برگزاری همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی در دوره پیش‌دبستانی

گروه آموزش و پرورش خبرگزاری رسانه معلم، رخساره فضلی مدیرکل دفتر آموزش پیش‌دبستانی از برگزاری همایش هویت کودکان ایران اسلامی در دوره پیش‌دبستانی در 30 آبان و اول آذر به میزبانی شهر تاریخی و فرهنگی یزد خبر داد.

وی به اهمیت برگزاری این همایش اشاره کرد و گفت: در شرایط کنونی که بحران هویت، کودکان و نوجوانان ما را تهدید می‌کند، برگزاری همایش‌هایی از این قبیل و توجه به دوران طلایی کودکی در شکل‌گیری شخصیت و هویت کودکان می‌تواند راهکار مؤثری برای پیشگیری از این بحران و توسعه احساس تعلق به ارزش‌های دینی و ملی باشد.

فضلی از دریافت 2120 اثر در دبیرخانه این همایش خبر داد و اضافه کرد: همه آثار رسیده در دبیرخانه همایش در حال بررسی و اعلام نظر داوران است.

مدیرکل دفتر آموزش پیش‌دبستانی آموزش‌ و پرورش به نقش فرهنگ در شکل‌گیری هویت کودکان اشاره کرد و افزود: فرهنگ عامل سازنده هویت فردی و اجتماعی جامعه و منشأ سازوکارها و سرمایه‌های مادی و معنوی یک ملت در سیر تکامل تاریخی محسوب می‌شود. در حال حاضر با توسعه فن‌آوری‌های نوین ارتباطی و استفاده کودکان از ابزارهای متنوع ارتباطی، تقویت باورهای فرهنگی و ارزشی در کودکان به‌ویژه نوآموزان پیش‌دبستانی بیش‌ازپیش ضرورت دارد.

وی در ادامه بر لزوم یادگیری در دوره پیش‌دبستانی تأکید کرد و گفت: اکنون دوره‌ پیش‌دبستانی دوره‌ای رسمی، غیراجباری اما بسیار ضروری است که بستر رشد همه‌جانبه و تعالی کودکان را فراهم می‌کند. یافته‌های علمی نشان می‌دهد که دوران قبل از تولد تا چهارسالگی دوران بسیار مهمی است و تربیت کودک در این دوران در خانه و بر عهده خانواده است. گروه سنی پیش‌دبستان شامل کودکان 4 تا 6 سال تمام است. ترجیح این است که کودکان تا سن چهارسالگی در دامان پرمهر مادران تربیت شوند و درعین‌حال لازم است تجارب اجتماعی هم در تربیت آنان پیش‌بینی شود.

مدیرکل دفتر آموزش پیش‌دبستانی افزود: دوره پیش‌دبستانی امری حاکمیتی و دوره‌ای رسمی است. بر اساس قوانین موجود این دوره بعد از خانواده، سهم مهمی در رشد فردی و تحول اجتماعی دارد و مبنای عدالت آموزشی است، زیرا بررسی‌ها نشان می‌دهد کودکانی که دوره پیش‌دبستانی را گذرانده‌اند در همه زمینه‌های رشدی، نسبت به همسالان مشابه خود که این دوره را نگذرانده‌اند؛ متفاوت هستند و برتری دارند و مطالعات علمی نشان می‌دهد ماندگاری تأثیر آموزش‌های دوره پیش‌دبستانی در درازمدت بسیار بالاست.

فضلی گفت: بر این اساس لازم است والدین فرزندان خود را در کلاس‌های پیش‌دبستانی ثبت‌نام کنند و مربیان هم در رابطه با روش‌های تربیتی و فعالیت‌های آموزشی دقت بیشتری داشته باشند. کودکان پس از چهارسالگی نیازمند توسعه روابط اجتماعی و داشتن فرصت‌هایی برای تجارب یادگیری خودانگیخته هستند. دوره پیش‌دبستانی علاوه بر بسترسازی برای گذار امن و آرام از خانه به دبستان؛ می‌تواند بستر رشد همه‌جانبه و تعالی کودکان را فراهم کند و اثرات آن با ماندگاری بالا در دوره‌های تحصیلی و سال‌های بعد نمایان می‌شود.

وی به برنامه‌های آموزشی این دوره اشاره کرد و گفت: برنامه‌های آموزشی در دوره پیش‌دبستان باید با تأکید بر مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی؛ تسلط به زبان فارسی و تربیت‌بدنی با رویکرد انس با قرآن، طراحی و اجرا می‌شود و دارای اهداف خاصی است که متناسب با ویژگی‌های نوآموزان دوره پیش‌دبستانی است. اهدافی که بسیار ارزشمندتر از آن است که جای خود را به توانایی خواندن و نوشتن و محتوای آموزشی پایه اول دبستان بدهد.

مدیرکل دفتر آموزش پیش‌دبستانی گفت: برنامه‌های این دوره شامل بازی، قصه، شعر و سرود، نمایش، گردش علمی و … است. کار با کودکان دوره پیش‌دبستانی از پیچیدگی خاصی برخوردار است و اجرای برنامه‌ها نیازمند نیروهای متخصص، مجرب و علاقه‌مندی است که بتوانند بستر بروز و پرورش توانایی‌های کودکان دوره پیش‌دبستانی را فراهم کنند. از والدین می‌خواهم کودکان خود را به کلاس‌های پیش‌دبستانی دارای مجوز از وزارت آموزش‌وپرورش بسپارند و به خاطر داشته باشند دوره پیش‌دبستانی دارای برنامه درسی و اهداف مصوبی است که در دو سال در این دوره مهم و سرنوشت‌ساز محقق می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *