معلم مهمترین نهاداجتماعی وسرمایه انسانی است

خانم ها بخش مهمی از پیکره جامعه هستند که علاوه بر هنر   خانه داری در مسایل اجتماعی وفرهنگی وسیاسی و….حضور چشم گیری دارند یکی از این خانم های پرتلاش سرکار خانم راضیه وثوقی است که عضو فعال شورای مرکزی کانون تربیت اسلامی است که در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری رسانه معلم در هفته گرامی داشت مقام معلم به دیدگاه های خود در خصوص شان منزلت آنان پرداخت .وی ابتدا به نقش معلم در نظام آموزشی پرداخت وگفت:وقتی به آموزش وپرورش به عنوان مهمترین نهاد  اجتماعی کشور ومولد  سرمایه انسانی  نگاه  ویژه داشته  باشیم  ضروری است که برای  رشد وبالندگی  وتربیت  نسل  آینده  انقلاب که در اهداف  کلان  سند تحول  راهبردی  نظام  به ان اشاره شده  ابتدا  توجه ویژه به معلمان عزیز  این سرمایه  ارزشمند نظام جمهوری اسلامی ایران  داشته باشیم  چرا که معلم  نه سرمایه فیزیکی است ونه سرمایه مالی بلکه سرمایه  انسانی است که به عنوان  دانش ، مهارت وخلافیت وسلامت فرد تعریف شده است .این توجه نه تنها به شان و ومنزلت معلم که تاثیر گذارترین  مولفه  تعلیم وتربیت  در آموزش  وپرورش  است  باید باشد  بلکه نسبت به تامین آرامش روحی  ومعیشتی  وارتقاء علمی او نیز باید همت گمارد. سالهاست  که معلمان برای بالا بردن  صلاحیت های  علمی  وحرفه ای  خود تلاش می کنند  وگاها  با وعده های بدون عمل وفقط بخشنامه ای وشعاری  که موجب نارضایتی آنها شده روبرو می شوند   و بگونه ای  انگیزه  در معلمان  نیزکم شده است ، حذف  پاداش یک ماه برای 175 ساعت دوره های ضمن خدمت  اعلام  طرح  بخشنامه ای  اعطائ گواهینامه نوع دوم  درسالها پیش   که موجب  حضور  فرهنگیان  عزیز مان در کلاسهای  تخصصی وعمومی ومهارتی ومدیریتی ضمن خدمت  گردید  ومعلمان  با گذراندن بیش از 1200 ساعت دوره های اموزشی را به صورت حضوری  پس ا ز شش ساعت تدریس روزانه  درکلاس  ضمن خدمت حاضر می شدند ومسئولین آموزش وپرورش هیچگاه برای اجرای عملیاتی آن  هیچگونه اقدام موثر وجدی ننمودند وهیچگاه  این دوره ها عملا در ارتقاء سطح علمی انها اعمال نگردید و طرح فقط بخشنامه ای بود که هرگاه یک معلم باز نشسته  نیز  در رابطه  با آن  صحبتی می شنود  بسیار برایش تاسف برانگیز است  که چرا مسئولین به وعده های خود عمل نکردند وچرا شعار داده اند ، هر چند آنان با دنیایی از تلاش وعشق وتعهد وشایستگی در کلاس درس حاضر بودند وآموزش زندگی  به دانش آموزان می دادند دانش اموزانی که امروز در حوزه های مختلف خوش می درخشند وایران اسلامی راسربلند  می نمایند.خانم وثوقی ادامه داد:  باز هم مشاهده می کنیم که  مجدد طرحی به نام  نظام رتبه بندی حرفه ای معلمان وجذب وتامین منابع انسانی در وزارت اموزش وپرورش  مطرح می گردد که گره گشایی از مشکلات  ودشواری های  همه معلمان کند اما شاید برای برخی از فرهنگیان تا حدودی گره گشا باشد اما همین طرح هم به صورت دستورالعمل وبخشنامه باقی  می ماند چرا که تلاشی برای دریافت بودجه اجرایی طرح  نظام رتبه بندی منظور نمی گردد وبه گونه ای پیش رفت که عزت وکرامت معلمین را خدشه دار کرده وگاها افراد سود جو از این  موضوع سوء  استفاده  می کنند   از طرفی وزیر محترم آموزش وپرورش  جناب اقای بطحایی  که با شعار  ارتقاء منزلت وتامین معیشت معلمان به عنوان اصلی ترین مولفه تعلیم وتربیت وقوی ترین عامل تحول افرین  سکانداری آموزش وپرورش را بدست گرفتند  نیز به عملیاتی نمودن این موضوعات کمتر فکر واندیشه کردند  وبه شعار اکتفا نمودند  ایشان حتی به رویکرد های برنامه خود که تمرکز بر سند تحول بنیادین به عنوان محور ومبنای همه ی  جهت گیری های نظام تعلیم وتربیت رسمی کشور وعامل همسو سازی وحدت وانسجام  شکلی ومحتوایی برنامه ها واقدامات در  آموزش وپرورش کشور مطرح نمودند اعتنایی ننمودند   ایشان به  ارتقاء  منزلت اجتماعی وجایگاه  حرفه ای سرمایه های انسانی آموزش وپرورش تاکید داشته وجایگاه ونقش الگویی معلم را مطرح نموده اند همچنین در اهداف خود طراحی وتصویب واجرای نظام جامع پرداخت وِیژه فرهنگیان را براساس نظام رتبه بندی ونظام سنجش صلاحیت های حرفه ای آنان مبنی بر سند تحول بنیادین وبرنامه ششم توسعه  به صورت شعاری مطرح نمودند چرا که مشاهده نگردید در بودجه بندی آموزش وپرورش جایی برای طرح رتبه بندی در نظر گرفته شود  لذا چگونه وبا چه طرح وبرنامه ای اراده به حل مشکلات این سرمایه های انسانی  خواهند نمود  جناب  وزیر شما شاید تنها وزیری باشید که جامعه فرهنگیان با اعتماد کامل به شما تکیه کردند.  اما امروز  چطور از  فرصت باقی مانده  برای خدمت  واقعی به این فرهنگیان عزیز ، که تربیت نسل آینده نظام جمهوری اسلامی ایران را به دوش دارند   استفاده می کنید  وبرای بزرگترین نهاد اجتماعی  که سکانداری آن را به عهده گرفته اید برنامه ریزی می نمایید .این صاحب نظر تاکید کرد :افرادی مسایلی را  مبنی بر سند تحول بنیادین وبرنامه ششم توسعه  به صورت شعاری مطرح نمودند اما معلمان مشاهده نکرد د در بودجه بندی آموزش وپرورش جایی برای طرح رتبه بندی در نظر گرفته شود  لذا چگونه وبا چه طرح وبرنامه ای اراده به حل مشکلات این سرمایه های انسانی  خواهند نمود .

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *