پیش دبستانی رها شده است

یک زبان شناس و دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه گره گور توسعه نیافتگی در کشور ما بی توجهی و کم توجهی به مقطع دبستان و پیش دبستانی است گفت: پیش دبستانی در کشور ما رهاست و بر سر اداره آن هنوز دعواست.

پیش دبستانی رها شده است

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، رضا مراد صحرایی در نشست علمی نقد کتاب درسی فارسی دوره اول ابتدایی که در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزار شد با اشاره به وجود 10 نظریه فعال در حوزه زبان آموزی گفت: هر کدام از این نظریه ها پیروان و دلایل و مستندات خود را دارند و ما تنها کشور چندزبانه جهان نیستیم. چندزبانگی گاهی دردسر تلقی شده در حالی که فرصت بی نظیری است. 

وی افزود: 20 زبان زنده در کشور داریم ولی کتاب واحدی را برای همه کودکان با زبان های مختلف نوشته ایم و هیچ نظریه ای چنین عملی را تایید نمی‌کند. 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ما تفاوت میان زبان و سواد، دوره سکوت بین مهارت شنیدن و صحبت کردن و دوره سکوت بین مهارت شنیدن و صحبت کردن با خواندن را در نظر نمی‌گیریم اظهار کرد: همچنین تمایز میان زبان و سواد را نادیده گرفته ایم که پیامدهایی به دنبال دارد. ما تمایز بین زبان و ادبیات را نیز نادیده می گیریم. 

وی افزود: ما درباره زبان آموزش می دهیم، اما خود زبان را خوب آموزش نمی دهیم. دانش آموز ما در کنکور درصد بالایی تست زبان می زند اما مهارت مکالمه و ترجمه ندارد.

وی ادامه داد: پیامد نداشتن نظریه این است که از تهران یک کتاب برای همه می نویسیم. در آموزش زبان، 9 برنامه درسی داریم که برنامه درسی کار محور، ژانر محور، مهارت محور، مذاکره ای و… از جمله آنهاست. نقش برنامه درسی در تولید محتوا نیز نادیده گرفته شده است. این اتفاق یعنی نداشتن نظریه، باعث شده چرخه برنامه ریزی آموزش تکمیل نشود.

صحرایی افزود: مگر نقدهای معلمان را نمی شنوید پس چرا آن را اجرا نمی کنید؟ رابطه بین معلم، مولف و زبان آموز باید تعریف شود.

این زبان شناس با بیان اینکه برنامه ریزی درسی، جامعه شناسی و روان شناسی زبان، جامعه شناسی زبان و زبان شناسی فرهنگی برای آموزش زبان موثر و موفق بسیار مهم است گفت: 12 نظریه فعال در زمینه زبان وجود دارد. 

این استاد دانشگاه افزود: بعد از انقلاب در زمینه علم آموزش و سواد پیشرفت فوق العاده ای داشتیم و جزو کشورهای باسواد جوان هستیم و بیش از 98 درصد مردم کشور ما سواد دارند.

وی گره گور توسعه نیافتگی در کشور ما را بی توجهی و کم توجهی به مقطع دبستان و پیش دبستانی دانست و گفت: پیش دبستانی در کشور ما رها است و بر سر اداره آن هنوز دعواست. 

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه زبان دوم آموزشی مانند زبان آموزی سن بحران دارد گفت: توسعه انسانی هم سن بحران دارد و کسی که بخواهد توسعه یابد باید تا پیش از هفت سالگی بناهای آن در وجود فرد گذاشته شود که این امر اهمیت کتاب های درسی را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه کلان سیاست ما در آموزش نا امید است و خطوط قرمز نانوشته ای داریم و لازم است بکاین خطوط را شفاف و تبیین کنیم بیان کرد: یکی از سیاست های کلان ما که ناپیداست نسبت توسعه ما با نظام های آموزشی جهان است. نسبت خودمان با تمدن غرب را هم باید بسنجیم.

صحرایی افزود: نسبت آموزش عالی به آموزش و پرورش باید برقرار شود و اکنون این دو نهاد دو جزیره جدا هستند. دانشگاه سست و خواب آلوده شده و باید دانشگاه ها را بیدار کرد تا مشکلات جامعه را حل کنند.

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *