در مراسم و نمایشگاه هفته ملی کودک چه گذشت؟

 گروه آموزش و پرورش خبرگزاری رسانه معلم، مراسم ویژه روز جهانی کودک در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

در حاشیه این مراسم، نمایشگاه هفته کودک نیز دایر بود که وزیر آمورش و پرورش قبل از شروع مراسم از بخش‌های مختلف آن بازدید کرد.

امروز وزیر آموزش و پرورش  به اکثر غرفه‌ها سر زد و با کودکان و خانواده‌هایشان صحبت کرد ضمن اینکه عکس‌های یادگاری هم با کودکان گرفت.

وی در حاشیه بازدید از نمایشگاه هفته ملی کودک گفت: روز کودک بهانه بسیار خوبی است که مسئله کودک را مورد بررسی قرار دهیم؛ نباید کودکان را با معیارهای بزرگسالی بسنجیم بلکه به آنها باید با توجه به شرایط و مقتضیات کودکی‌شان نگاه کنیم.

بطحایی افزود: در دوره ابتدایی و به ویژه پیش دبستانی قصد داریم برنامه جامع ارتباط با خانواده را پیش بگیریم؛ همچنین در حال حاضر برنامه درسی در دوره ابتدایی به مدت ۲ ساعت انعطاف‌پذیری پیدا کرده است.

وی در پاسخ به این پرسش که در کودکی علاقه داشتید چه کاره شوید نیز گفت: من به سه شغل علاقه‌مند بودم که اولین آنها معلمی بود و مطابق علاقه همه پسران که در کودکی خلبانی را دوست دارند من هم دوست داشتم خلبان شوم.

اما تکاپو و شور و نشاط دانش‌آموزان در نمایشگاه مشخص بود و نهادها و سازمان‌های مختلف با دایر کردن غرفه‌ در این نمایشگاه، هر یک سهم خود را ایفا کردند و مسائل مربوط به حوزه فعالیت خود را به زبان کودکانه ارائه می‌کردند.

فرهنگ‌نامه کودکان و نوجوانان در یکی از غرفه‌های نمایشگاه هفته کودک به نمایش گذاشته شده است؛ آذین اقلیدس یکی از مسؤولان غرفه در این خصوص گفت: فرهنگ‌نامه کودکان و نوجوانان نخستین دانش‌نامه عمومی به فارسی برای مخاطبان سنی 10 تا 16 سال است که با پاسخ‌گویی به پرسش‌های مربیان و والدین، آنها را در انجام فعالیت‌های پژوهشی یاری می‌دهد.

وی با بیان اینکه نگارش فرهنگ‌نامه کودکان و نوجوانان از سال ۱۳۵۸ در شورای کتاب کودک آغاز شده است، گفت: فرهنگ‌نامه مجموعه‌ای ۲۶ جلدی با حدود ۶ هزار مدخل است که به فرهنگ، هنر، ادبیات، تاریخ، جغرافیا، مردم‌شناسی و علوم گوناگون در ایران و جهان می‌پردازد و  مدخل‌های فرهنگ‌نامه به صورت الفبایی تنظیم می‌شوند.

به گفته وی، کوشش شده است که مقاله‌های فرهنگ‌نامه دقیق، صحیح، مستند، ساده و روان باشند. مقاله‌های این فرهنگ‌نامه طوری نوشته می‌شوند که در هر موضوع نگاهی جامع به مخاطب بدهد. نگاه از ایران نیز سبب می‌شود که خواننده نوجوان ضمن شناخت جهان، از تمدن، مفاخر و ثروت‌های ملی ایران بیشتر آگاه شود و مقاله‌های فرهنگ‌نامه نیز همراه با تصویرها، نقشه‌ها و نمودارها تکمیل‌کننده مطالب و تصویرهای کتاب‌های درسی هستند.

غرفه موزه تاریخ یکی دیگر از بخش‌های نمایشگاه هفته کودک است که تلاش برای حفظ دستاوردهای فرهنگی، تاریخی و ‌اسلامی از مهم‌ترین اهداف این موزه است.

حمیدرضا رضایی کارشناس موزه تاریخ درباره فعالیت‌های این غرفه گفت: یکی از مراکز ویژه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان موزه تاریخ است که هدف اصلی آن حفظ دستاوردهای فرهنگی، تاریخی و اسلامی و ترغیب کودکان به مطالعه در این حوزه است.

رضایی با بیان اینکه موزه تاریخ فعالیت خود را از سال ۶۵ آغاز کرد و در سال ۸۱ بازسازی شد، اضافه کرد: غرفه این موزه در نمایشگاه هفته ملی کودک شامل تونل زمان و راهروی تاریخ است که مسیر زندگی انسان‌ها را از غارنشینی تا عصر فضا نشان می‌دهد.

به گفته این کارشناس علم تاریخ، در غرفه گذر از تاریخ، کودکان با فضای قدیم شهرهای ایران آشنا می‌شوند.

در این نمایشگاه مؤسسه‌ای تخصصی در حوزه‌ شناسایی مشکلات شنیداری کودکان حضور دارد که سطح شنیداری کودکان و نوجوانان را می‌سنجند و در صورت نیاز به ادامه‌ مشاوره‌های درمانی، به مرکز معرفی می‌شوند.

اما مراسم روز جهانی کودک نیز با اجرای قصه‌گویی، نقالی، سرود و تئاتر همراه بود که مورد استقبال کودکان قرار گرفت. حضور عمو قناد نیز و کسانی که برای کودکان فعالیت‌های هنری کرده‌اند نیز از اتفاقات خوب این مراسم بود.

در ابتدای مراسم امروز کلیپی از فرزندان شهدای مدافع حرم و افتخار این کودکان به پدران خود، پخش شد که مورد استقبال کودکان حاضر در مراسم قرار گرفت.

امروز در بین سخنرانی وزیر، تعدادی از کودکان سر و صدا می‌کردند و مربیان تلاش داشتند که سکوت را در سالن مراسم حاکم کنند اما وزیر گفت: من معلم هستم و عادت دارم که بچه‌ها سر و صدا کنند و من حرف بزنم.

امروز تعدادی از سفرا و رایزنان فرهنگی به همراه کودکان‌شان در این مراسم حضور داشتند و مراسم شادی برگزار شد.

در این مراسم تمبر روز جهانی کودک نیز رونمایی شد. وزیر آموزش‌ و پرورش روی تمبر نمادین نوشت: «به نام خداوند مهربان، به امید موفقیت و پیروزی همه کودکان جهان و سرافرازی کودکان عزیز در میهن اسلامی ایران».

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *