سخنی با شهردار جدید تهران

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسانه معلم، شهرداری ها خدمات عمومی مورد نیاز شهروندان مانند  خدمات  حمل ونقل و پروانه  های ساختمانی و زیبا سازی، فضای سبز و نظافت وفاضلاب شهری و.. را برعهده دارد وسالانه بیش از ۱۵ هراز میلیارد تومان  تامین وهزینه می کنند و هیچ شهروندی نیست که  نیازمند به خدمات شهرداری نباشد و غالب شهروندان در تامین منابع شهرداری تحت عناوین عوارض  مشارکت دارند و در قبال آن انتظار خدمات بهتر و در نتیجه زندگی بهتربه ویژه در عرصه روحی وروانی را دارند.

هر سازمانی از فرهنگ سازمانیش به عنوان مهمترین سرمایه سازمان، نام می برند که روابط حاکم بر افراد آن سازمان متاثر از فرهنگ آن سازمان است وعلاوه بر  کارمندان سازمان رسمی شهرداری، مردم نیز به عنوان ذی نفعان و مشتریان اساسی در شهر نه در شهرداری، فرهنگ آنان  فرهنگ شهری را شکل می دهد که تمام فعالیت های شهرداری را متاثر می کنند مانند رعایت تراکم، رعایت ترافیک ، رعایت فضای سبز، رعایت محیط  زیست ، رعایت میزان تولید  وجدا سازی زباله ، رعایت حفط وسایل  نقلیه ی عمومی ، حذف هزینه های مازاد، افزایش بهروری و…تحت تاثیر فرهنگ شهروندان است.

فرهنگ شهروندان هویت شهری را شکل می دهد و هویت شهری متشکل از بینش ها، گرایش ها، امیال، خواسته ها و رفتار شهروندان است که رفتار ، محصول  عناصر دیگر هویت است و تصحیح رفتار بدون هدایت درست شناخت و گرایش  توجه معلول بدون پرداختن به علت است  و سبب  هدر رفت منابع، فرصت سوزی، تحلیل های غلط در توجیه اقدامات پرهزینه  می شود و شهردار جدید جناب آقای دکتر حناچی  سرمایه گذاری اقتصادی مبتنی بر بضاعت فرهنگی را یکی از راهبرد های خود در دوره مدیریت شهرداری  اعلام کرد وتوسعه مبتنی بر اقتصاد فرهنگی را یکی از کم عارضه ترین نوع توسعه در شهر دانست؛ یعنی دستگاه  روی بضاعت فرهنگی سرمایه گذاری اقتصادی می کند  و وزیر کشور در روز معارفه کارهای فنی و کالبدی را تنها بخشی از ماموریت شهردار بیان کرد و اقدامات فرهنگی و اجتماعی و روابط و مناسبات را نیز بخشی دیگری از ماموریت های اعلام کرد.

این جاست که با آموزش درست در دوران  تحصیل  می توان این بضاعت فرهنگی را افزایش دادونه تنها آموزش رسمی بلکه مهم تر از آن آموزش غیر رسمی  یعنی کلیه ی موقعیت های شهری را به عنوان یک  تجربه یادگیری برای دانش آموزان به حساب آورد وتعارض این دو آموزش را از بین ببرد و فاصله آنها را کم نماید تا به هم افزایی آنان برسد.

یعنی وقتی دانش آموز در خیابان و کوچه تمیز  رفت و آمد می کند فطرت خدایی ش او را وادار می کند سهمی در حفظ وارتقای این تمیزی داشته باشد وآن را خانه خود بپندارد و حتی رفتار دیگران را در این جهت تغییر و اصلاح نماید و آموزه های مدرسه ای را عینیت ببخشد وقتی نظم وانضباط وسایل عمومی، توقف در ایستگاه ها، زمان  رفت وآمد به موقع، نحوه ی برخورد رانندگان  وسایل عمومی با مردم را می بیند  دانش آموخته شده در مدرسه در شهر تبدیل به رفتار می گردد وبا مشاهده موقعیت های مختلف  در او نهادینه می شود و تبدیل به بخشی از فرهنگ وهویت فردی و جمعی می شود این مباحث که مطرح می شود بعضی سریع ذهن آنان به کتاب درسی منتقل می شود که مفاهیم مرتبط به شهروندی را در کتاب درسی بگنجانیم و بعضی ها در مقایسه با بعضی از کشورها حکم به واگذاری مدرس به شهرداری می کنند ولی رویکرد تعامل با آموزش وپرورش وغنی سازی فرصت های طراحی شده در کتاب های درسی که بایستی در مدارس توسط معلم اجرا گردد را ارتکاز نمی کنند تا از طرفیت های موجود حداکثر استفاده بشود.

چه می شود که شهر داری زیباسازی فضای فیزیکی مدارس را به عهده بگیرد تا شادابی وحس زیبا دوستی دانش آموزان پرورش  یابد و لایه شایستگی است وجودی دانش آموز در سیاهت زیبا شناختی و هنری شکوفا و تعالی یابد؟ یا چه می شود!!شهرداری  برای همه مدارس در یک طرح  کوتاه مدت  کلیه فضای سبز مدارس را بازسازی نماید ومدارس را جزو فضای  سبز شهر بشمارد وبرای آن بودجه سالانه و برنامه سالانه پیش بینی نماید؟ چه می شود شهرداری در مدرسه فضای ورزشی را بازسازی نماید و نه تنها دانش آموزان وفرهنگیان بلکه خانواده ها هم بتوانند  از آن استفاد ه نمایند ودر ازای آن کمکی هم به  مدرسه نمایند؟

یا چه می شود شهرداری  در یک بازه زمانی کلیه میز ونیمکت های مدارس را بازسازی ونوسازی نماید یا چه می شود عوارض آموزشی از شهروندان دریافت نمایند وبه حساب مدارس با تعیین فعالیت مشخص  در راستای ماموریت های شهردای واریزنماید شاید نداری های مدارس  محو ومدارس به کانون برخوردار در هویت شهری تبدیل شوند؟

شاید جناب آقای حناچی شهردار محترم تهران بتواند در کارنامه خود ودر خاطره ی شهر و  در تاریخ شهرداری برای همیشه در این زمینه الگو و زبانزد شود به امید آن روز…

*سید نصرت الله فاضلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *