سیاست چند تألیفی برای کتب درسی زبان انگلیسی اجرا می شود

گروه فرهنگی خبرگزاری رسانه معلم، محمود امانی طهرانی مدیرکل دفتر تألیف کتاب‌های درسی دوره ابتدایی و نظری در نشست  خبری که امروز در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد در پاسخ به این پرسش که چرا دانش‌آموزان بعد از فارغ‌التحصیلی از مدارس، توانمندی صحبت به زبان‌های عربی و انگلیسی را ندارند، اظهار کرد: در انگلیسی هدف درس، «انگلیسی ارتباطی» است و در انگلیسی دانش‌آموزان باید به مهارت‌های ارتباطی چهارگانه یعنی خواندن، نوشتن، سخن گفتن و شنیدن دست یابند.

وی ادامه داد: در کتاب‌های درسی که بر اساس برنامه درسی جدید ایجاد کردیم، این رویکرد را می‌بینید اما میزان زمانی که در کثرت دروس به این درس اختصاص داده شده است بسیار از حدی که بچه‌ها بتوانند به توانمندی برسند، کمتر است.

امانی طهرانی افزود: در نظام جدید آموزشی «۳ـ۳ـ۶»، مقداری از زمان آموزش در دوره اول متوسطه کاسته شده است یعنی در گذشته بچه‌های راهنمایی ۳۵ تا ۳۶ ساعت آموزش در هفته داشتند که در نظام جدید برای پایه هفتم، هشتم و نهم، ۳۰ ساعت است؛ از سوی دیگر چند درس جدید نیز وارد دوره اول متوسطه شده که موجب شده است از زمان آموزش زبان انگلیسی کاسته شود.

وی اضافه کرد:  قبلاً در پایه اول راهنمایی، دوم راهنمایی، سوم راهنمایی و اول نظری، زبان انگلیسی تدریس می‌شد که در نظام جدید، در پایه ششم که اول راهنمایی سابق است، زبان انگلیسی نداریم و ساعت آموزش دروس نیز از ۱۱، ۱۲ ساعت به ۶ ساعت کاهش یافته است.

مدیرکل دفتر تألیف کتاب‌های درسی دوره ابتدایی و نظری تصریح کرد: در برنامه دوره دوم متوسطه تلاش کردیم که این تقلیل ساعت را جبران کنیم اما در کل حجم زبان‌آموزی به اندازه‌ای که بچه‌ها را به توانمندی برساند، نیست.

وی با بیان اینکه رویکرد کتاب‌های زبان انگلیسی گرامرمحور نیست، گفت: در نظر داریم سیاست چندتألیفی را برای کتاب زبان انگلیسی داشته باشیم؛ البته زبان انگلیسی یک بسته آموزشی است و شامل کتاب کار، کتاب گویا و فایل‌های صوتی است.

امانی طهرانی درباره آموزش زبان عربی نیز اظهار کرد: درس عربی مأموریت‌گراست و عربی ارتباطی نیست یعنی قرار است دانش‌آموزان بتوانند از قرآن، ادعیه و روایات بهره‌مند شوند و در این حد عربی را بیاموزند.

وی افزود: کتال‌های ۷ سال پیش عربی منبعث از مدل حوزوی بود و برای دانش‌آموزان دشوار بود و تحقیقات نشان می‌دهد کمترین اقبال را داشته است اما روش تغییر کرده است و در صدد تألیف کتاب ویژه هستیم و تاکنون با ۵ گروه مذاکره کردیم اما هنوز به نتیجه نرسیدیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *