هنوز برخی از روستاها رنگ معلم به خود ندیده‌اند!

گروه آموزش و پرورش خبرگزاری رسانه معلم،نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه در حال حاضر در کشور با پارادوکس روبه‌رو هستیم، گفت: از یک سو مجلس با تصویب قانون منع به کارگیری بازنشستگان به دنبال استفاده از ظرفیت جوانان است و از سوی دیگر آموزش و پرورش ناچار شده به دلیل کمبود معلم از بازنشستگان در کلاس‌های درس استفاده کند.

قاسم احمدی لاشکی در گفت‌وگو با خانه ملت با انتقاد از کمبود معلم در سیستم آموزشی کشور، گفت: در حال حاضر آموزش و پرورش مریضی رو به موت بوده و تمامی راهکارهایی که تا به امروز برای حل مشکلات این وزارتخانه به کار برده شده مسکنی بیش نبوده است اگر هرچه سریع‌تر به داد وضعیت آموزشی کشور و مشکلات این حوزه نرسیدیم در آینده‌ای نه چندان دور درمانی برای آن یافت نمی‌شود.

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه بیش از 9 میلیون بیسواد بالای شش سال در کشور وجود دارد، افزود: علیرغم گذشت بیش از 45 روز از بازگشایی مدارس هنوز برخی از روستاها رنگ معلم به خود ندیده‌اند؛ اگرچه جمعیت دانش‌آموزی در این مناطق کم است اما اگر به دنبال ریشه کن کردن بیسوادی هستیم باید شرایط و امکانات را برای تحصیل تمامی فرزندان این ممکلت فراهم کنیم این در حالی است که با شرایط امروز نظام آموزشی بیسوادی نه تنها ریشه کن نمی‌شود بلکه روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کند.

راهکار مدیران مدارس برای پر کردن کلاس‌های درس؛ استفاده از اولیا دانش‌آموزان و خدمتگزاران

وی بیان کرد: مدیران مدارس ناچار شده اند برای پرکردن کلاس‌ها از خدمتگزان یا اولیا دانش‌آموزان استفاده کنند در این حالت چه انتظاری از دانش‌آموز تربیت شده می توان داشت.

وی ادامه داد: در کشور ژاپن برای تربیت و آموزش 30 دانش آموز 5 معلم در کلاس ها حضور دارند در حالی که در کشور ما از مدیر، ناظم و اولیا دانش آموزان برای پر کردن کلاس ها استفاده می شود با چنین وضعیتی چه بر سر آینده مملکت می‌آید؟

نتیجه حضور مدیران در کلاس‌های درس چیست؟

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه در سال تحصیلی جاری مدیران مدارس باید 24 ساعت در کلاس های درس تدریس کند، خاطرنشان کرد: با این شرایط آموزش در مدارس چه خواهد شد مسلما کیفیت آموزشی هر روز بیشتر از دست می رود.

آموزش و پرورش آمارهای دقیقی از تعداد نیروی انسانی موردنیاز و کمبودهای خود ارائه نمی‌دهد

عضو فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری مجلس با بیان اینکه یک ماه و نیم دیگر امتحانات مدارس شروع می‌شود در حالیکه تاکنون بسیاری از دانش آموزان از معلم محروم بوده‌اند، تاکید کرد: آموزش و پرورش آمارهای دقیق و درستی از تعداد نیروی انسانی موردنیاز و کمبودهای خود ارائه نمی‌دهد.

این نماینده مردم در مجلس دهم عنوان کرد: نمی توان کلاسی که با خدمتگزار، اولیا دانش‌آموزان و معلم پر شده را داری معلم محسوب کرد باید واقع‌بین بود در غیر این صورت نمی توان آمار دقیق داشته و براساس آن برنامه ریزی کنیم.

پارادوکس قانون منع به کارگیری بازنشستگان و کمبود معلم در آموزش و پرورش

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر در کشور با پارادوکس روبه رو هستیم، اضافه کرد: از یک سو مجلس با تصویب قانون منع به کارگیری بازنشستگان به دنبال استفاده از ظرفیت جوانان است و از سوی دیگر آموزش و پرورش ناچار شده به دلیل کمبود معلم از بازنشستگان در کلاس‌های درس استفاده کند.

وی با بیان اینکه امسال به دانشگاه فرهنگیان 24 هزار نفر سهمیه جذب دانشجو داده شد، یادآور شد: این دانشگاه ظرفیت لازم برای جذب دانشجو بیشتر را دارد.

احمدی لاشکی شیوه اداره آموزش و پرورش را نادرست دانست و اذعان کرد: اگر امروز اثرات منفی نابسامانی‌های اقتصادی در آموزش پرورش مشخص نیست در آینده مسلما اثرات نامطلوب آن مشخص خواهد بود.

پرورش در مدارس به حال خود رها شده است

وی با بیان اینکه در آموزش و پرورش تنها به آموزش توجه می‌شود و پرورش به حال خود رها شده است، ادامه داد: تعداد مشاوره در مدارس بسیار کم است و حتی به ازای هر هزار نفر نیز یک مشاوره وجود ندارد حال با این شرایط چگونه می توان 50 درصد دانش‌آموزان را برای انتخاب رشته های مهارتی به درستی هدایت کرد.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: باید به ازای هر 200 دانش‌آموز حداقل یک مشاوره در مدارس حضور داشته باشد تا از یک سو فرآیند هدایت تحصیلی به درستی انجام شود و از سوی دیگر بچه ها برای رویارویی با آسیب های اجتماعی آینده آماده شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *