انتخابات مجلس شورای اسلامی و نقش معلمان

انتخابات مجلس شورای اسلامی و نقش معلمان

انقلاب پرشکوه اسلامی که بزرگترین و مردمی ترین انقلاب عصر حاضر است، یک چله پرافتخار خود را پشت سر نهاده و در حال ورود به چهل و دومین سال تولد خود میباشد و بفرموده رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم، وارد دومین مرحله خودسازی و جامعه پردازی و تمدن سازی شده است. […]

انقلاب پرشکوه اسلامی که بزرگترین و مردمی ترین انقلاب عصر حاضر است، یک چله پرافتخار خود را پشت سر نهاده و در حال ورود به چهل و دومین سال تولد خود میباشد و بفرموده رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم، وارد دومین مرحله خودسازی و جامعه پردازی و تمدن سازی شده است. آرمان بزرگ انقلاب اسلامی، ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی (ارواحناله الفداه) است. نقش آموزش و پرورش در گام دوم، بی بدیل و اساسی است.

با کمی تامل در بخش­های مختلف این بیانیه و در جای جای آن، نقش جوانان مشاهده میگردد. بخصوص در بخش توصیه های  معظم له، اصولا خطابیه به جوانان در ۷ محور مهم می باشد.

لذا آموزش وپرورش، بعنوان پیش درآمد ورود به اجرای بیانیه گام دوم، لازم است به وظایف خود در اجرای سند تحول بنیادین جامه عمل بپوشد. متاسفانه با گذشت نزدیک به ۷ سال از تصویب و ابلاغ این سند، فرصت های طلایی از دست رفته و برخی مصوبات آن بصورت ناقص در مرحله ابلاغ بر زمین مانده است. مجریان اصلی این سند که آحاد معلمان کشورند، شناخت لازم را نداشته و توجیه نشدند و حتی طعم شیرین اصول مالی این سند را که رسیدگی به معیشت آنان است، لمس نکرده اند.

بنظر میرسد مقدماتی برای برون رفت از این عقب ماندگی و تاخیر ۷ ساله از اجرای قوانین و اسناد بالادستی آموزش و پرورش، نکاتی مورد عنایت قرار گیرد. و فرهنگیان عزیز نیز عظمت و اهمیت حضورشان در صحنه انتخابات را مورد عنایت قرار دهند، باشد با حضور چشمگیر و متعهدانه و انتخابی اصلح و به دور از برخی تبلیغات دشمنان ملت، آب از جوی رفته را به مسیر صحیح، اصیل  و انقلابی بازگردانند.

  1. مجلس شورای اسلامی، بعنوان راس امور به مهمترین وظیفه خودکه نظارت بر اجرای قوانین است، باید متعهد باشد و به دور از سلایق و برخی ملاحظات ، عملکرد بسیار ضعیف دولت را مورد مواخذه قرار دهد. قهرا مجلسی پرنشاط ،پاکدست، دلسوز، انقلابی و ولایی و آشنا به مفاهیم عمیق فرهنگی و مطالبات رهبری، از عهده این مسولیت برخواهد آمد.
  2. کمیسیون تخصصی آموزش و پرورش مستقل از کمیسیون علوم و تحقیقات، درحال حاضر با ادغام این کمسیونها ، بخش عمده ای از مذاکرات و مباحث کمیسیون آموزش و تحقیقات صرف مسایل دانشگاهی و وزارت علوم، بهداشت و …. می شود، حتی دیده نشده که ریاست این کمیسیون در دوره ای از میان نمایندگان فرهنگی و معلمان باشد) برای رسیدگی و نظارت دائمی بر امر مهم آموزش و پرورش تشکیل شود. مسلما اندیشه، فرهنگ و آموزش نسل آتی با همه مسولیتهایی که رهبری برای آن قایلند، از کشاورزی مملکت کمتر نیست و می­تواند کمیسیونی مستقل برای رفع موانع داشته باشد تا جبران عقب ماندگی های این چند سال را بنماید.
  3. مجلس باید پاسخگوی زخمهایی که برجامعه معلمان و فرهنگیان، از سوی دولت مستقر در این چند سال وارد آمده باشد و مطالبات بحق و حقوق از دست رفته آنان را استیفا نماید. اهم این مطالبات عبارتند از:

الف- عدم رسیدگی به پرونده عظیم صندوق ذخیره فرهنگیان که آغازگر سلسله اختلاسهای دولتیان و افراد وابسته به آنان است، ضمن تشکر از محاکمه یکی از شرکتهای وابسته به صندوق(بانک سرمایه) ولی متاسفانه سایر شرکتها و نقش مدیرعامل اسبق آن همچنان پس از ۳ سال مغفول مانده است.

ب- بیمه طلایی فرهنگیان که میتوانست مشکلات بسیاری از معلمان شاغل را برطرف و مایه آرامش فکری آنان باشد،متاسفانه در این دولت، به وضع اسفباری افتاده است.

ج- عدم اجرای قانون برنامه ششم در مورد بازنشستگان، که میبایست در طول برنامه و همه ساله ۲۰درصد با میزان حقوق شاغلان همترازی شود، بنظر نمیرسد در باقیمانده فرصت برنامه ششم بطور کامل عملیاتی گردد. اکنون بصورت ناقص و به آینده ای نامعلوم حواله میشود.

د- برسی جامع طرح رتبه بندی معلمان، آنچه اجرا میشود با آنچه در قانون مشخص گردیده، می بایست مقایسه شده و بر اجرای صحیح و دقیق آن از سوی مجلس نظارت شود.

در پایان آرزومندیم با درایت و فهم عمومی و عبرت گرفتن از سالهای عقب ماندگی، مجلسی انقلابی، ولایی، جهادی ، پرنشاط و فرهنگی، در آینده ای نزدیک تشکیل گردد.

والسلام رضا محدث  28 آذر۹۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *