گروه فرهنگی خبرگزاری رسانه معلم،مرتضی نظری رئیس مركز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به رواج یك رویه غیراخلاقی در فضای تبلیغات كنكور، اظهار كرد: دانشآموزان ما در سراسر كشور بهویژه در مناطق محروم با تلاش خودشان و زحمات معلمان، كادر مدرسه و خانوادهها به موفقیت و رتبههای چشمگیر تحصیلی بهویژه در آزمون ورود به دانشگاه دست پیدا كردند و موفقیتهای تحسینبرانگیزی را كسب كردند، اما مؤسساتی كه نگاه تجاری به آموزش و پرورش دارند، موفقیتهای دانشآموزان را به نام خودشان ثبت و مصادره میكنند.
وی افزود: گزارشهایی به دست ما رسیده است كه بعضاً این مؤسسات با شگردهای مختلف و روشهای فریبنده حتی به بعضی از خانوادهها پیشنهاد پرداخت وجه داشته و دانش آموزان را متقاعد میكنند تا موفقیت خودشان كه محصول تلاش صادقانه معلمان شریف كشور، خانوادههای آنان و كادر مدرسه بوده است را به نام این مؤسسات ثبت و ضبط كنند و بگویند ما از محصولات، سیدیها و كتابهای كمك درسی این مؤسسات استفاده كردیم و توانستیم رتبههای تكرقمی در كنكور كسب كنیم.
نظری با تأكید بر پیگیری این موضوع از طریق مراجع قانونی، تصریح كرد: برخی رسانهها اقدام به انتشار تبلیغات و اخبار دروغ و غیر واقعی در سطح وسیع میكنند كه وزارت آموزش و پرورش این موارد را به جد پیگیری میكند.
رئیس مركز اطلاعرسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش تأكید كرد: انتظار وزارت آموزش و پرورش و همه دلسوزان تعلیم و تربیت و كسانی كه در فرایند موفق شدن دانشآموزان عزیز سهم دارند، این است كه تأمل كنند آیا موفقیتهای دانشآموزان و افتخارآفرینیهای آنان را باید یكسره برای مؤسسات كنكور دانست؟
وی همچنین افزود: از صداوسیما درخواست میكنیم در انتشار و بازنشر چنین تبلیغاتی تأمل بیشتری كند.
نظری با اشاره به نامه اخیر وزیر آموزش و پروش به علی عسگری، رئیس رسانه ملی تأكید كرد: وزیر آموزش و پرورش طی نامهای خواهان توقف پخش و انتشار تبلیغات غیرواقعی و نادرست مؤسسات تست و كنكور شده است.
رئیس مركز اطلاعرسانی و روابط عمومی با استناد به مصوبه صریح شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان كرد: تبلیغات و پخش هرگونه محتوای تبلیغاتی منوط به تأیید دستگاه ذیربط است كه در این زمینه وزارت آموزش و پرورش از پیشدبستانی تا پایان دوره متوسطه بر تمام محتواهای آموزشی و تبلیغاتی كه قرار است از رسانه ملی پخش و منتشر شود، باید نظارت داشته باشد.
وی در ادامه گفت: بسیاری از تبلیغات آموزشی كه شاهد پخش آن در رسانه ملی هستیم، فاقد مجوز وزارت آموزش و پرورش است و همانطور كه وزارت آموزش و پرورش در سالهای گذشته هم تقاضای توقف این تبلیغات را داشته، امیدواریم امسال كه روابط خوبی با رسانه ملی داریم، شاهد همكاری برای ساماندهی و حتیالامكان توقف این تبلیغات غیرواقعی باشیم.
گفتنی است سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش طی نامهای به علی عسگری رئیس سازمان صداوسیما، خواسته تا بهمنظور ساماندهی تبلیغات مؤسسات و مراكز آموزشی و پرورشی غیردولتی مطابق ماده 7 مصوبه 483 شورای عالی انقلاب فرهنگی، ضمن رعایت ضوابط و مقررات، از پخش آگهیهای مراكز و مؤسسات آموزشی بدون معرفینامه و تأییدیه وزارت آموزشوپرورش جدا خودداری شود./د