گروه اجتماعی خبرگزاری رسانه معلم،حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان در نخستین نشست كارورزی دانشگاه فرهنگیان، با تأكید بر اهمیت پیوند میان دانش و مهارت، اظهار كرد: بهترین جایی كه این پیوند باید اتفاق بیفتد، تربیت معلم و كارورزی است.
وی با بیان اینكه آنكه درست آموخت، شایسته نیز به كار می بندد، گفت: سخت ترین كار، تربیت معلم، معلمی و حضور در كلاس بوده و آموزش و پرورش كاری تمام وقت است.
خنیفر، كارورزی را گرانیگاه حرفه مقدس معلمی برشمرد و افزود: كارورزی لنگر عمل و درنگ در تجربه كاری است و معلم شایسته، معلم طراح سؤال و ایجاد بذر پرسش در ذهن دانشآموزان است.
وی، كارورزی را كارگاه خودباوری برای معلم آینده و عبور از مرحله نظر به عمل دانست و تصریح كرد: دوره طلایی كارورزی در دهه 60 و 70 رقم خورد كه طی آن كارورزی در 4 بخش شامل تعریف اهداف و مراحل حضور در كلاس درس، ایفای نقش تدریس و گزارش نویسی انجام میگرفت.
رئیس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینكه مسیر كارورزی از سال 91 در دانشگاه فرهنگیان تغییر یافته، در جایی عمق پیدا كرده و در جایی نیز نقد بر آن وارد است، گفت: كارورزی مرحله رسیدن به واقعیت معلمی و تجربه اندوزی است.
خنیفر، مشكل اساسی كتب درسی را سهم 4 درصدی مهارتآموزی در آن عنوان و اظهار كرد: مهارتورزی برای معلم از واجبات است و فراگیر همیشه باید آماده یادگیری باشد.
وی، كارورزی را فرصتی برای امكان سنجی، یادگیری خود نظارتی، عمق بخشی به آموختهها و دوره خود اكتشافی برشمرد و گفت: دانشجو معلم در این دوره متوجه مهارت پنهان و استعدادهای خود می شود.
رئیس دانشگاه فرهنگیان در ادامه به بیان نكاتی در حوزه كارورزی پرداخت و تصریح كرد: نقد گذشته و یادآوری برخی موارد و به كار بردن دوباره آنها با اندكی اصلاح و طراحی مداوم برای زمانِ حال، از نكاتی است كه میتوان در كارورزی مورد توجه قرار داد.
وی با تأكید بر لزوم انجام مطالعات تطبیقی بینالمللی و بررسی تحولات كارورزی در كشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، اظهار كرد: ارائه الگوهای بومی و انجام مطالعات براساس مؤلفههای بومی و فرهنگی از موضوعات مورد توجه است.
خنیفر، رصد مداوم تحولات كارورزی از جمله بحث مدرسه زدایی و بهم ریختن ساختارهای آموزشی در آینده را مطرح كرد و گفت: نگارش تجارب زیسته معلمی به ویژه تجارب كارورزی، هم اندیشی و تضارب آراء در حوزه كارورزی موجب ارتقاء و اعتلای این عرصه است.
وی همچنین حاضرین را به اهتمام در كاهش گسست با دنیای پیش رو توصیه و بر تلاش برای ترویج مقاله نویسی علمی در این حوزه و راهاندازی مجله علمی-پژوهشی كارورزی تأكید كرد.
رئیس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینكه در كار عملیِ آموزش جدی و قاطع ولی شیرین سخن و رفتار باشیم، ابراز امیدواری كرد كه حاصل این نشست، نتایج ارزشمندی در حوزه كارورزی باشد./د