چرا دانش آموزان عشایر پس از ابتدایی ترک تحصیل می‌کنند؟

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری رسانه معلم، رضوان حكیم زاده در برنامه پرسشگر با تاكید بر اینكه اگر اساسنامه مدارس عشایری به طور كامل اجرا شود بسیاری از مشكلات حل می‌شوند گفت: اگر امكانی فراهم كنیم كه دانش آموز عشایر تا پایان دوره متوسطه تحصیل كرده و سپس بتوانیم معلمانی از جنس خود عشایر را در دانشگاه جذب كنیم، نرخ ماندگاری معلم در مناطق عشایر بالا می‌رود و كیفیت مدارس عشایر ارتقا می‌یابد.

وی با بیان اینكه 187هزار و 495دانش آموز عشایری داریم گفت: از این تعداد 88هزار و 649نفر دختر و 98 هزار و 646پسر هستند. 139 هزار و 433 دانش آموز در دوره ابتدایی، 34 هزار و 913دانش آموز در دوره متوسطه اول و 13 هزار و 149 دانش آموز در متوسطه دوم تحصیل می‌كنند.

حكیم زاده درباره علت ریزش دانش آموزان عشایر از دوره ابتدایی به دبیرستان و تفاوت‌های آماری قابل توجه گفت: با توجه به شرایطی كه وجود دارد ماندگاری معلمان در عشایر بسیار مهم است. در دوره ابتدایی امكان جذب بیشتری وجود دارد و چندین دانش‌آموز در یك كلاس چند پایه قرار می‌گیرند و یك معلم كفایت می‌كند ولی در دوره متوسطه دوم به دبیران مختلف نیاز داریم كه به اندازه كافی وجود ندارد.

وی ادامه داد: یكی دیگر از موانع این است كه وقتی دانش آموزان به دوره نوجوانی می‌رسند كمك كار معیشت خانواده می‌شوند و اگر جایگزینی وجود نداشته باشد آنها دیگر ادامه تحصیل نمی‌دهند. این موضوع درباره دختران بیشتر صدق می‌كند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینكه برخی مسائل فرهنگی و آداب و رسوم خاص عشایر را هم باید به عنوان عاملی در بازماندگی از تحصیل در نظر گرفت، گفت: البته در این چندسال با راه اندازی آموزش و پرورش عشایر، دید عشایر نسبت به تحصیل فرزندشان مثبت شده و بهبود یافته و اگر زمینه تحقق اساسنامه مدارس عشایری فراهم شود شاهد ریزش این چنینی دانش آموز نخواهیم بود.

حكیم زاده با بیان اینكه 5 هزار و 429 مدرسه ابتدایی، 592 مدرسه متوسطه اول و 273 مدرسه متوسطه دوم در دوره عشایر داریم، عنوان كرد: 17 هزار و 381 نفر آمار كل نیروی انسانی در دوره عشایر است كه شامل معلم، كادر اداری و نیروی خدماتی می‌شود و عمده آنها معلم دوره ابتدایی هستند. بسیاری از این همكاران ما در كلاس‌های چندپایه تدریس می‌كنند و معلم- مدیر هستند.

وی با تاكید بر اینكه اگر اساسنامه مدارس عشایری به طور كامل اجرا شود بسیاری از مشكلات حل می‌شوند، گفت: اگر امكانی فراهم كنیم كه دانش آموز عشایر تا پایان دوره متوسطه تحصیل كرده و سپس بتوانیم معلمانی از جنس خود عشایر را در دانشگاه جذب كنیم، نرخ ماندگاری معلم در مناطق عشایر بالا می‌رود و كیفیت مدارس عشایر ارتقا می‌یابد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: علاوه بر معلم ما پزشك، روانشناس، ماما، پرستارهایی از جنس عشایر نیاز داریم. یكی از مواردی را كه قصد داریم به كمك سازمان عشایر و مجلس شورای اسلامی دنبال كنیم اعمال سهمیه عشایر برای ورود به دانشگاه و آموزش عالی است. اكنون عشایر سهمیه‌ای در كنكور ندارند. پیگیر تعلق سختی كار به معلمان عشایری نیز هستیم.سرانه هر دانش‌آموز عشایر سه برابر دانش آموز عادی است. تلاش می‌كنیم با همكاری مراجع مربوط سهمیه خاص معلمان عشایر و سهمیه داوطلبان عشایر كنكور فراهم شود./د

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *