ایران وطن دوم دعوت‌شدگان به مسابقات قرآن جهان اسلام

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، محمدرضا مسیب‌زاده مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در خصوص برگزاری ششمین دوره مسابقات قرآن  جهان اسلام گفت: بحمدالله به برکت انقلاب شکوهمند اسلامی این مسابقات از روز گذشته آغاز شده است.تعداد 105 نفر از دانش‌آموزان کشورهای اسلامی از 34 کشور اعلام آمادگی کردند و مرحله مقدماتی این مسابقات، به منظور صرفه‌جویی و توجه به کیفیت غیرحضوری برگزار شد.

وی افزود: در مرحله مقدماتی نهایتاً تعداد 38 نفر از دانش‌آموزان 27 کشور به مرحله نیمه‌نهایی راه یافتند و ما شب گذشته جلسه هماهنگی و معارفه را برگزار کردیم. از امروز صبح رسماً‌ مرحله نیمه‌نهایی ‌آغاز شده و دانش‌آموزان در سه بخش به رقابت می‌پردازند.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در ادامه بیان کرد:‌ افتتاحیه مسابقات قرآن جهان اسلام فردا 21 فروردین در مصلی امام برگزار می‌شود و تا 25 ادامه خواهد داشت. خوشحالیم که روز 26 فروردین همه عوامل و برندگان مسابقات به دیدار مقام معظم رهبری می‌روند و در این روز مسابقات پایان می‌یابد؛ از جایی که توجه ما به فعالیت‌های مدرسه‌ای است و اینکه باید محور اصلی همه فعالیت‌ها در مدرسه تعریف شود، هر ساله مسابقات قرآن، عترت و نماز در مدارس کشور برگزار می‌شود.

مسیب‌زاده با اشاره به اینکه خوشحالیم امسال سی و هفتمین دوره مسابقات قرآن را سپری می‌کنیم،‌ افزود: دانش‌آموزان از ابتدا که وارد مدرسه می‌شوند از همان نیمه مهرماه تبلیغات لازم برای برگزاری مسابقات انجام می‌شود، ثبت‌نام می‌کنند و در هفته قرآن، عترت و نماز به رقابت می‌پردازند. بر اساس مصوبه دبیرخانه دائمی ما این مسابقات را دو سالانه برگزار می‌کنیم و قصد جدی‌مان این است که در سا‌ل‌های آینده این مسابقات به صورت چرخشی در بقیه کشورهای علاقه‌مند نیز برگزار شود.

وی با بیان اینکه تمام توجه ما به مرحله اول مسابقات در سطح مدارس است، خاطرنشان کرد: بیش از 7.5 میلیون نفر از دانش‌آموزان آموزشگاه‌ها در مسابقات قرآن، عترت و نماز شرکت می‌کنند و افرادی که برگزیده شده‌اند، از بهترین‌ها هستند. طی هماهنگی‌ها کلیه مسابقات قرآن برای افراد زیر 18 سال در اختیار آموزش و پرورش است و ما از اولیاء دعوت می‌کنیم که مسیر مسابقات را از مدارس آغاز کنند و تنها شرط ورود آنان دانش‌آموز بودن است.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش ضمن اشاره به وجود 107 هزار مدرسه قرآن بیان کرد: معلمین قرآن آموزش‌های لازم را انجام می‌دهند و در عین حال مراکز و دارالقرآن‌هایی به صورت تخصصی وجود دارند که متقاضیان می‌توانند در آن شرکت کنند و سطح  علمی خود را بالا ببرند. اکنون سطح شرکت‌کنندگان به سطح مناسبی رسیده است و رشته‌های قرائت و حفظ برای برادران و تنها رشته حفظ برای خواهران وجود دارد.

مسیب‌زاده تصریح کرد:‌رشته قرائت خواهران ما در میان کشورهای شرکت‌کننده حد نصاب لازم را کسب نکرد و از جایی که صرفه‌جویی برای ما اهمیت دارد علیرغم اینکه نفر انتخابی‌مان در رشته قرائت خواهران بسیار قوی بود ولی حدنصاب لازم را برای شرکت در مسابقات کسب نکرد و ما شرکت‌کننده خواهر در رشته قرائت نخواهیم داشت.

وی در ارتباط با علت نامگذاری شعار مسابقات که «یک کتاب، یک امت» است، گفت: کتاب قرآن به عنوان ارزشمندترین کتاب راهنمای بشر از عمر بسیار ارزشمندی برخوردار است و کشورهای اسلامی جهان بر محور قرآن استوار هستند.

 اظهار کرد: ما در سال‌های اخیر خشونت‌طلبی و جنگ‌طلبی را در کشورهای اسلامی با تعاریف غلطی از امثال گروه‌های داعش شنیدیم و شاید بهترین پیام، پیام قرآن، پیام وحدت،‌ پیام مهربانی و پیام همدلی است و دانش‌‌آموزان ما سفیر مهربانی در کشورهای خود خواهند بود.

مسیب‌زاده افزود: برخی از شرکت‌کنندگان سایر کشورها زمانی که وارد کشور ما می‌شوند و سطح علمی دانش‌آموزان و بقیه بخش‌ها را مشاهده می‌کنند متعجب می‌شوند. یکی از اهداف جدی مسابقات معرفی کشورمان جمهوری اسلامی ایران به دیگر کشورها است که در شب گذشته در جلسه معارفه اعلام کردیم ایران وطن دوم دعوت‌شدگان به مسابقات قرآن جهان اسلام است زیرا جمهوری اسلامی بزرگترین ام‌القرای اسلام است و کتاب قرآن بالاترین کتاب تصمیم‌گیری و عمل کردن به همه احکام ارزشمند به شمار می‌رود.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش افزود: اتفاق بسیار مبارکی است که اکنون شاهد بزرگترین المپیاد قرآنی جهانی اسلام هستیم و این اقدامات در زمینه طلاب علوم دینی، بانوان، بزرگسالان و نابینایان در کنار مسابقات دانش‌آموزی وجود دارد. ما به واسطه صرفه‌جویی و توجه به مسائل ترویجی و تبلیغی خوب این اتفاق مبارک را رقم زدیم و همزمان مسابقات را برگزار می‌کنیم. بزرگترین اردوی قرآنی کشور را در این ایام سپری می‌کنیم و بیش از 10 هزار نفر دانش‌آموزان کشورمان در شهرستان‌های تهران، البرز و همچنین شهرهای اطراف در این مسابقات شرکت دارند.

وی اظهار کرد: امروز بیش از 800 نفر دانش‌آموز در سالن‌ها حضور داشتند و این موردی مهم و بزرگترین تبلیغ و ترویج است که از معنویت استفاده کنند و در فضای حاکم برای تمام طول عمر خود بیمه شوند.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اتفاق امسال اقدام جدیدی بود گفت: سال‌های گذشته مرحله مقدماتی در کشورمان انجام می‌گرفت و از جایی که همه کشورهای شرکت‌کننده توانایی و کیفیت لازم در مسابقات را ندارند بینندگانی که حضور داشتند کیفیت کافی را مشاهده نمی‌کردند از این جهت مرحله مقدماتی به صورت غیرحضوری برگزار شد و افرادی که حضور دارند از بهترین‌ها هستند.

مسیب‌زاده گفت: مرحله نیمه نهایی را در هتل هما برگزار می‌کنیم و عزیزانی که در مصلی حضور می‌یابند قطعاً شاهد تلاوت و اجرای حفظ بهترین‌های جهان اسلام خواهند بود. از کلیه همکارانم از معلمین گرفته تا سایرین و صف تا ستاد و همچنین سازمان اوقاف و امور خیریه تشکر می‌کنم.

انتهای پیام/