تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر آموزش پیشدبستانی از ۷۰ هزار کلاس درس دوره پیش دبستانی در کشور خبر داد و گفت: بیش از یک میلیون و پنجاه هزار نوآموز در سراسر کشور در سال تحصیلی ۹۸-۹۹ برای شرکت در دوره پیش دبستانی نام نویسی کرده اند.
پیش دبستانی، دورهای است که برای آموزش کودکان قبل از ورود به مدرسه و در حدود سن ۶ سالگی در نظر گرفته شده است.
بررسی های علمی نشان می دهد که رشد شخصیت و فکر کودکان از سه سالگی آغاز میشود؛ بنابراین نحوه برخورد و آموزش در این سن در شکلگیری شخصیت آنها تاثیر زیادی دارد.
سیستم آموزش دوره پیش دبستانی با رویکردها، تئوریها و شیوههای مختلف آموزشی به عنوان پیش دوره تحصیلی شناخته می شود.
متخصصان در مورد آموزش دوره پیش دبستانی به این توافق نظر رسیدهاند که این دوره در واقع ارائه آموزش پیش از آغاز آموزشهای رسمی و قانونی است.
در واقع هدف اصلی از برگزاری آموزش پیش از دبستان رشد همه جانبه کودکان است؛ به همین دلیل این دوره باید از برنامه و فعالیتهایی تشکیل شود که در کنار پرکردن اوقات فراغت کودکان، باعث رشد ذهنی و جسمی آنها شود.
رخساره فضلی مدیرکل دفتر آموزش پیشدبستانی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش اظهار داشت: درست است که اجباری برای دوره پیش دبستانی در مدارس وجود ندارد اما ضرورت و الزام گذراندن این دوره را تمامی متخصصان، خانوادهها و اعضای جامعه می دانند.
وی افزود: امروز همه می دانند که ضرورت دارد کودکان دوره پیش دبستانی را بگذرانند، تا علاوه براینکه برای ورود به دبستان آماده شوند، رشد همه جانبه آنها نیز اتفاق افتد.
فضلی با بیان اینکه در دوره پیش دبستانی فرصتی وجود دارد که در سایر دورهها نیست، عنوان کرد: در حال حاضر فرهنگ پیش دبستانی در کشور ایجاد شده است، هر چند که اجباری شدن این دوره میتواند شرایط را تسهیل کند.
بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، دوره پیش دبستانی از سال تحصیلی ۹۰-۹۱ در مدارس سراسر کشور اجرا شد.
همچنین در مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش عنوان شده است که دوره پیش دبستانی کودکان از سن چهار سالگی شروع و تا پایان پنج سالگی به اتمام می رسد که البته شرکت در آن به دلیل نبود امکانات در همه مناطق الزامی نیست.
اهمیت پیش دبستانی در مناطق محروم
با توجه به اهمیت آموزش کودکان در دوره پیش دبستانی، دستورالعمل ابلاغی توسعه این دوره توسط وزارت آموزش و پرورش در سال ۹۵ ابلاغ شد که در واقع این سند، توسعه کمی و کیفی دوره پیشدبستانی را با تاکید بر مناطق لازم التوجه به ویژه دوزبانه، محروم، عشایر و حاشیه شهرها دنبال میکند.
با توجه به اهمیت توسعه عدالت آموزشی در مناطق محروم دوزبانه، روستایی، عشایری و لازمالتوجه حاشیه شهرها و با بهرهگیری از ردیف اعتباری مستقل پیشدبستانی در بودجه سال ۱۳۹۵ و نیز دریافت کمک و مشارکتهای مردمی، توسعه دوره پیشدبستانی در این مناطق مورد حمایت دولت قرار میگیرد و فعالیتهای پیشبینی شده با دقت ارزیابی میشود.
فضلی همچنین درباره نوآموزان پیش دبستانی در مناطق محروم گفت: به روال سنوات گذشته درصد بسیاری از این افراد در مناطق محروم و روستایی هستند و در مناطق کم جمعیت هم کودکان پیش دبستانی وجود دارند که البته تعداد آنها کم است و در کلاسهای چند پایهای که شرایط خاص دارند یعنی حداکثر سه پایه دوره ابتدایی هستند، تحصیل میکنند.
به گفته وی، دوره پیش دبستانی برای کودکان روستایی و مناطق محروم که امکان حضور دارند، با هدف رشد همه جانبه آنها و تسلط به زبان فارسی برای آمادگی ورود به کلاس اول دبستان برگزار میشود.
مدیرکل دفتر آموزش پیشدبستانی افزود: درحال حاضر شرایط به گونه ای نیست که امکان اجباری شدن دوره پیش دبستان در کشور ایجاد شود اما در آینده با یک شیب ملایم ممکن است این امر صورت پذیرد.