وزیر آموزش و پرورش به مناسبت هفته بزرگداشت پیوند اولیاء و مربیان سال تحصیلی ۱۴۰۲ پیامی صادر کرد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، متن پیام رضامراد صحرایی به شرح زیر است:

آغاز هفته بزرگداشت «پیوند اولیاء و مربیان» را به همه دلسوزان نظام تعلیم و تربیت، خانواده‌های گرامی و مربیان ارجمند تبریک و تهنیت می‌گویم. برکسی پوشیده نیست که تحقق راستین اهداف متعالی آموزش و پرورش، نیازمند تعامل مؤثر و سازنده خانواده ها با این نهاد مقدس بوده و این همکاری به مانند بارانی است که موجب باروری فضای تعلیم و تربیت و شکوفایی استعدادهای بالقوه آینده سازان ایران اسلامی می‌شود.

اگر بخواهیم فرآیند پیچیده و عمیق تربیت و تعلیم، به سهولت و در چارچوبی منطقی و مطلوب انجام شده و در کنار دستاوردهای مهم، موجب پیشرفت و تعالی شود، نیازمند همکاری اولیا هستیم؛ چرا که رسالت تعلیم و تربیت، تنها بر دوش آموزش و پرورش نیست؛ بلکه حضور والدین در عرصه فعالیت‌های آموزشی و تربیتی مدرسه، بستر مناسبی جهت ارتقاء شاخص‌های تعلیم و تربیت فراهم می‌سازد. بدون شک، به همان میزان که پیوند میان اولیا و مربیان، عمیق‌تر و ناگسستنی باشد، برکات بیشتری نصیب آموزش و پرورش کشور می‌شود.

همسویی خانواده‌ها با نظام تربیتی، رشد و بالندگی دانش آموزان در مسائل آموزشی، پرورشی و اجتماعی شدن را به دنبال دارد، لذا در سند تحول بنیادین، خانواده از جایگاه بسیار مهمی برخوردار بوده و اهمیت این موضوع تا حدی است که باید با تمام توان بکوشیم تا در برابر مشکلاتی که عدم هماهنگی بین خانه و مدرسه را به دنبال دارد، ایستادگی کنیم. منظور از پیوند خانه و مدرسه، پیوندی همه جانبه و در تمام ساحت‌های تربیتی است که به معنای واقعی، دستیابی به مراتبی از حیات طیبه را برای دانش آموزان عزیز رقم بزند.

اولیا و مربیان برای ایفای تعهد و رسالت آموزشی و تربیتی خاص خود، باید با بصیرت عمل نموده و این امر، نیازمند بهره‌مندی آنان از توانایی‌های فکری، علمی، تخصصی و تجارب مفید یکدیگر در انتقال ارزش‌ها برای تربیت هر چه بهتر نسل آینده است. به طور یقین، تأمین آسایش جسمی و روانی و فراهم شدن محیط مناسب برای رشد و شکوفایی قابلیت‌ها و توانایی‌های فرزندان در دامن خانواده و مدرسه صورت می‌گیرد و در پرتو همکاری و توسعه روح مشارکت میان این دو نهاد فرهنگ ساز و تأثیرگذار، شاهد تربیت نسلی سالم، پویا و با اعتماد به نفس خواهیم بود که در فردایی نه چندان دور، چهره‌ای به مراتب قوی‌تر و سربلندتر از ایران عزیز را برای جهان و جهانیان، ترسیم نموده و به نمایش خواهند گذاشت.

هفته پیوند اولیا و مربیان، بهترین فرصت برای فراهم آوردن زمینه‌های تحقق همکاری بین خانه و مدرسه است. جلب مشارکت و همکاری مستمر اولیا می‌تواند با بهسازی شرایط آموزشی، پرورشی و ایجاد محیطی شاداب و با نشاط، به رشد متوازن استعدادهای دانش آموزان در زمینه‎های تربیتی و آموزشی و در نتیجه، افزایش اثربخشی و کارآیی بیش از پیش نظام آموزشی منجر شود. در همین راستا انجمن اولیا و مربیان مدارس که زیرساخت و پشتوانه‌ای مستحکم برای مشارکت خانواده‌ها در آموزش و پرورش است، باید تلاش کند در سایه شرح وظایف خطیری چون برنامه‌ریزی، اجرا، کنترل فعالیت‌ها و برگزاری دوره‌های آموزشی اثر بخش برای خانواده‌ها، آنان را در ایفای نقش تربیتی بسیار مهم خود یاری دهند.

در پایان از همکاران فرهنگی خویش در همه سطوح اداری و مدارس می‌خواهم، با ترویج و تقویت فرهنگ مشارکت جویی و نظارت اولیای دانش آموزان در امر تعلیم و تربیت و ارائه بهترین راهکارها برای تقویت و تبیین جایگاه انجمن اولیا و مربیان در نظام آموزشی، نقطه عطفی در تحول بنیادین و جامعه ساز مدارس باشند. از درگاه خدواند منان، موفقیت بهروزی و عزت روزافزون تمامی اولیا، مربیان و دانش آموزان کشور عزیزمان را خواستارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *