مدیرکل آموزشوپرورش فارس گفت: باید با انجام فعالیتهای پژوهشی، نتایج و یافتههای آن را در اختیار مدیران قرارداد تا از آن در دستیابی به اهداف نظام تعلیم و تربیت بهره بگیرند.
به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به نقل از اداره اطلاعرسانی و روابط عمومی آموزشوپرورش فارس، علیعسکر نجفی در آیین تقدیر از فرهنگیان برتر فارس در حوزه پژوهش که با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی ذوعلم معاون وزیر و رییس ستاد بزرگداشت هفته پژوهش در تالار سعدی باشگاه فرهنگیان شیراز برگزار شد، گفت: با توجه به تأکید سند تحول بنیادین، طی سالهای اخیر در آموزشو پرورش فارس نیز به موضوع پژوهش در بخش دانشآموزی و همکاران فرهنگی توجه ویژهای شده است.
مدیرکل آموزشوپرورش فارس گفت: طرحهای پژوهشی، اقدام پژوهی، پژوهشهای برتر، کارآفرینی و … بخشهای مختلفی است که در این حوزه موردتوجه آموزشوپرورش استان است و درهمین راستا 121 تن از همکاران فرهنگی موفق به کسب عناوین برتر استانی در حوزه پژوهش شده و موردتقدیر قرار میگیرند.
وی تأکید کرد: برای اینکه بتوان پژوهش را بهعنوان یک مؤلفه اصلی در توسعه قرار دهیم، اقدامات خوبی در حوزه آموزشوپرورش انجامشده و با ریلگذاری مناسب در این زمینه تلاشهای لازم صورت میگیرد.
نجفی از راهاندازی 19 مدرسه پژوهنده در استان خبر داد و گفت: این مدارس دارای زیرساختهای مطلوبی در حوزه پژوهش هستند و دانش آموزان و فرهنگیان فعال در این مدارس فعالیت های خود را در همین راستا پی گیری می کنند.
مدیرکل آموزشوپرورش فارس با اشاره به جایگاه ویژه طرح معلم پژوهنده در آموزشو پرورش استان، گفت: تاکنون بیش از 6 هزار اقدام پژوهی توسط همکاران فرهنگی در سطح استان انجامشده و در این زمینه استان فارس موفق به کسب رتبه برتر کشوری شده است.
وی با اشاره به سایرفعالیت های پژوهشی آموزش و پرورش استان، گفت: در حوزه دانشآموزی نیز 52 پژوهش سرای دانشآموزی با محوریت فعالیتهای پژوهشی فعال است که نشان از تلاش ما در مسیر دستیابی به اهداف آموزشوپرورش در این حوزه است.
نجفی مسیر توسعه آموزش و پرورش را هم مسیر با فعالیتهای پژوهشی دانست و خطاب به همکاران فرهنگی گفت: باید با انجام فعالیتهای پژوهشی، نتایج و یافتههای آن را در اختیار مدیران قرارداد تا از آن در دستیابی به اهداف نظام تعلیم و تربیت بهره بگیرند.
مدیرکل آموزشوپرورش فارس یکی از رسالتهای نظام تعلیم و تربیت را ایجاد نگرش پژوهشی در دانش آموزان عنوان کرد و گفت: ما به دنبال تربیت پژوهشگران متخصص در بین دانش آموزان نیستیم و این معلمین هستند که باید با طرح موضوعات حتی ساده، روحیه پرسش گری را در دانشآموز تقویت کنند که این خود مقدمه پژوهش است. 4