8 کلان پروژه سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در «اجرای برنامه درسی ملی»

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی از برنامه ریزی برای اجرای 8 کلان پروژه این سازمان در اجرای هرچه مطلوبتر و کاملتر «برنامه درسی ملی» خبر داد. 

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، حجت الاسلام و المسلمین علی ذوعلم ضمن تشکر از همه همکاران، معاونین، مشاوران و کارشناسان بابت تلاش هایی که انجام می دهند، با اشاره به برگزاری سه برنامه مهم و موثر طی ماه گذشته شامل چهل و نهمین جشنواره بین المللی فیلم رشد، هفدهمین جشنواره کتاب رشد و بزرگداشت هفته پژوهش درحوزه ستادی، به صورت متمرکز در سازمان پژوهش و ادارات کل و استان ها بیان داشت: ارتقای کیفیت و تکمیل نگاه‌های تحولی این رویدادها به شکل مطلوب باید به وجود می آمد که صورت گرفت و نمونه خوبی جهت معرفی سازمان پژوهش است. این اقدامات بسیار مثبت بود و در سفرهای استانی نتیجه تلاش های صورت گرفته و تاثیرات علمی آن کاملا مشهود است. آنها سایت سازمان را کاملا دقیق رصد می کنند و در سفرهای استانی از ما سوال می کنند که آن موضوع که در فلان برنامه گفته شده بود چه بود؟

ایشان با تاکید بر اینکه تاثیرگذاری سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در کل آموزش و پرورش بسیاربالا است اظهارداشت: نسبت به فعالیت های صورت گرفته، ظرفیت های بسیار بیشتری هم هست که شما با آن انگیزه ها، دغدغه ها خلاقیت ها و نگاه جهادی و تربیتی که به مسائل دارید انجام می دهید.

 وی با اشاره به شب یلدا به عنوان طولانی ترین شب سال، استعاره ای به کار برد که ای کاش این شب یلدا، این جهان و غیبت کبری و غیبت حضرت مهدی (عج) که در آن قرار داریم سپری شود و با ظهور حضرت ولی عصر(عج) جهان به یک آرامش، عقلانیت و عدالت دست پیدا کند. امیدواریم این غیبت و یلدا به پایان رسیده و ایشان ظهور نموده و همگی از این خواب و ظلمات خارج شویم.

 معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه حضور آقای حاجی میرزایی در رأس وزارت آموزش و پرورش بسیار مغتنم است، گفت: ایشان سال ها دبیر هیئت دولت بوده و در این زمینه کاملا آگاه است و با توجه به نگاه استراتژیکی که دارد یک سرمایه است.

ایشان با تاکید بر اینکه برای دستیابی به تحول باید به دنبال حل پایدار مسائل بود اظهار داشت: برای دستیابی به این موضوع باید ازخودمان شروع کنیم؛ سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به عنوان قلب آموزش و پرورش باید در این موضوع ورود پیدا کند و هر مشکلی که در عرصه برنامه ریزی آموزشی، برنامه درسی و برنامه محتوایی می بیند خودش موارد را به دوش بگیرد تا مشکل حل شود.

حجت الاسلام والمسلمین ذوعلم یادآور شد: تحول در آموزش و پرورش نیازمند این است که همه 800 هزار معلم، مدیر و معاون باید تلاش کنند تا به قله برسند و اگر همه آنها نخواهند، کاری انجام نخواهد شد.

 دکتر ذوعلم در خصوص چشم‌انداز برنامه های آتی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: 8 کلان پروژه مدنظر داریم که چهار مورد از آنها لازمه رسیدن به 4 مورد بعدی است و اولین و مهمترین آنها در این شرایط ” استقرار 11 حوزه تربیت و یادگیری” است. اگر از کلیشه ها دست برداریم راه ها باز می شود. سرپرستان حوزه های تربیت و یادگیری کار بسیار سنگینی بر دوش دارند که باید به سرانجام برسانند اگر تیم آنها کامل و شورای راهبری و مجمع آنها نیز تشکیل شد حدود 45 تا 50 درصد کارهای این بخش حل شده است و نیمی از راه باقی می ماند.

وی برگزاری کارگاه‌های آموزشی توسط  سرپرستان حوزه های تربیت و یادگیری در استان ها را پیش درآمدی مناسب برای فعالیت جدی این حوزه ها دانست و اشاره داشت: لازم است فعالیت حوزه ها به عنوان یک بخش مهم و تاثیر گذار در فرایند برنامه درسی کاملاً تبیین شود و آن ها در صحنه بوده و انجام کارها طبق برنامه درسی ملی را مد نظر داشته باشند.

 معاون وزیر آموزش و پرورش  در خصوص ساعات کلاس های درسی یادآور شد: معتقدم ما نباید درس ها را به صورت ساعتی مد نظر داشته باشیم این نوع دیدگاه یعنی اینکه فهم عمیق از برنامه درسی ملی و بایستگی های به وجود نیامده است. ساعت کلاس درسی  و ساعت کلاس غیردرسی دو بخش مهمی است که می توان در این قسمت مد نظر داشت چراکه همه چیز کتاب درسی و  ساعات آموزشی در کلاس درس نیست بلکه حضور در جامعه فعالیت های اردوی تربیتی و به طور کلی هر آنچه که بتوان به صورت عملی به آن پرداخت ساعاتی هستند که می توان در آن ها فعالیت آموزشی انجام داد.

در انتهای برنامه آقایان مظاهری و تهرانی به نمایندگی از سایر افراد مواردی را مطرح کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *