در برخورد با واگذاری امر تربیت معلم به دانشگاه پیام نور قاطعانه برخورد کنید

باسمه تعالی
وزیر گرامی آموزش وپرورش جناب آقای دکتر حاجی میرزایی
سلام علیکم و رحمه الله

ضمن تبریک ایام خجسته شعبان المعظم و آغاز سال نو قبلاً لازم می‌دانم از زحمات ارزشمند آن جناب در ساماندهی منابع انسانی ، مالی و ارتقای بهره‌وری و پیگیری اجرای اسناد بالادستی و همچنین تشکیل شبکه اجتماعی تعاملی شاد و استمرار آموزش در سطح مدارس کشور علیرغم تعطیلی ناخواسته این ایام مدارس (شیوع بیماری کرونا ، و آرزوی شفای عاجل بیماران و ریشه کنی این ویروس منحوس ) و سایر خدمات و تلاشها ؛ تشکر و سپاسگزاری نمایم .
اما بعد :
مدتی است در فضای مجازی نامه‌ای حاکی از تشکیل ستاد و برنامه‌ریزی انتقال بخش قابل توجهی از ماموریت دانشگاه فرهنگیان به دانشگاه پیام نور منتشر و اسباب نگرانی شدید دلسوزان امر تعلیم و تربیت را در پی داشته است ،لذا تقاضادارد با عنایت به ملاحظات ذیل دستور اقدام عاجل و تکذیب این امر از سوی هر دو دانشگاه مورد اشاره ، صورت و تذکر لازم به مبادی ذیربط در رعایت ضوابط و قوانین مربوطه را صادر فرمایید .
۱_ دانشگاه فرهنگیان در سال ۱۳۹۰ با اهداف معین و ماموریت‌های ویژه و منطبق بر سر تحول بنیادین در مراجع ذیصلاح به تصویب رسید و با ۹۸ واحد دانشگاهی یکی از بزرگترین و گسترده‌ترین دانشگاه‌های کشور می باشد در اهمیت آن همین بس که یکی از زیر نظام های مهم ششگانه موضوع تامین منابع انسانی و جایگاه دانشگاه فرهنگیان می‌باشد.
۲- حسب سیاست‌های ابلاغی کلان حوزه آموزش و پرورش توسط مقام معظم رهبری و سند تحول بنیادین ، دولت موظف به تامین منابع مالی مورد نیاز آموزش و پرورش می باشد و این امر با رعایت اولویت بودجه مورد نیاز دستگاه تعلیم و تربیت نسبت به بودجه سایر دستگاه‌ها باید صورت گیرد.
۳- در اساسنامه دانشگاه پیش بینی هیات امنا قدرتمندی با ریاست رییس جمهور گردیده است ، امری که اگر اتفاق می‌افتاد و قوی از گذشته موارد دنبال می گردید ، بعید بود طمعکاران به فکر سوء‌استفاده از این نهاد مظلوم حاکمیتی می‌افتادند .
۴- ظاهراً عمده‌ترین دلیل ارائه چنین پیشنهادی از سوی دانشگاه پیام نور کاهش شدید دانشجو و ظرفیت خالی در حوزه دانشگاه پیام نور می باشد که در راستای حل این معضل این توافق شکل گرفته است ، بدون آنکه به تبعات دراز مدت آن توجه شود .
-۵ عنایت دارید که دانشگاه پیام نور جز انتخاب های آخر داوطلبان کنکور دانشگاه های سراسری می باشد دانشگاه فرهنگیان با توجه به جایگاه مناسب آن و تخصصی بودن رسالت آن و وجود هزاران استاد فرهیخته که به راحتی امکان تربیت نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش را دارند جز ظرفیت‌های دستگاه تعلیم و تربیت می باشد , و تفاوت فاحشی بین فضای فیزیکی ، تجهیزات ، کادر علمی و از همه مهمتر فضای تربیتی و آموزشی این دو وجود دارد .
۶- مقرر است بهترین دانشجویان و بهترین فضا و امکانات برای تربیت نیروی تحول گرا و خلاق و مجرب مورد نیاز آموزش و پرورش اختصاص یابد که با این تفاهم همه آمال و آرزوها بر باد میرود .
۷- بهتر است اگر ظرفیت خالی دانشگاه پیام نور دارد با تجمیع واحدها و واگذاری ابنیه بلا استفاده آموزش و پرورش را یاری نماید . ( هرچند بخش قابل توجهی از واحدها در مکانهای استیجاری تشکیل میگردد. )
۸-چنانچه آموزش و پرورش در تامین منابع مالی لازم و اطاله امر تحصیل دانشجو معلمان با توجه به خروج دهها هزار فرهنگی عزیز با بحران مواجه است سایر روشها به مراتب مناسب‌تری برای حل این موضوع قابل طرح است که در صورت صلاحدید تقدیم می شود .
۹- برمبنای ابلاغ سیاستهای کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش مورخ ۱۰/ ۲/ ۱۳۹۲ از سوی مقام معظم رهبری که منبعث از اختیارات اصل ۱۱۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و تعیین سیاستهای کلی پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام است و در بند های متعدد به ویژه در بند ۱_۳ فرموده‌اند :
ضرورت ارتقای کیفیت نظام تربیت معلم و افزایش مستمر شایستگی‌ها و توانمندی‌های علمی ،حرفه ای، و تربیتی فرهنگیان و روزآمد ساختن برنامه ها های درسی و دانشگاه های تربیت معلم و غیره تاکید دارند لذا تنظیم صورتجلسه واگذاری بخشی از مأموریت دانشگاه فرهنگیان به دانشگاه پیام نور در تضاد آشکار با موارد ذکر شده می باشد .
در پایان :
به نظر می رسد دانشگاه‌پیام‌نور عمدتاً به دنبال حل و جلو گیری از انحلال واحدهای مربوطه و در پی جلب مشارکت و اخذ شهریه های ثبت نام برای اداره امور جاری خود بوده و برای رفاه حال دانشجویان وبیان اینک جهت کاهش هزینه خانواده ها ، جلوگیری از تردد دانشجویان و …. بهانه های بیش نیستند .
لذا استدعا دارد با موضع گیری قاطع جنابعالی و تذکر اکید متولیان امر و تشکیل جلسات هیئت امنا برگ زرین دیگری در کارنامه عملکرد خود از طریق تقویت هر چه بیشتر جایگاه و نقش آفرینی و کارکرد دانشگاه فرهنگیان که منجر به تربیت فرزندان لایق جهت این سرزمین و تراز جامعه مهدوی می باشد کمک موثری به عمل آید.
بدیهی است اینجانب به عنوان منتخب مردم عزیز تهران و دهها تن ازهمکاران محترمی که موفق به جلب اعتماد مردم خوب در حوزه‌های انتخابی خود شده اند از هیچ کمکی جهت تقویت دستگاه تعلیم و تربیت ، ارتقاء و بهبود معیشت فرهنگیان عزیز و منزلت اجتماعی ، تقویت اصل عدالت آموزشی و … و همچنین تقویت‌ دانشگاه فرهنگیان در دوره یازدهم فعالیت مجلس شورای اسلامی دریغ نخواهیم کرد.
والسلام علیکم و رحمة الله
سیدعلی یزدیخواه
۸/ ۱/ ۱۳۹۹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *