وقتی صدای کمک‌آموزشی‌ها بلندتر است

عباس جهانگیریان با اشاره به کتاب‌هایی که در نمایشگاه کتاب امسال دارد، از مشکلات اثرگذار در کیفیت نمایشگاه می‌گوید.

این نویسنده ادبیات کودک‌ونوجوان در گفت‌وگو با ایسنا درباره ارزیابی‌اش از کیفیت نمایشگاه کتاب تهران اظهار کرد: یکی از مشکلات نمایشگاه کتاب مکان آن است. این را قبول دارم که برگزاری نمایشگاه در محل نمایشگاه بین‌المللی ایجاد ترافیک می‌کند. اما با توسعه خطوط مترو می‌شد این مشکل را رفع کرد تا نمایشگاه به زادگاه اولیه‌اش برگردد، ولی این‌ها آرزو است.

او سپس با اشاره به حضور ناشران کمک‌آموزشی در نمایشگاه کتاب افزود: به‌نظر می‌رسد صدای ناشران کمک‌آموزشی بلندتر از بقیه است. منظورم از صدا نمادین است. من اصلا مخالفتی با حضور ناشران کمک‌آموزشی در نمایشگاه کتاب ندارم اما شاید باید نمایشگاه آن‌ها مستقل برگزار شود، چون بالاخره مردم هم به این کتاب‌ها نیاز دارند؛ اما وقتی همزمان با ناشران دیگر حضور پیدا می‌کنند، فقط جمعیت و شلوغی صوری حاکم می‌شود که شور خرید کتاب نیست و بیشتر شور غیرکتابی است.

جهانگیریان با بیان این‌که کتاب از دیرباز شعر، داستان و فرهنگ بوده است، گفت: از قدیم هرکس هر کتابی را که نیاز داشت در نمایشگاه می‌خرید اما شلوغی بار فرهنگی نمایشگاه را کاهش داده است. این نمایشگاه، نمایشگاه کتاب‌های کمک‌درسی است تا کتاب به آن معنایی که ما می‌شناسیم. البته از نظر نظم و مدیریت به هرحال آن جمعیت انبوهی که آن‌جا هست اداره و کنترلش سخت است. اما این شلوغی هم بی‌مورد است، به‌خصوص در روزهای تعطیل، که هوای نامطبوع داخل سالن‌ها تنفس را سخت می‌کند. من مخالفاتی با آن‌ها ندارم اما فکر می‌کنم باید بین صدای آن‌ها و صدای ناشران دیگر توازن باشد.

این نویسنده ادبیات کودک‌ونوجوان درباره کتاب‌هایی که در نمایشگاه امسال دارد نیز بیان کرد: «سایه هیولا» از انتشارات کانون پرورش فکری در نمایشگاه عرضه می‌شود که شخصیت داستانی آن محیط‌بانان هستند و ماجرای رابطه عاطفی یک دختر نوجوان با آخرین ببر ایرانی است که منقرض شد. کتاب دیگری از همین نشر «پسر نان و نمک»، یک رمان تاریخی و داستان زندگی یعقوب لیث صفاری است. همچنین سری جدید کتاب‌هایی که به انتشارات مدرسه داده‌ام در یک پکیج با تصویرسازی جدید منتشر می‌شوند که شامل کتاب‌های فارابی، ابن مقفع، انوشیروان و اردشیر بابکان است که در ساختار بصری جدید منتشر می‌شود. کتاب دیگر «خواب آب»،  تاریخچه آب، مهندسی آب، قنات و نقش ایرانیان در تمدن‌های آبی است. این کتاب درباره حفاظ‌های آبی شوشتر و ساعت‌های آبی با روایتی ساده برای نوجوانان است که توسط انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *