در برخی بخش‌ها ناهنجاری‌هایی در خصوص عفاف و حجاب دیده می‌شود

معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی با توجه به شرایط عفاف و حجاب در جلوه‌های بصری جامعه، یک مصوبات تکمیلی را در دستور کار قراردادند. سیاست‌های این شورا در جهت توسعه این موضوع به دستگاه‌ها ابلاغ‌شده و آموزش‌وپرورش ۲۱ سیاست را عهده‌دار شده است.

به گزارش ایسنا، کارگروه توسعه و گسترش فرهنگ عفاف و حجاب وزارت آموزش‌وپرورش با حضور نمایندگانی از معاونت پرورشی و فرهنگی، ابتدایی، متوسطه، حقوقی، تربیت‌بدنی و سلامت، امور زنان، سازمان استعدادهای درخشان و انجمن اولیا و مربیان در سالن جلسات معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش برگزار شد.

علیرضا کاظمی در ابتدای این جلسه ضمن تسلیت ایام فاطمیه گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی با توجه به شرایط عفاف و حجاب در جلوه‌های بصری جامعه، یک مصوبات تکمیلی را در دستور کار قراردادند. سیاست‌های این شورا در جهت توسعه این موضوع به دستگاه‌ها ابلاغ‌شده و آموزش‌وپرورش ۲۱ سیاست را عهده‌دار شده است.

وی افزود: در راستای این موضوع کارهای عمومی را انجام می‌دهیم ازجمله سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی از ظرفیت کتب درسی حداکثر استفاده را کرده و در ۲۱ درس در ۱۷ کتب درسی به این موضوع با اشکال مختلف هنری، داستانی و مفهومی پرداخته است.

معاون پرورشی و فرهنگی اشاره کرد: حوزه‌های مختلف دیگر نیز اقداماتی را انجام دادند اما با تمام فعالیت‌ها و تلاش‌های صورت گرفته در بخش‌های فرهنگی کشور این موضوع در سطح عمومی جامعه مطلوب نیست و در برخی بخش‌ها ناهنجاری‌هایی دیده می‌شود که درخور نظام جمهوری اسلامی نیست.

وی ادامه داد: توجه به این مسئله یک باور قلبی و ایمانی است علاوه با اینکه این موضوع یک هنجار اجتماعی و ضرورت دینی محسوب می‌شود. لذا باید تلاش کنیم باور قلبی و دینی دانش آموزان به این مسئله عمیق‌تر شود و درک مشترکی از حجاب را ایجاد کنیم این درک باید قابل‌قبول باشد و به یک الگوی خاص محدود نشود.

کاظمی گفت: جامعه باید با شناختی که نسل جدید نسبت به اهمیت و جایگاه حجاب از منظر دین و مسائل اجتماعی دارند در رفتارهای اجتماعی خود آن را نشان دهند. سیاست ما در آموزش‌وپرورش در دو حوزه متمرکز است؛ در بحث تعمیق بخشیدن به شناخت دانش آموزان، پاسخ به پرسش‌های دانش آموزان، رفع شبهات آنان و تبدیل‌شدن این مسئله به باور قلبی در دانش آموزان جز سیاست‌های ما است.

وی با بیان اینکه موضوع دیگر فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی در حوزه گفتمان حجاب است گفت: نمودهای این موضوعات در حوزه معرفتی، کتب درسی و فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی دیده می‌شود. همچنین برگزاری جشنواره فرهنگی حجاب و عفاف برای اولین بار در شهر تهران و تهیه بسته ۳۰برنامه‌ای در راستای حرکت این مصوبات بوده است.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، معاون پرورشی و فرهنگی گفت: این جلسه برای برنامه‌ریزی مسئله برای دانش آموزان متوسطه اول تا پایان متوسطه دوم است. این موضوع برای فرهنگ‌سازی برای متعهد شدن دانش آموزان سال اول دبیرستان تا پیش‌دانشگاهی مبتنی بر رعایت اخلاق اسلامی و مسئولیت فردی اجتماعی خواهد بود.

کاظمی عنوان کرد: موضوع عفاف و حجاب جز برنامه‌های اصلی در برنامه درسی ملی است و موارد آن آسیب‌شناسی شده است اما این مسئله نیاز به آگاهی و حساس کردن خانواده‌ها دارد. بعد از بررسی‌های انجام‌شده و سال گذشته نمایشگاه‌های مدرسه‌ای را برگزار کردیم تا این مسئله را به ۱۵۰۰ مدرسه ابتدایی و دانش آموزان آنان القا کنیم.

وی در ادامه تأکید کرد: خانواده نقش اصلی را در مسئله حجاب و عفاف بچه‌ها دارد لذا این موضوع باید به باور دانش‌آموز، خانواده و معلمان به‌عنوان نقش الگویی تبدیل شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش بابیان اینکه ما حجاب را به‌عنوان یک هنجار و ارزش دینی در کنار تمام ارزش‌ها می‌دانیم گفت: می‌توان برای این مسئله یک برنامه جامع داشته باشیم و در یک تقسیم‌بندی کار یک چارچوبی را تدوین کنیم.

در ادامه این جلسه هریک از اعضای این کارگروه به ارائه مطالب و پیشنهادها مربوطه پرداختند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *