به ۴۰ هزار نیروی مشاور نیاز است

گروه فرهنگی خبرگزاری رسانه معلم، علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش در آیین رونمایی طرح توانمندسازی روانی و اجتماعی دانش‌آموزان، والدین و کارکنان و نسخه ارتقاء یافته سامانه جامع مراقبت‌های روانی اجتماعی دانش‌آموزان (نماد) که در سالن حجاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، اظهار کرد: امروز در واقع 4 طرح رونمایی می شود و ما انتظار داریم به ابعاد کار در آموزش و پرورش و اعتبارات آن توجه شود.

وی با بیان اینکه پرونده الکترونیکی دانش‌آموزی به سامانه جدید نماد لینک شده است، افزود: در این پرونده نظام استعدادیابی، نظام غربالگری و سلامت روان انجام می‌شود و در واقع نتیجه آزمون سلامت روان مشخص می‌شود و به عنوان نقشه خطرپذیری و نیمرخ دانش‌آموزان در بخش‌های مختلف است که می‌تواند به مدیران و برنامه‌ریزان اطلاعات دقیق نقطه‌ای را برای برنامه‌ریزی عملیاتی و اجرایی بدهد.

کاظمی ادامه داد: از دیگر موارد، نظام گزارش‌گیری در ابعاد مختلف و نظام اجراست که در واقع هدف اصلی این سامانه است و از همه مهم‌تر اپلیکیشن است که در اختیار مشاوران، والدین و دانش‌آموز قرار می‌گیرد؛ امروز خدمات مشاوره‌ای برای سلامت روان دانش‌آموزان و مراقبت از آسیب‌های اجتماعی، شبانه‌روزی است و به محض اینکه مسئله، پدیده یا اتفاقی را دیدند، می‌توانند در این اپلیکیشن ثبت‌ کنند و در اختیار مشاور مدرسه قرار بگیرد و بلافاصله بدون کوچکترین زمانی پیگیری شود.

وی گفت: طرح دیگر، توسعه مهارت‌های ارتباطی و فضیلت‌های منشی، اخلاقی و روانشناختی دانش‌آموزان است؛ ما در همین راستا طرحی را به نام توانمندسازی روانی و اجتماعی دانش‌آموزان تدوین کردیم و در ابتدا جامعه مخاطب را با همان آزمون سلامت روان مشخص کردیم و در ۲۳ هزار آموزشگاه متوسطه اول، کارگاه‌های آموزشی برای توانمندسازی برگزار می‌کنیم که ۶ جلسه ۹۰ دقیقه‌ای است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش افزود: ما در این طرح تولید محتوا کردیم و محتوای ۶ فضیلت محوری، منش اخلاقی و فضیلت‌های روانشناختی را در قالب ۲۴ مهارت برای دانش‌آموزان و مشاوران تولید شد که امروز رونمایی می‌شود و علاوه بر آن دوره‌های تربیت مدرس نیز برگزار شد؛ ۶ ساعت برای والدین و ۶ ساعت هم برای کارکنان همان مدرسه هم دوره برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: ما چیزی حدود یک میلیون دانش‌آموز در قالب ۲۳ هزار آموزشگاه تحت پوشش قرار می‌دهیم و اعتباری حدود ۲۰ میلیارد هزینه برگزاری این فعالیت‌هاست؛ اگر قرار باشد همین آزمون سلامت روان را برای ۱۰۰ هزار آموزشگاه برگزار کنیم که به داده‌های اولیه دسترسی پیدا کنیم، برای هر مدرسه، ۲۰۰ هزار تومان می‌شود.

کاظمی اظهار کرد: برای کل معلمان کشور آزمون توانمندسازی روانی و اجتماعی برگزار می‌کنیم که ۶۰۵ هزار معلم سراسر کشور به صورت غیرحضوری شرکت کرده و استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: کار دیگر، مهارت سواد زندگی یا خوب زیستن در زندگی مشترک است که با همکاری اداره‌کل امور بانوان آموزش و پرورش و دفتر امور زنان ریاست‌جمهوری انجام می‌شود و برای دانش‌آموزان دختر پایه یازدهم با جامعه مخاطب ۴۳۰ هزار نفری اجرا می‌شود؛ در این طرح ۱۶ ساعت دوره مهارت‌های خوب زیستن را برگزار می‌کنیم و مواردی مانند چرایی ازدواج، پیش‌نیازهای ازدواج و مهارت‌های مورد نیاز برای زندگی مشترک ارائه می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: ما طراحی مسیر درست زندگی مشترک برای یک نوجوان دختر را ترسیم می‌کنیم که ۲۱ هزار کارگاه پیش‌بینی کردیم و اعتباری بالغ بر ۶ میلیارد هزینه می‌شود.

وی با بیان اینکه طرح بعدی، همیار مشاور است، گفت: یکی از بهترین اقدامات در حوزه پیشگیری و مراقبت از آسیب‌های اجتماعی، استفاده از خود دانش‌آموز است لذا طرح همیار مشاور را در مدارس متوسطه اول که مشاور دارند، با شعار «هر کلاس یک مشاور» شروع کردیم و پیش‌بینی ما ۱۰۰ هزار همیار مشاور است.

کاظمی ادامه داد: ما تولید محتوا انجام دادیم و به همیاران مشاور آموزش می‌دهیم که آسیب‌های اجتماعی را در بین دانش‌آموزان رصد کنند، اطلاع دهند و کمک کنند؛ البته این کمک با توانمندی‌هایی است که ایجاد می‌کنیم.

وی افزود: بدون نیروی انسانی متخصص هیچ اتفاقی نمی‌افتد؛ ما ۴۰ هزار مشاور نیاز داریم تا بتوانیم نظام جامع مشاوره را در آموزش و پرورش پیاده کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *