی و مشاوره.

مشارکت والدین و جامعه محلی: اقدامات مرتبط با تحقق سیاست «مدرسه کانون پیشرفت محلی و اجتماعی» شامل مواردی چون بهره‌گیری از فرصت‌های بومی و محلی، جذب خیرین، ارتباط با مدارس دیگر و سایر نهادها، آموزش والدین، تعامل با والدین و برنامه‌های انجمن اولیا و مربیان.

فضا و تجهیزات: توجه به جاذبه‌های فضای مدرسه و اقداماتی در زمینه‌های زیباسازی، استفاده بهینه از فضا، فضای سبز، اصول زیست‌محیطی، نکات روان‌شناختی و سایر جاذبه‌های محیطی و هم‌چنین امور سخت‌افزاری مدرسه مانند ایمنی، امکانات هوشمندسازی، امکانات ویژه و ساخت وسایل و تجهیزات.

اقتصاد مدرسه و توسعه منابع: برنامه‌ها و فعالیت‌هایی شامل جذب و مدیریت منابع مالی در مدرسه، نوآوری در جذب و نگهداشت و ارتقای منابع انسانی، بهره‌وری نیروی انسانی و استفاده بهینه از منابع، تحقق اقتصاد مقاومتی در مدرسه، اقتصاد مدرسه در خدمت ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی، نقش مدرسه در حمایت از تولید ملی و سایر امور حمایتی و پشتیبانی.

امور ویژه: در این حیطه، ۳زمینه کلی بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست (HSE) مدنظر خواهد بود؛ مواردی که به کلیت مدرسه مربوط است و در زمینه‌های شادی و شادابی‌سازی مدرسه، ‌ مهارت‌های زندگی، بهداشت و صیانت از محیط‌زیست، پرورش مهارت‌های عاطفی و اجتماعی است. به‌طور اخص می‌توان به این موارد  اشاره کرد: انگیزش و جوّ مدرسه، شادی و نشاط، موفقیت‌های برجسته، تأثیر مدرسه در فرهنگ و هویت منطقه یا شهر، مدارس مناطق محروم، جذب بازماندگان از تحصیل، ‌ فداکاری‌ها و ایثارگری‌های حوزه مدرسه و غیره.

آموزش و تحقق حقوق شهروندی (خاص دوره دوم متوسطه): برنامه‌ها و فعالیت‌هایی شامل آشنایی دانش‌آموزان با حقوق شهروندی و تکالیف و مسؤولیت‌ها، توسعه روابط اخلاقی و اجتماعی، افزایش همدلی و همبستگی بین اعضای جامعه، دانش‌افزایی و ارتقای آگاهی دانش‌آموزان و والدین و مربیان از حقوق شهروندی، تقویت مهارت‌های مؤثر جهت احقاق حقوق مدنی و مشارکت آگاهانه برای حضور در عرصه‌های گوناگون فرهنگی و سیاسی و اجتماعی.

انتهای پیام/