در دو سال فعالیت دولت سیزدهم، ۵ هزار و ۸۰۰ فضای آموزشی و حمیدرضا خان محمدی: پرورشی شامل ۲۷ هزار و ۸۰۰ کلاس درس، معادل ۳ و نیم میلیون مترمربع تحویل دانش آموزان شده است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در برنامه صف اول ؛
افزایش ۳.۵ میلیون مترمربع به سرانه فضای آموزشی در دولت سیزدهم

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گفت: در دو سال فعالیت دولت سیزدهم، ۵ هزار و ۸۰۰ فضای آموزشی و پرورشی شامل ۲۷ هزار و ۸۰۰ کلاس درس، معادل ۳ و نیم میلیون مترمربع تحویل دانش آموزان شده است.
حمیدرضا خان محمدی، در برنامه صف اول شبکه خبر، ضمن تشکر از حمایت‌های دولت از مدرسه سازی، افزود: در طول دو سال فعالیت دولت سیزدهم ۵ هزار و ۸۰۰ فضای آموزشی و تربیتی معادل حدود ۲۷ هزار و ۸۰۰ کلاس درس با زیربنایی برابر با ۳.۵ میلیون مترمربع تحویل دانش آموزان عزیز شده که عدد قابل توجهی است و به نظر نقطه قوت این دستاورد، حضور خیرین است .

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در خصوص نحوه توزیع مدارس جدید، گفت: تقریباً ۵۴ درصد این مدارس در مناطق روستایی و مرزی و عشایری واقع شده که مورد اقبال خیرین برای مشارکت است. اما در مناطق شهری و حاشیه شهر‌ها بیشتر پروژه‌های بزرگ مقیاس را داریم.

وی تاکید کرد: از ۷۲۰ منطقه آموزشی، ۲۸۶ منطقه، سرانه ای زیر متوسط کشوری دارند و ۱۳۴منطقه نیز سرانه ای برابر با استاندارد سند تحول بنیادین دارند که البته آن هم به واسطه ساخت و ساز نیست، به واسطه کاهش جمعیت است. اگر این دو عدد را از هم کم کنیم و سرانه‌های فضا‌های خالی را در نظر بگیریم چیزی حدود ۷۵ هزار میلیارد تومان برای جبران این سرانه‌ها لازم داریم که اگر با اعتبارات فعلی پیش برویم، ۱۰ تا ۱۲سال طول می‌کشد.

خان محمدی تصریح کرد: به این منظور برای اولین بار به پیشنهاد مهندسان نوسازی مدارس تصمیم گرفتیم برای سریع سازی، به سمت سازه های LSF و امثال این یا پیش ساخته‌های قبلی که در طرح مسکن مهر و طرح اقدام ملی در حال اجرا بود و استفاده شده است برویم و از مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی مجوز بگیریم که بتوانیم با قطعات بتن مسلح پیش ساخته که اتصالات شان در کارخانه تولید شده و ظرف کمتر از ۱۰ روز سفت کاری سازه انجام می شود که مجوز آن را گرفته ایم.

این مقام مسئول در خصوص توجه به معماری ایرانی – اسلامی در ساخت مدارس جدید بیان داشت: با همه محدودیت هایی که وجود داشته است، اسفندماه سال گذشته، همایش معماری ایرانی – مدرسه ایرانی را برگزار و از طرح‌های برگزیده حمایت کردیم که در همین دو هزار فضای آموزشی تحویل داده شده، به خصوص مدارس بزرگ مقیاس، حدود ۳۰ درصد از این فضاها دارای این معماری هستند. شاخص هایی که طبق این الگو وجود دارد برای معماری درون گرا، که حیاط مرکزی داشته باشد و بحث های آسایش حرارتی که در ساختمان مدنظر است، را در نظر گرفته ایم.

وی اشاره داشت: بنا داریم که ۲۰۰ مدرسه بزرگ مقیاس را از محل مولدسازی و مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها به عنوان یک الگوی خوب از طرح حیات طیبه آغاز کنیم. از این مسیر، مدرسه کانونِ محله می شود و همه ظرفیت هایش قابل دسترسی است. تفاهم نامه‌های خوبی با بنیاد مسکن و وزارت راه داریم که با وجود زمین هایی موسع بتوانیم این طرح ها را در سایت های جدید ایجاد کنیم.

خان محمدی در خصوص معماری مدارس جدید توضیح داد: به دنبال پیوست معماری مدارس هستیم. ضمن این که معماران ما نظر می دهند، کارشناسان علوم تربیتی هم در جلسات ما شرکت می کنند و نظر می دهند که باید این دو با هم در پیوند و تعامل باشند. یعنی پیوند آن مسائلی که در زمینه یادگیری و محیط یادگیری است با مسائل تخصصی که در حوزه معماری وجود دارد.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در خصوص ساخت مدارس بزرگ مقیاس گفت: ساخت این گونه مدارس عمدتاً به صورت مجتمع پسرانه یا دخترانه است. یعنی مقاطع ابتدایی، متوسطه و حتی هنرستان در یک فضا حضور دارند. وقتی تنوع محیط یادگیری را افزایش دهیم از بقیه ارکان آموزش استفاده کرده ایم و این یعنی مرز بین محله و مدرسه برداشته شود و ظرفیت های مختلفی در شش ساحت تربیتی که مد نظر سند تحول است به کار گرفته شود.

خان محمدی اظهار کرد: حضور خیرین باعث حرکت دولت در ایجاد فضای استاندارد، ایمن و مستحکم برای دانش آموزان عزیز شده است. بعضی مواقع گله گذاری هایی وجود دارد که مربوط به سهم دولت است چون بعضی وقت ها با تأخیر پرداخت می شود. اعتبارات خیرین مثل سال قبل رشد خوبی داشت و از سه هزار و صد میلیارد تومان به چهار هزار و ششصد میلیارد تومان رسید و البته طبق قولی که معاون اول رئیس جمهور دادند قرار شده است در بودجه ۱۴۰۳ دو برابر شود که فاصله خیرین با دولت کمتر شود.

وی ادامه داد: به فرموده رئیس جامعه خیرین، ظرفیت افزایش رقم مشارکت خیرین تا ۲۰ هزار میلیارد تومان وجود دارد. البته هنوز از وجود خیرین خارج از کشور استفاده نکرده ایم. مردم همه علاقه دارند که در مدرسه سازی هزینه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *