سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: از سال ۹۰، هر سال نسبت به تغییر و همسوسازی محتوای کتب درسی 2 پایه تحصیلی اقدام شد و امسال کتب پایه دوازدهم تألیف شده است و تا سال 1400 کتاب جدید التألیفی نخواهیم داشت.

کتاب درسی جدیدالتألیف تا سال ۱۴۰۰ نخواهیم داشت

گروه اجتماعی خبرگزاری رسانه معلم،حیدر تورانی سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به تأثیر پذیری همه بخش‌های وزارت آموزش و پرورش از برنامه‌های این سازمان، اظهار كرد: مصرف كننده اصلی تولیدات سازمان پژوهش، همه بخش‌های وزارت آموزش و پرورش هستند لذا برای موفقیت برنامه‌ها نیاز به هماهنگی، مشاركت و هم‌افزایی همه بخش‌هاست.

وی اضافه كرد: در این راستا 3 استراتژی مهم ماندگاری، انطباق بسته آموزشی با سند تحول و پایدارسازی كتاب درسی دنبال می‌شود كه این 3 استراتژی با 3 راهبرد مرزگستری، چابُك سازی و سیاست چند تألیفی محقق می‌شود.

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در تشریح دلایل انتخاب این استراتژی‌ها افزود: از سال 90 كه نظام آموزشی 3-3-6 با شتاب مورد تصویب قرار گرفت، مقرر شد سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی هر سال نسبت به تغییر و همسوسازی محتوای كتب درسی 2 پایه تحصیلی اقدام كند لذا در سال اول همسوسازی كتاب‌های درسی پایه اول و تألیف كتب پایه ششم، در راستای اهداف سند تحول در دستور كار قرار گرفت و از آن پس هر سال كتاب‌های درسی 2 پایه تحصیلی همسو با سند تحول تغییر یافت و امسال با تألیف كتاب‌های پایه دوازدهم این اقدام به پایان می‌رسد و تا سال 1400 كتاب جدید التألیفی نخواهیم داشت.

وی با تأكید بر ضرورت نقد و بررسی محتوای كتاب‌ها در جلسات مختلف كارشناسان و صاحب‌نظران، گفت: چون مشخص شد برخی تولیدات با اهداف و راهبردهای سند تحول منطبق نیست، لذا برآن شدیم تا ماندگاری محتوا، انطباق بسته آموزشی و پایداری كتاب درسی را در دستور كار قرار دهیم.

تورانی با تشبیه اقدامات سازمان پژوهش به یك تیم كوهنوردی، تصریح كرد: ما همه یك تیم هستیم. در مسابقات تیمی، نتیجه مسابقه را نفر «آخر» تعیین می‌كند، زیرا نفرات «پیشگام» باید صبر كنند تا آخرین نفر هم برسد، آنگاه پرچم پرافتخار فتح قله را به نام تیم برافرازند.

وی ادامه داد: معلم یا مدیر ناآگاه و آموزش ندیده و توجیه نشده بهترین محتوا را ضایع می‌كند اما معلم با تجربه و آگاه با تكیه بر دانش خود می‌تواند نقایص احتمالی كتاب را جبران كند لذا باید همه عناصر این سیستم به‌گونه معقول و منطقی به هم گره بخورد، تا سیستم بتواند در جهت اهداف تعیین شده حركت كند./د

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *