لزوم بازنگری در موانع تعلیم و تربیت کودکان

گروه فرهنگی خبرگزاری رسانه معلم، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در حاشیه برگزاری مراسم روز جهانی کودک و در نمایشگاه ویژه این هفته، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مهم‌ترین دستاورد هفته ملی کودک این است که بهانه مجددی است برای اینکه مجدداً به کودک و حوزه مسائل کودک در کشور نگاه کنیم و مسائل، مشکلات و موانعی که سر راه تعلیم و تربیت کودکان است را بازنگری کنیم و یک بسیج عمومی برای توجه جدی و عمیق به حوزه کودک داشته باشیم.

وی ادامه داد: به نظرم امسال با اتفاقات خوبی که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌افتد، رویکرد و نگاه ما به حوزه پرورشی و کودک و تربیت در حال متفاوت شدن است.

بطحایی با بیان اینکه در این نمایشگاه شادی و نشاط را در بچه‌ها می‌بینیم، گفت: امروز شاهد یک موضوع بسیار مهم در تغییر  تحول آموزش و پرورش هستیم که باید حافظه محوری را کنار بگذاریم و به سمت رویکردهای مهارت محور برویم؛ رویکردهایی که نشاط و سرزندگی را به نظام تعلیم و تربیت بر می‌گرداند.

وی با بیان اینکه بذر سرشت و شخصیت همه افراد در دوران کودکی نهادینه می‌شود، افزود: شکل‌گیری ابعاد مختلف شخصیتی افراد در دوران کودکی قوام پیدا می‌کند؛ هرچند دوران کودکی به چشم ما بزرگترها خیلی دیده نمی‌شود و به عنوان یک دوره که بعدها به فراموشی سپرده می‌شود به آن نگاه می‌کنیم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: روان‌شناسان رشد کاملا چیز متفاوتی از برداشت ما دارند یعنی بچه‌ها تا پیش از ۷، ۸ سالگی بسیاری از شالوده‌های شخصیتی و روان‌شناسی برای آینده شکل می‌گیرد و از این حیث توجه وافی و کافی به دوران کودکی حتی تا قبل از ۷ سالگی بسیاری حائز اهمیت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *