چند نفر کتاب‌های درسی امسال را تألیف کردند؟

گروه فرهنگی خبرگزاری رسانه معلم، سیزدهمین همایش تجلیل از مؤلفان و پدیدآورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی در مرکز همایش‌های بین‌المللی موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس آغاز شده است.

تعداد مؤلفانی که برای کتاب‌های درسی دفتر تألیف نظری در پایه دوازدهم فعالیت کردند، ۱۱۱ نفر هستند، تعداد ۹۹ نفر اعضای شورای برنامه‌ریزی، ۱۳ نفر ویراستار و حدود ۱۵ نفر عوامل اجرایی هستند.

 در پایه دوازدهم ۳۴ عنوان کتاب در شاخه نظری و ۱۵۶ عنوان کتاب در شاخه فنی و حرفه‌ای تألیف شده است اما امسال در مجموع در شاخه نظری ۳۷ کتاب جدیدالتالیف بوده که ۶ مورد از آنها نوپدید هستند؛ در پایه فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش نیز نیز ۴۳۵ مؤلف فعالیت کرده‌اند و ۲۷۴ عنوان کتاب جدید تألیف شده است.

از سال ۱۳۸۹ با تصویب اسناد تحولی، تغییرات کتابهای نونگاشت بر اساس آن اسناد انجام شد و در ۸ سال گذشته، هزاران نفر از مؤلفان، کارشناسان، دبیران مجرب و گروه‌های آموزشی استان‌ها حدود هزار عنوان کتاب از پایه اول دبستان تا پایه دوازدهم دوره متوسطه در رشته‌های عمومی، نظری، فنی‌و‌حرفه‌ای و  کاردانش تعریف کردند که هر ساله به طور میانگین با تیراژ حدود ۱۵۰ میلیون جلد چاپ منتشر می‌شود.

*  عناوین تألیف‌های پایه دوازدهم در رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش و تعداد آنها 

در جدول دروس رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای علاوه بر دروس عمومی، 6 درس کارگاهی، 2 درس دانش فنی و دانش فنی تخصصی، 4 تا 6 درس شایستگی‌های پایه و 4 درس شایستگی‌های غیر فنی مصوب شده است.

سهم پایه دوازدهم برای تمام رشته‌های صنعت درس ریاضی 3  خوشه دروس شایستگی‌های پایه، درس اخلاق حرفه‌ای از دروس شایستگی‌های غیرفنی برای تمام هنرجویان رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش و در خوشه شایستگی‌های فنی، درس دانش فنی تخصصی که خاص هر رشته تحصیلی – حرفه‌ای و دو درس کارگاهی که سطوح صلاحیت 2 حرفه‌ای را شامل می‌شود برای هر رشته برنامه‌ریزی شده است.

برای هر کدام از عناوین یک کتاب درسی هنرجو، یک کتاب راهنمای هنرآموز و برای کل پایه یک کتاب همراه هنرجو تألیف شده است؛ البته کتاب همراه هنرجو برای هنرجویان پایه دهم به صورت یک کتاب سه ساله شامل پایه‌های دهم و یازدهم و دوازدهم چاپ شده است. در مجموع  در سال تحصیلی 98-97 تعداد  274 عنوان کتاب نو نگاشت تألیف شده است.

* ویژگی‌های کتاب‌های درسی جدید فنی‌وحرفه‌ای چیست؟

در مجموع ویژگی کتاب‌های درسی فنی وحرفه‌ای را در 6 مورد می توان بیان کرد:

1-  توجه به رویکرد پودمانی در تألیف، ارائه و ارزشیابی

2-  گذر از تألیف منبع آموزشی به سمت کتاب درسی

3-  کاهش جمع محتوا با تأکید بر فعالیت‌های یادگیری ساخت یافته

4-  در هم‌تنیدگی شایستگی‌های فنی و غیر فنی

5-  تألیف بر اساس تعامل هنرجو با سایر هنرجویان، هنرجو با محتوا و هنرجو با هنرآموز در فعالیت های ساخت یافته

6-  تألیف بر اساس رویکرد شایستگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *