گروه آموزش و فناوری خبرگزاری رسانه معلم، سیزدهمین همایش تجلیل از مؤلفان و پدیدآورندگان مواد و رسانههای آموزشی و یادواره شهید محسن حججی امروز در مرکز همایشهای بینالمللی موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.
حیدر تورانی سرپرست سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در این مراسم اظهار کرد: بسیار خرسندیم که امروز آفتابی در سرا و قلمروی آموزش و پرورش کشور به نام سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی و سایر زیرنظامها و اهداف دورههای تحصیلی، درخشیدن گرفت؛ سندی که به فرموده مقام معظم رهبری یک سند عالمانه، جامع، منسجم، پیشرو و قابل افتخار است.
وی با بیان اینکه امروز مطلوبهای ما روشن و مأموریتهای ما نیز معلوم است، افزود: قدمهایی را که باید تا رسیدن به وضعیت مطلوب برداریم هم ترسیم شده است ولی تا مطلوب فاصله داریم؛ اگرچه وضع موجود ما مطلوب نیست اما مخروب هم نیست.
تورانی ادامه داد: این گردهمایی تجلیل از مؤلفان و پدیدآورندگان مواد و رسانههای آموزشی که به نام شهید مدافع حرم حججی نامگذاری شده است، بسیار مبارک است، چرا که شاهد یک اتفاق و حرکت بزرگ علمی، پژوهشی و مطالعاتی در حوزه کتابها و برنامههای درسی هستیم.
وی اضافه کرد: اگرچه این کتابها و بستههای آموزشی و تربیتی موجود با تراز سند تحول آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران فاصله دارد ولی جلوههای بسیاری از ارزشهای معنوی و علمی از قبیل نماز، قرآن، اهلبیت(ع)، ولایت، فقاهت، دفاع مقدس، سبک و آداب زندگی، سلامت و محیط زیست، عقل معاش، خلاقیت و نوآوری و مسألهشناسی و مهارتآموزی را در آنها شاهدیم و اینک امیدمان به اندیشههای پاک، همت والا و زبان گویای معلمان عزیز است؛ آنان چون خورشید، مهر میورزند و از درخشش خویش نمیکاهند و بیمنت به فرزندان این آب و خاک مقدس و آکنده به خون مطهر شهدای گرانقدر، خدمت میکنند.
سرپرست سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با بیان اینکه این کتابها و بستههای آموزشی و تربیتی تولید شده، برآیند تلاش چندین سالهای است که اهتمام و از خودگذشتگی قریب به ۷۰۰ تن از مؤلفان دانشگر و پژوهشگر تعلیم و تربیت حوزه و دانشگاه به ویژه سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی را با خود به همراه داشته است، افزود: از سال ۱۳۹۲ هر ساله ۲ پایه از پایههای تحصیلی در رشتههای نظری و فنی و حرفهای و کاردانش، با مفاد سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی همسو شده و از طریق پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ارزشیابی شده و نتایج آن در حد امکان و مقتضیات اعمال شده است.
وی اظهار کرد: امروز هفدهم مهرماه سال ۱۳۹۷، در سیزدهمین گردهمایی تجلیل از مؤلفان و پدیدآورندگان مواد آموزشی مراسمی را شاهدیم که با نونگاشت ۲۰۰ عنوان کتاب در پایه دوازدهم در رشتههای نظری، فنی و حرفهای و کاردانش، و در مجموع ۱۱۰۰ عنوان در ۱۲ پایه تحصیلی به پایان ماراتن خود میرسد.
تورانی گفت: در این شش و اندی سال علاوه بر کتابهای نونگاشت، تولید چندین کتاب جدیدالعنوان از قبیل مدیریت خانواده و سبک زندگی، سلامت و بهداشت، اخلاق حرفهای، جریانشناسی معاصر، تحلیل فرهنگی، تفکر و آداب و سبک زندگی، هویت اجتماعی، تفکر و فناوری، تفکر و پژوهش که به کتابهای ملتساز معروفند را نیز شاهد بودهایم و امروز جمع شدیم تا این تولد را به همراه مؤلفان و ذینفعان آنها جشن گرفته و پاس بداریم.
وی با بیان اینکه راه درازی تا نقطه مطلوب در پیش داریم، افزود: قدر داشتههایمان را میدانیم و به آنچه داریم افتخار میکنیم ولی نیک میدانیم که نداشتههای ما نیز کم نیستند و باید اهتمام ورزیم تا فاصله بین وضع موجود و مطلوب، کوتاه و کوتاهتر شود؛ همه ما چه در داخل و چه در خارج از آموزش و پرورش که دل در گروی خدمت به نونهالان میهن اسلامی ایران داریم یک تیم هستیم و به سوی قله حرکت میکنیم؛ تنها صعود به قله هدف ما نیست، بلکه پرواز از قله را هدف خویش میدانیم. باید آرزوهای بزرگ داشت و قدمهای آهسته، پیوسته و محکم برداشت.
سرپرست سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی ادامه داد: مصمم هستیم در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، تحولی عمیق را در راستای منویات حضرت امام راحل و مقام معظم رهبری، و مفاد اسناد تحول بنیادین رقم بزنیم؛ این تحولات عمیق در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، ناظر است بر شش سیاست راهبردی است.
وی با بیان اینکه ماندگارسازی کتابهای درسی، اولین سیاست است، گفت: ماندگارسازی به معنای خلق فرصتی برای آماده شدن جهت چرخش از همسویی به انطباق با سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی است.
تورانی، سیاست دوم را انطباق تولیدات سازمان با سند تحول و برنامه درسی ملی ذکر کرد و افزود: پایدارسازی کتابهای درسی یعنی مصرف بیش از دو سال از یک کتاب درسی از سوی دانشآموزان، سیاست سوم است؛ همچنین سیاست چهارم «مرکزگستری» به معنی گشودهتر شدن دربهای سازمان و گشادهتر شدن آغوش کارشناسان و دانشگران و پژوهشگران آن به سوی همه دلدادگان تربیت فرزندان این مرز و بوم است.
وی، سیاست پنجم را چابکسازی برنامه درسی یعنی متنوع شدن مطالب و سبک و کمحجم شدن دادههای نامتناسب و غیرلازم ذکر کرد و ادامه داد: سیاست ششم، چند تألیفی و چندرسانهای است؛ چشمانداز ما معلوم، فانوس دریایی و افق دیدمان روشن و عزم ما جزم است. همانطور که تاکنون به اثبات رساندهایم، منبعد هم به همگان در سطح ملی، منطقهای و جهانی نشان خواهیم داد که «میتوانیم»، و در این توانستن جدی و ثابت قدم هستیم.
سرپرست سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تصریح کرد: قادریم و بلدیم از بادها آسیاببادیها بسازیم و از آبها نیروگاهها خلق کنیم و از فهمیدهها، حججیها تربیت کنیم و از همتها، خرازیها، باقریها، زینالدینها، آبشناسانها و جهانآراها و باباییها، فکوریها، فلاحیها و… سلیمانیها را چون خار در چشم و استخوان در گلوی مستکبران متبلور و جلوهگر سازیم و از چمران، رجایی، باهنر، مطهری، حسابی، بهشتی، آوینی، کاظمی، تهرانیمقدم و شهریاریها و میرزاخانیها برای کودکانمان الگوها ساخته و روح خلاقیت و اعتماد به نفس را در آنان زنده کنیم؛ دیگر هرگز اجازه نخواهیم داد برخی از راهزنان سودجوی سوداگر و آموزشگران فریبنده، دل و روح دانشآموزان ما در خارج از سیستم رسمی آموزشی، استعدادهای نوجوانان ما را بربایند.
وی اضافه کرد: آموزش و پرورش و البته همه جامعه امروز ما، ابتدا به امید و سپس به درست اندیشیدن و درست عمل کردن نیاز دارد؛ نباید در چرخه انجام درست کارهای نادرست گرفتار شویم. باید در فرایند مدیریت و بهینهسازی امور، بر داشتههایمان تکیه کرده و احساس مسؤولیت فردی و اجتماعیمان را افرایش دهیم تا بتوانیم به آسانی برنداشتهها غلبه کرده و آموزش و پرورش کشور را با همین داشتهها بهتر و درستتر از امروز رهبری و هدایت کنیم.
تورانی با تأکید بر اینکه عزم را جزم کردهایم تا به اصلاح فرایندها بیندیشیم، تفریق موانع را به جای تزریق منابع در دستور کارمان قرار دهیم، به آنچه میگوییم خود اولین شنونده باشیم و به آن عمل کنیم، افزود: مثبتاندیشی سرلوحه کار ماست، چرا که مثبتاندیشان اهالی تغییرند؛ امیدوار هستیم که امید سوخت تحول است. شوق به تغییر را در خویشتن زنده نگه میداریم که راز برخورداری از نگرش مطلوب داشتن شوق به تغییر است و اشتیاق سوزان به بهتر از امروز بودن را در خویش نهادینه میکنیم.