آن‌چه باید به‌روز شود، کتاب نیست بلکه معلم است

صحرایی: پرورش امروز نتیجه چه اقداماتی است؟ می‌خواهیم آموزش و پرورش، اولویت اول کشور شود چرا که اقتصاد و جامعه قوی در مدرسه‌ها رقم می‌خورد نه در مجالس سیاسی؛ معلم اگر به صدر بیاید، استقلال و آزادی و پیشرفت کشور هم به صدر خواهد آمد.

وی خطاب به نومعلمان تاکید کرد: به کودکان بیاموزید که هیچ چیز را نپذیرند مگر از منبع معتبر آن و بیاموزید که انقلاب و نظام و در صدر آن رهبر انقلاب، دغدغه‌ای جز شکوفا شدن یکایک فرزندان این کشور ندارند.

توصیه‌های وزیر آموزش و پرورش به نومعلمان

صحرایی افزود: من اگر یک افتخار داشته باشم و آن را بتوانم حفظ کنم، آن افتخار انتخاب ۴۰ هزار معلمی است که با طیب خاطر می‌گویم هیچ کس سفارش‌شان را نکرده و خودشان انتخاب شده‌اند.

وی با بیان اینکه چند ویژگی برای معلمان لازم است، اظهار کرد: یک معلم خوب، یک روانشناس خوب باید باشد. اگر روانشناسی نمی‌دانید یا کم می‌دانید برای یادگیری روانشناسی به‌ویژه روانشناسی کودکان و نوجوانان بکوشید. امروز یک واقعیت وجود دارد و آن این است که مفاهمه بین ما و نسل جدید در جاهایی حتی از بین رفته است.

صحرایی با تاکید بر اینکه ما باید نسل را بشناسیم تا بتوانیم تربیت کنیم، گفت: بدانیم این نسل، نسل آینده‌ساز هستند. آن‌ها را آنگونه که باید باشند، بسازیم نه آنگونه که ما می‌خواهیم. آنگونه تربیت کنیم و بسازیم که سند تحول بنیادین از ما می‌خواهد.

وی افزود: سند تحول بنیادین از ما می‌خواهد دانش‌آموزانی شجاع، حقیقت‌دوست، حقیقت‌طلب، جهانی‌اندیش، ماهر و کارآفرین تربیت کنیم. جوانی تربیت کنیم که خدا را از صمیم قلب بپذیرد و به خدا و خالق از صمیم قلب اعتقاد داشته باشد.

صحرایی با بیان اینکه فن آموزش مهمتر از علم آموزش است، گفت: فنون آموزش را بدانید. کار معلمی با کارهای دیگر فرق دارد و معلم، کارمند نیست. ما با انسان‌ها کار می‌کنیم‌ که هیچ روزشان مثل روز قبل نیست و هیچ 2 نفر آن‌ها مثل هم نیستند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آزمون‌شناس، آزمون‌ساز و آزمونگر باشید، اظهار کرد: آزمون را برای یادگیری بگیرید نه از یادگیری؛ یعنی جلسه آزمون نه محل حساب‌کشی بلکه مهمترین جلسه یادگیری باشد. کرونا نشان داد که اگر ما کاری نکنیم، سایت‌ها و ویدئوها و فضای مجازی، بهتر از ما آموزش می‌دهند. آینده ایران را در مهر هر سال رقم می‌زنیم و می‌سازیم و آغاز شکفتن مهر در آن گروه سنی است. ما باغبان هستیم و آیا برای این کار مهم توصیه‌ای بهتر از این وجود دارد که آگر آینده‌ساز هستند باید آینده‌شناس هم باشیم؟

آن‌چه باید به‌روز شود، کتاب نیست بلکه معلم است

وی با بیان اینکه کتاب‌های درسی چهارچوب خاص خود را دارند، اظهار کرد: اهتمام ویژه‌‌ برای چاپ کتاب درسی خوب است اما هیچ کتابی برای همه افراد و همه زمان‌ها مناسب نیست. ضمن اینکه کتاب‌های درسی سال تحصیلی 1404-1403 از 45 روز پیش به زیر چاپ رفته است، بنابراین نو شدن کتاب‌ها زود به زود امکانپذیر نیست و آن‌چه باید به‌روز شود، کتاب نیست بلکه معلم است.

صحرایی خاطرنشان کرد: تلاش کنید که برده کتاب‌ها نشوید. کتاب‌های درسی، اسباب دست شما و چراغ راهنمای مسیر هستند اما شما راهنمای اصلی هستید. تولید مواد آموزشی را بدانید و یاد بگیرید. دانش‌آموزان وقتی مطلب نو دریافت می‌کنند چنان سر ذوق‌تان می‌آورند که بازنمی‌ایستید.

وی با بیان اینکه معلمان به‌گونه‌ای آموزش می‌دهند که آموزش دیده‌اند، افزود: اگر آموزش‌های شما کهنه بوده، آموزش نو به دانش‌آموزان بدهید و دائم خودتان را به‌روز کنید چرا که آنچه در دانشگاه آموخته‌اید، هیچ گاه کافی نیست و این یک نیاز حقیقی و واقعی است.

صحرایی، نکته مهم بعدی را پساکرونا دانست و خاطرنشان کرد: کرونا اتفاق تاریخی بود که بشر شبیه آن را تجربه نکرده بود و کرونا یک تجربه به نظام آموزشی داشت و آن تجربه این بود که می‌توان کلاس را به محل یادگیری تبدیل کرد نه محل آموزش؛ به‌گونه‌ای که دانش‌آموزانی که چند ساعت در فضای مجازی هستند به آن‌ها بگویید که میزانی از این ساعات را به درس خود در فضای مجازی اختصاص دهند. نسخه جدید شاد می‌گوید که کلاس شما بدون وقت‌گذاری است یعنی دانش‌آموزان در خانه بخوانند و در کلاس، مذاکره و مباحثه کنند. تمام درس‌ها در مدرسه تلویزیونی ایران موجود است بنابراین دانش‌آموزان را به آموختن درس‌ها قبل از کلاس، ترغیب کنید. امروز عصر تثبیت یادگیری توسط معلمان است و آموزش خارج از کلاس می‌تواند محقق شود اگر ما خلاقیت داشته باشیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: معلم غیر آموزگاری باید پروردگاری کند. معلمی که می‌گوید حضرت رسول(ص) الگوی من است، معلمی است که با شادی کودک، شاد می‌شود و با غم او غمگین می‌شود و با گرسنگی او گرسنه و با خوشحالی او خوشحال است و نفس ای ‌معلم، طیب و طاهر است.

خواندن سند تحول بنیادین برای همه معلمان یک ضرورت است.

وی افزود: از امروز از یک بلای بزرگ بترسیم. تکرار، عامل فرسودگی است و معلم هر وقت دچار تکرار شود فرسوده می‌شود. خواندن سند تحول بنیادین برای همه شما یک ضرورت است چون ویژگی‌های انسان تراز ایران اسلامی را می‌گوید. همه ما در ایرانی و اسلامی بودن، مشترک هستیم و سند تحول نیز یاد گرفتن و یاد دادن اسلامی را به ما می‌گوید اگر اجرا شود، عامل قوی بودن ایران است.

صحرایی با بیان اینکه شاگردان ما همانند فرزندان ما هستند، خاطرنشان کرد: به آن‌ها عشق بورزیم. هر چه برای فرزندان و خواهران و برادران خود می‌خواهیم برای آن‌ها هم بخواهیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه به کودکان بیاموزید که امروز جنگ در مرزها نیست بلکه جنگ بزرگ در مغزها است و هدفش زدودن هویت است تا افتخار ایرانی بودن را کمرنگ کند، گفت: ایران را در مغز کودکان بنشانیم و بگوییم ارزش ایران به آن است که حدود ۲۴۰ هزار شهید برای ایران اسلامی رفته‌اند که تعدادی از آن‌ها مسیحی و کلیمی و از دیگر ادیان بودند و بگوییم که امروز هدف جنگ شناختی پیش روی ما زدودن هویت از مغز دانش‌آموزان است.

وی با بیان اینکه همه در آموزش و پرورش معلم هستند، خاطرنشان کرد: به دانش‌آموزان بیاموزیم که اسلام می‌گوید نه ظالم باشید و نه مظلوم؛ و جنایت امروز ظالم در حق مظلوم را بیاموزیم و سنت الهی را یاد دهیم که ایران اگر در جای دیگری از مظلومان حمایت می‌کند، دلیلش آن است که ظلم در همان جا متوقف شود وگرنه آن ظالمی که ما می‌شناسیم از نیل تا فرات را در فکر شیطانی‌اش دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *