محتوای آموزشی به درد بازار کار نمی‌خورد

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری رسانه معلم، رحیم سرهنگی مدیرکل دفتر توسعه کارآفرینی وزارت کار در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع چالش‌های آموزش کارآفرینی در نظام‌های آموزشی، اظهار کرد: منظور ما نوآفرینی است؛ توسعه نوآفرینی و کارآفرینی ریشه حل مشکلات است؛ در کشورهایی چون کره، کل اقتصادشان توسط 20 شرکت مشهور می‌چرخد؛ مسئله ما هم نوآفرینی است نه هر نوع اشتغالی.

وی افزود: کشورهایی که بتوانند نو‌آفرینی را پی بگیرند، فضای صنعت آن کشور را تغییر می‌دهند که همان عامل توسعه است؛ فرد نوآفرین طور دیگری فکر می‌کند و محصولی ارائه می‌کند که خواهان دارد و بازار خود را دارد.

مدیر کل دفتر توسعه کارآفرینی وزارت کار تصریح کرد: کسب و کارهای فعلی در کشور ما چندان نوآور و نوآفرین نیستند به گونه‌ای که بتوانند وارد بازار جهانی شوند.

سرهنگی، مشکلات پیش روی توسعه کارآفرینی را برشمرد و گفت: در آموزش و پرورش بچه‌ها چه چیزی فرا می‌گیرند؟ واقعا دانش‌آموزان چیزی یاد نمی‌گیرند. شکل کتاب درسی تغییر کرده ولی محتوا قدیمی است؛ دانش‌آموزان جامعه پذیر نشده‌اند. محتوای آموزشی به درد بازار کار نمی‌خورد؛ به‌ویژه در رشته‌های نظری  این امر محسوس‌تر است؛ توانمندی همدلی و هوش هیجانی بچه‌ها کمتر از گذشته است.

مدیرکل دفتر توسعه کارآفرینی وزارت کار اظهار کرد: کنکور مانند یک آهن رباست که همه به سمت آن جذب می‌شوند و نتیجه آن همین نظام آموزشی فعلی است که از کارآمدی‌های لازم برخوردار نیست.

وی با اشاره به کتاب درسی «کارآفرینی» گفت: مسئله ما در توسعه کارآفرینی این نیست که دانش‌آموز بلد باشد یک مدل کسب و کار بنویسد؛ بلکه کارآفرین کسی است که توانمندی‌های نرم دارد. می‌داند چگونه یک ایده را بسازد و ارائه کند؛ در آموزش و پرورش روی هیچ کدام از این موارد به طور کامل کار نکرده‌ایم.

سرهنگی ادامه داد: اقتصاد ما نفتی است و وقتی دولت نفت می‌فروشد، پول دست دولت است و نقش پدرخوانده دارد و به همین دلیل هیچ گاه بخش خصوصی شکل نگرفته است تا در پی آن کارآفرینی هم جان بگیرد.

وی با بیان اینکه آنچه نظام آموزشی نیاز دارد و کارآفرین باید داشته باشد این است که تفکر پیوندی داشته باشد، پرسشگر و مشاهده‌گر و آزمایشگر باشد و شبکه سازی بداند اظهار کرد: تفکر تحلیل و منطق در نظام آموزشی وجود دارد اما منجر به نوآوری نمی‌شود؛ اینکه واحدهای تجزیه شده را به شکل جدیدی ترکیب کنید و محصول تازه‌ای بسازید، مهم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *