سند تحول نقشه راه حرکت آموزش و پرورش به سمت رشد و تعالی است

به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری رسانه معلم، وزیر آموزش و پرورش در جمع دانشجویان دانشگاه فرهنگیان به مناسبت روز دانشجو گفت: عده ای می گویند معلم تمام وقت انحراف از سند تحول است؛  من به عنوان یک همکار از شما توقع دارم که وقتی  واژه ای را می شنوید مثلا به نام” معلم تمام وقت” و یا  در رسانه ها، خبری ناقصی را می خوانید یا می شنوید حتما موشکافانه مسئله را برای خود روشن کنید.
معلمین ساعاتی را به عنوان حق التدریس در اختیار می‌گیرند که ۶ یا ۱۲ ساعت آن حق التدریس است در حالی که  مشمول کسورات نمی شود؛ یعنی در بازنشستگی  معلمان تاثیری ندارد نه در حقوق و نه در پاداش.
ما با تلاش و استدلال های فراوان به این نتیجه رسیدیم که این ۶ ساعت داخل حکم همکاران بیاید و در  حکم بازنشستگی اعمال شود.
بطحایی از جمله دلایل دیگر این طرح را انتخاب دلخواه آن توسط معلمان برشمرد.
  سید محمد بطحایی در ادامه گفت: گاهی گفته می شد که آموزش و پرورش کسری بودجه خود را از پول ثبت نام های آزمون استخدامی تامین می کند، اما این درست نیست و کیلومترها با واقعیت فاصله دارد از نظر نظامات اداری و مالی هم اصلا ممکن نیست و این عدد در مقابل اعتبارات آموزش و پرورش حتی قطره ای هم مقابل دریا نیست
ویهمچنین درباره ی بودجه آموزش و پرورش بیان کرد: سهم اعتبارات آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت کاهش که پیدا نکرد هیچ بلکه رو به افزایش است البته با یک شیب بسیار ملایم و فوری البته نظام بودجه ریزی آموزش و پرورش دچار اختلالاتی است و ما همواره شاهد کسری بودجه هستیم و چون بیشتر پیش بینی بودجه با بودجه مصوب صورت می گیرد و ما همواره با کسری بودجه مصوب همراهی یعنی پایه و اساس بودجه‌های ما همواره با کسی بسته می شود لذا در عملکرد بودجه همواره دچار مشکل هستیم.
وزیر آموزش و پرورش در خصوص اهمیت سند تحول گفت: سند تحول چشم انداز ما به سمت یک آموزش و پرورش پیشرفته و در تراز این نظام مقدس است؛ سند تحول نقشه راه حرکت آموزش و پرورش به سمت رشد و تعالی است. سند تحول در سال ۹۰ تصویب شد و تا امروز که ۹۷ هست فراز و نشیب‌های فراوانی داشته، نمی‌خواهم بگویم که این سند کاملا بی عیب و نقص است خیر! اشکال‌های هم دارد، اما به عنوان یک سند استراتژیک یکی از ممتازترین سند هاست. به جهت اینکه این سند نیامده کلی‌گویی کند و حرفهای خیلی آسمانی بزنند.
آن چیزی که در طی سال ها به ویژه سال گذشته تا امسال اتفاق افتاده آن بود که زیر نظام‌های سند تحول آن ۶ زیر نظامی که پله های ارتقا و رشد نظام آموزش و پرورش کشور است. در طی سالهای گذشته تا به امسال با همتی که دوستان ما داشتند طراحی و تصویب شد. زیر نظام ها برنامه هایی دارند مثلا زیر نظام فضا و تجهیزات؛ آمده برنامه هایی را تعیین کرده که اجرای آن برنامه‌ها یعنی اجرای زیرنظام و اجرای آن شش زیر نظام یعنی اجرای سند تحول.
ور در جمع بندی این مطلب افزود:  امروز اگر ما صحبت از اجرای سند تحول می‌کنیم منظور اجرای آن برنامه‌هایی است که در آن زیر نظام آمده.
بطحایی در پایان خاطر نشان کرد: چون ما به دانشجو معلم حقوق پرداخت می کنیم حتما باید بر اساس آن تبصره ماده ۶ با کسر از حقوق دانشجو ها بخشی از اعتبارات بیتوته و تغذیه دانشجومعلم در دانشگاه تامین شود و به همین دلیل است که سرانه دانشجویی به دانشجو معلمان تا امروز تعلق نگرفته است که البته همکاران ما در دانشگاه فرهنگیان به دنبال آن هستند که بتوانیم بخشی از این اعتبارات را از محل اعتبارات دیگر تامین کنید و آن ۴۵ درصد کاهش پیدا کند امیدواریم که بتوانیم در این مسیر موفق شویم اما مهم‌ترین و مستندترین دلیلی که تا به امروز برای عدم تخصیص اعتبارات از سوی همکاران ما در بحث بودجه برای ما آوردند همین تبصره ماده ۶ است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *