دوازده نکته مهم برای موفقیت در آزمون ها

خبرگزاری رسانه معلم،همه ی دانش آموزان و افراد کنکوری در شرایط حساس آزمون های خود باید به نکاتی اهمیت بدهند؛ این نکات در بیشتر موقعیت ها دارای اعتبار بوده و افراد با رعایت آن ها به موفقیت رسیده اند. در وهله ی اول همه افراد باید بدانند که در شرایطی قرار گرفته اند که برای همه یکسان است و هرکس بسته به تلاش و ظرفیت های درونی یا همان توانایی های خود نتیجه می گیرد.

توصیه شماره یک: از هیجانات نگران کننده دوری کنید؛ استرس نه تنها کمکی به پیروزی شما نمی کند بلکه سد بزرگی در راه تمرکز ذهن و موفقیت شما می شود. در آستانه امتحانات به این مسئله که اگر نتوانم آزمون خوبی بدهم، یا اینکه چه اتفاقاتی بعد از ناکامی ام رخ می دهد فکر نکنید، فقط به تلاش خود ادامه دهید و امیدوار باشید ؛ در این صورت تا حدی این هیجانات منفی را کنترل کرده اید.

توصیه شماره دو: در طول سال تحصیلی یا در هنگام مطالعه درس های خود برای کنکور مطالب را خلاصه کنید و چکیده ای از مهم ترین آن ها را بنویسید. با این روش هم درس ها هنگام نوشتن برای شما مرور شده است و بهتر در حافظه تان می ماند و همچنین در زمان آزمون هایتان به جای ورق زدن صفحات کتاب، خلاصه های خود را مرور کرده و ذهنتان آماده می شود. به طور کلی داشتن خلاصه مطالب به افراد در آماده شدن قبل از امتحان کمک شایانی می کند. همیشه دفترچه ای برای این امر داشته باشید در غیر این صورت می توانید در گوشه ی صفحه کتاب مورد نظر خود خلاصه نویسی را انجام دهید.

توصیه شماره سه: از خواندن مطالب جدید پرهیز کنید؛ نکته این است افرادی که روزهای نزدیک به کنکور را سپری می کنند نباید مطالبی را تا به حال مورد مطالعه قرارنداده اند بخوانند . این کار علاوه بر اینکه سودی ندارد فرد را دچار سردرگمی می کند و این امر سبب می گردد مطالبی را هم که قبلا خوانده است فراموش کند و یا باعث صدمه خوردن به اطلاعات ذخیره شده ی قبلی او می شود.

توصیه شماره چهار : شب قبل از امتحان از غذای سالم و سبکی که مورد علاقه تان است استفاده کنی؛ با شکمی گرسنه نخوابید. قبل از آزمون حتما صبحانه خود را به صورت کامل بخورید استفاده از مواد قندی مانند عسل، مربا، شیره انگور یا خرما، به شما کمک می کند که انرژی مغزتان را تأمین کنید.

توصیه شماره پنج: افراد کنکوری باید توجه داشته باشند که بیشتر وقت خود را به تست زنی بپردازند؛ یعنی بعد از مطالعه درس خود حتما تست های آن درس را بزنند و با مرور چندین باره تست هایی که زده اند به تقویت مبحث درسی خود بپردازند. نکته ی مهمی که باید افراد رعایت کنند این است که تست های با کیفیت را انتخاب کنند. از مزیت های تستی زنی می توان به این موارد اشاره کرد که افراد با زدن تست با تکنیک ها آشنا شده و در جلسه ی کنکور یا امتحان تست، تازگی و ترس به همراه ندارد و همچنین درس و مبحث آموزشی بهتر بخاطر سپرده می شود.

توصیه شماره شش: درس هایی که مشکل هستند یا اینکه زود فراموش می شوند را به صورت منظم مطالعه کنید؛ یعنی برای خواندن آن ها در طول سال برنامه ریزی کنید و در روزهای نزدیک به امتحان به صورت کلی برای یاد آوری به مطالعه آن ها بپردازید. مطالعه منظم بهترین راه برای جلوگیری از فراموشی مطالب فرار می باشد.

توصیه شماره هفت: یکی از مهم ترین نکاتی را که همه ی مشاوران برای افراد گوش زد می کنند بحث زمان و مدیریت آن می باشد. همه ی افراد باید زمان کنکور و امتحان خود را مدیریت کنند؛ یعنی فرد کنکوری بداند که هر تست را در چند ثانیه پاسخ دهد و زمان را برای زدن یک تست از دست ندهد . برای آمادگی ، می توان موقعیتی شبیه به کنکور را در منزل یا کتابخانه طراحی کنند و طبق زمان بندی سازمان سنجش به پاسخگویی سؤالات بپردازند. با انجام چنین کاری به زمان بندی دروس مختلف پی می برید و زمان خود را با دقت مدیریت می نمایید.

توصیه شماره هشت: حفظ آرامش و اعتماد به نفس گام اول برای موفقیت در هر کاری است برای نمونه شما تمام تلاش خود را کرده اید و درس ها را به دقت مطالعه نموده و یاد گرفته اید؛ اگر شما هنگام آزمون تان فکرهای بیهوده مانند مقدار مطالعه ام را می توانستم بیشتر کنم و ای کاش تست های بیشتری می زدم و… همین عوامل سبب می شود تا یافته های قبلی خود را از دست بدهید یا به خوبی نتوانید مطالب را به صورت کامل بخاطر آورید.

همیشه به خود و توانایی هایی که دارید اعتماد داشته باشید . در جلسه ی امتحان با اعتماد به نفس کامل وارد شوید و به مطالبی که مطالعه کرده اید تکیه کنید چرا که افرادی که با اعتماد به نفس کامل و آرامش وارد جلسه امتحان می شوند، اکثرا بهتر از افراد دیگر عمل می کنند.

توصیه شماره ده: همیشه در پاسخ دادن به سوالات، آن ها را تا آخر بخوانید شاید در انتهای سوال فعل عوض شده باشد و جوابی که به نظرتان درست است غلط باشد گزینه ها و سوالات را بادقت بخوانید و بعد پاسخ دهید. متاسفانه برخی افراد به این مسئله برخورده اند که پاسخ اشتباه در اثر نخواندن کامل مسئله به وجود آمده است. درپایان آزمون، سوالات و پاسخ ها را چک کنید که مبادا سوالی را جواب نداده باشید یا اینکه گزینه سوالی را جابجا پاسخ داده باشید.

توصیه شماره یازدهم: سعی کنید در ایام امتحانات از تنش دوری کنید؛  برخوردهایی که باعث بهم ریختن تمرکز شما می شود سم است ، از بحث های بی فایده و بیهوده با دوستان و اعضا خانواده دوری کنید، اگر مسئله ای برایتان در کانون خانواده پیش آمده است سعی کنید در کمال آرامش مطرح و حل کنید، اگر نتیجه مورد نظر خود را کسب نکردید خود را آرام نگه دارید و حل مسئله را به زمان دیگر موکول نمایید؛ افراد بسیاری بودند که در روزهای آخر کنکور دچار مشکلات و بحث های خانوادگی شدن و همین عامل باعث از بین رفتن زحمات آن ها و حتی ندادن کنکور و ترک تحصیل شده است.

توصیه شماره دوازده: هیچ وقت از تلاش و کوشش خسته نشوید و با هرشکست گوشه گیری نکنید. مهم ترین عامل موفقیت انسان های بزرگ استمرار در تلاش بوده است؛ افراد کنکوری بسیاری بوده اند که سال اول کنکور خود نتیجه مطلوبی را دریافت نکرده اند ولی با این حال کناره گیری نکرده، بلکه سال دوم را قوی تر ازسال گذشته شروع کرده اند. برنامه ریزی نموده و به مطالب بهای بیشتری  داده و در نهایت در کنکور دوم نتیجه ای فرا خور تلاششان گرفتند و طعم موفقیت را چشیده اند.

*امیر عباس آقابابایی- دبیر آموزش و پرورش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *