تقاضای برخی دانش‌آموزان پایه دهم برای تغییر رشته

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، مسعود شکوهی مدیرکل امور تربیتی و مشاوره آموزش و پرورش در مراسم افتتاحیه نمایشگاه دانش‌آموزی هفته مشاغل با بیان اینکه این هفته فرصت مغتنمی است که باید از آن بهره ببریم، گفت: دغدغه هر خانواده و هر فردی این است که بحث اشتغال را در آینده‌نگری مدنظر قرار دهد و ما به عنوان متولی باید دغدغه جدی داشته باشیم و اصل مهم کاری ما باشد.

وی افزود: ما به عنوان متولی باید طراحی تحصیلی، زندگی و شغلی دانش‌آموزان را جدی بگیریم و اینکه به دانش‌آموز روزانه ۶ ساعت تنها فرمول ارائه کنیم، تنها وظیفه ما نیست و بخشی از آن است.

شکوهی در ادامه بیان کرد: وظیفه داریم دانش‌آموز را به نحوی راهنمایی کنیم که آینده خود را ترسیم کند و انتخاب درستی داشته باشد؛ باید ببینیم که ما چقدر هدایت تحصیلی را درست انجام دادیم و اینکه چقدر توانستیم فضا برای هدایت تحصیلی ایجاد کنیم که همه این عوامل به برنامه‌ریزی ما بازمی‌گردد و اگر ما نتوانیم همخوانی بین تحصیل و عرصه کار ایجاد کنیم، آن وقت باید دید که وضعیت چگونه خواهد شد.

وی با بیان اینکه برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی در تسری و تسریع کسب شایستگی‌های هدایت تحصیلی بسیار کمک‌کننده است، افزود: بر همین اساس همکاران ما در سطح کشور اقداماتی نظیر این نمایشگاه انجام دادند و بنده از حوزه پرورشی آموزش و پرورش به دلیل تهیه اطلس مشاغل استانی که نیاز جدی ما به شمار می‌رود، تشکر می‌کنم.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: اگرچه همه استان‌ها را برای تهیه اطلس موظف کردیم ولی پیشرو این حوزه شهر تهران بود ولی بنده خواهش می‌کنم این کتاب در اختیار همه به خصوص دانش‌آموزان متوسطه اول قرار بگیرد تا در انتخاب رشته خود از آن کمک بگیرند.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره آموزش و پرورش در ادامه اضافه کرد:‌ برخی از ما در حال طی مسیر اشتباه هستیم، زیرا وظیفه ما آنچنان که برخی اشاره می‌کنند، تنها آموزش مهارت‌ها نیست، بلکه ما بیش از مهارت‌آموزی باید به تجربه‌آموزی بپردازیم و اگر بخواهیم فرد ماهری تربیت شود، راه‌حل آن در متوسطه دوم است ولی فرمان تجربه‌آموزی در متوسطه اول قرار دارد و دانش‌آموزان باید براساس تجربه و توانایی، نه بر اساس آرزو به تحصیل بپردازند.

شکوهی بیان کرد: در دو سال گذشته که بررسی‌های مشاوره‌ای الزامی نبود و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان ملاک انتخاب رشته تحصیلی قرار می‌گرفت، با عرض تأسف اعلام می‌کنم که تعداد افراد بسیاری در پایان پایه دهم انصراف می‌دهند و متقاضی تغییر رشته هستند؛ این تعداد از حد نرمال بیشتر شده است؛ بنده عاجزانه درخواست دارم بحث آموزش‌های مشاوره‌ای و نمایشگاه‌ها به جد دنبال شود.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره آموزش و پرورش با بیان اینکه نیاز به دوره‌های آموزشی در آموزش و پرورش وجود دارد، گفت: اردوهایی را بدون هدف و برای گذراندن وقت دانش‌آموزان برگزار می‌کنند که شاید مفید نباشد؛ متأسفانه مدرسه هیچ برنامه‌ای ندارد، لذا خواهش دارم در برگزاری اردوهای یکروزه از دانش‌آموزان و اولیا کمک گرفته شود.

وی ادامه داد: طراحی این مسیر که برای زندگی دانش‌آموز است، وظیفه ما محسوب می‌شود و رساندن به بالندگی این دانش‌آموزان، وظیفه سختی است که برعهده ما قرار دارد لذا برنامه امروز ویترین فعالیت‌های حوزه مشاوره است.

وی در افزود: اینکه ما چقدر فضا را فراهم و برای کسب شایستگی‌های مورد نیاز دانش‌آموز برنامه ایجاد کردیم، به برنامه‌ریزی‌های ما باز می‌گردد.

انتهای پیام/