تکلیف زیاد نقشی در آموزش ندارد

گروه آموزش و پرورش خبرگزاری رسانه معلم، رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران‌کل آموزش و پرورش استان‌های کشور، اظهار کرد: اکثر استان‌ها در خصوص حذف کتاب‌های کمک درسی و آزمون‌ها با توجه به رویکرد وزارتخانه به خوبی اقدام کرده‌اند و هدف تغییر رویکرد از حافظه محوری است.

وی افزود: در آذر ماه، معاونت آموزش ابتدایی به طور مشترک با شورای عالی آموزش و پرورش، نشستی با حضور مدیران کل استان‌ها خواهیم داشت که در آن در خصوص برگزاری اولین همایش هویت کودکان ایرانی بحث و بررسی خواهد شد.

حکیم‌زاده با بیان اینکه از مدیران‌کل استان‌ها بابت پوشش پیش‌دبستانی تشکر و قدردانی می‌کنم، خاطرنشان کرد: برنامه تکالیف مهارت محور در حقیقت پیگیری همان رویکردهای اساسی وزارتخانه است که از حافظه محور به سمت یادگیری و تعلیم و تربیت مهارت محور برویم و متأسفانه  تکالیفی که در مدارس از دانش‌آموزان می‌خواهند با اهداف تعلیم و تربیت فاصله دارد و انجام تکالیف به صورت سنتی، آسیب‌های زیادی بر فرایند آموزش در دانش‌آموزان داشته است.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد:  این تصور اشتباهی است که معلم فقط باید در کلاس آموزش بدهد و دانش‌آموزان با بار انبوهی از تکالیف به خانه بروند و خانواده به تنهایی مسئول یادگیری باشد.

وی با اشاره به ارزشیابی کیفی، اظهار کرد: در ارزشیابی کیفی ـ توصیفی باید دانش‌آموز در فرایند یاددهی و یادگیری با حضور معلم تکالیف را انجام دهد تا نقاط ضعف مشخص شود اما متاسفانه معلمان این ارزشیابی را فقط در تغییر نمره‌دهی می‌دانند و این باعث شده است که کتاب‌های کمک درسی ورود پیدا کنند و بستری برای بی عدالتی آموزشی شکل بگیرد  چرا که خانواده‌ای که توان مالی دارد کتب کمک درسی برای فرزند خود تهیه می‌کند.

حکیم‌زاده افزود: بر اساس پژوهش‌های انجام شده نقش تکلیف در پایه‌های پایین بسیار کم است و ارزش یادگیری کمی دارند و تجربه نشان داده است که تکلیف زیاد نقشی در آموزش ندارد و فرصت‌های خارج از مدرسه که زمان خوبی برای تعمیق یادگیری است را از بین می‌برد و در طرح تکالیف مهارت محور، معلم تکالیف دانش‌آموز را در کلاس درس نظارت می‌کند و در ساعات خارج از کلاس، تکالیف مهارت محور به دانش‌آموز می‌دهد.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: آموزگاران در خصوص این طرح  آموزش دیده‌اند و البته بسته‌هایی نیز آماده شده است که معلمان می‌توانند با توجه به هر درسی، تکلیف مهارتی آن را تهیه کنند.

وی گفت: امیدوارم که در اجرای این طرح، خانواده‌ها همکاری خوبی داشته باشند و  یکی از   محورهای افزایش آگاهی خانواده‌ها این است که در دوره‌های آموزش خانواده، این مسئله مطرح شودو ابعاد آن تبیین شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *