برخوردهای سیاسی اجرای سند تحول را با دشواری روبرو کرده است

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسانه معلم، در متن این اعلامیه آمده است: مقاله مندرج در روزنامه مردم سالاری به شماره ۴۷۵۰  هفتم آذر ۱۳۹۷ با عنوان «سند تحول بنیادی نظام آموزش و پرورش در بن بست هفت ساله » با استناد به گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را آرمان گرایی که جای واقع گرایی را گرفته  میداند که بدین لحاظ اجرای آن در بن بستی هفت ساله قرار گرفته است.
 محتوای گزارش مرکز مذکور که سعی در علمی نشان دادن بررسی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دارد بدون ارائه ی هیچ راه حلی واقع گرایانه و پیشنهادی مبنی بر اجرایی نمودن سند تحول،  و صرفا با طرح چند سوال که پاسخ  به آنها نه سند تحول را به اجرا نزدیک می کند و نه موجب تغییرات اساسی در آن خواهد شد به پایان رسیده است. پاسخ گویی به محتوای گزارش قاعدتا از وظایف تهیه کنندگان و تصویب کنندگان سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است خاصه آن که گزارش مذکور برای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تهیه و ارسال شده است لکن این نکته قابل ذکر است که چگونه تهیه کنندگان گزارش بررسی خود را مستند به تحقیقات علمی سی دانشگاه کشور دانسته اند در حالی که معترف به عدم اجرای سند در آموزش و پرورش اند پس بر اساس کدام روش یا روشهای علمی تحقیقات مذکور صورت پذیرفته است؟ قطعا مرکز پژوهش ها پاسخ متقن و مستند به روشهای علمی مورد عمل گزارش را ارائه خواهد داد.
اما بعد راقم مقاله مندرج در روزنامه مردم سالاری هر چند مدعی استناد به گزارش مرکز پژوهش هاست اما با استفاده از کلماتی مانند ایدئولوژی رسمی و حیات طیبه و استناد به نظرات برزینکا سعی در القاء فردی بودن دین را دارد و معتقد است  که سند تحول به این لحاظ اجرایی نشده که بر واقعیات تکیه ندارد و از کوشش های متافیزیکی سخن به میان آورده که امید است اهل فن، نوع این کوشش ها را مشخص فرمایند؛ لکن پرسیدنی است که دلیل اجرایی نشدن آموزش  همگانی دوره ابتدایی برای همه کودکان در جهان که در سال ۱۹۴۸ میلادی توسط مجمع عمومی سازمان ملل هدف گزاری شده بود در دهه هدف که دهه شصت میلادی بود چه بود؟
 در سال ۱۹۸۰، سال هدف بعدی، چرا حاصل نشد ؟در سال ۱۹۹۰ حصول به آنرا سال ۲۰۰۰ اعلام کردند درآن سال نیز توفیق نهایی بدست نیامد که سال ۲۰۱۵ مشخص شد که البته این مهم در سال ۲۰۱۳ به وقوع پیوست. و در طول این سال ها هیچ گاه سازمان مذکور صورت مسئله را پاک نکرد و بر اجرای هدف خود پای فشرد.
 موضوعی که گزارش مرکز پژوهش ها و راقم نوشتار مردم سالاری به عمد فراموش کرده اند موانع و مشکلات وزارت آموزش و پرورش در اجرای سند و برخوردهای سیاسی از این دست است که اجرای سند را با دشواری روبرو کرده است
 اما ذکر این نکته خالی از لطف نیست که حیات طیبه ایکه سند بدنبال تحقق آنست در همین زمین خاکی دست یافتنی است و تمام کوشش پیامبران الهی و ائمه ی معصومین برای حصول بدان صورت پذیرفته است و تلاش سکولارها که از اوایل قرن نوردهم با تکیه بر ناسیونالیزم برای کنترل فرایند اجتماعی کردن جوامع انسانی با تاکید  تسلط بر مدارس صورت پذیرفته است را ، امروزه حضور پر رنگ دین مبین اسلام در صحنه های بین المللی از رونق انداخته و سلطه امپریالیسم جهانی مبتنی بر ایدئولوژی شخصی بودن دین را به چالش کشانده است چه اگر ملت رشید ایران در سال ۱۳۵۷ بر طبق نظر آقای برزینکا عمل می کردند و دین را امری شخصی می دانستند هنوز ملت تحت قیمومیت قانون کاپیتولاسیون بود!
*جمعیت اسلامی فرهنگیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *