مشکلات مزمن باعث فرسودگی وزارت آموزش‌وپرورش می‌شود

محسن حاجی‌میرزایی با تأکید بر اینکه نگاه آموزش‌وپرورش به منابع و مصارف باید متحول شود، گفت:مشکلات مزمن باعث فرسودگی آموزش وپرورش می‌شود.

مشکلات مزمن باعث فرسودگی وزارت آموزش‌وپرورش می‌شود

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ محسن حاجی میرزایی در دیدار با کارکنان معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع، با تشکر از زحمات و تلاش معاون، مدیران و کارکنان این معاونت اظهار کرد: بیشترین بار روانی و حجم مسائل و مشکلات بر عهده این مجموعه است، در وزارت آموزش و پرورش با امور به‌شدت متکثر و متنوعی مواجه هستیم و اگر تنظیمات مؤثری داشته باشیم مسیر حرکت ما روشن‌تر می‌شود.

وی افزود: به خودم و مجموعه آموزش‌وپرورش تبریک می‌گویم که با توجه به گفته‌های همکاران در این جلسه، تمایز بسیار خوب و شناخت و درک روشنی از مسئولیت‌ها، وظایف و مشکلات حوزه کاری خود دارید و ایده‌هایی برای انجام دادن دارید که این رویکرد یک امتیاز و نگاه خوبی است.

وزیر آموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: متأسفانه افراد همه مطالبه‌گر هستند بنابراین مسائل از یک مسئول به مسئول دیگر منتقل و حل نمی‌شود.

بیشتر بخوانید

حاجی میرزایی با اشاره به تعبیری از نهج‌البلاغه اظهار‌ کرد: حضرت علی (ع) دو عامل را دلیل سقوط تمدن‌ها می‌دانند که تقدیم اراذل و تأخیر افاضل است و اگر در جامعه‌ای ریتم و جریانی که مشاهده می‌شود جایگزینی افراد ضعیف، ناسالم و نادان به‌جای افراد قوی، توانمند، سالم و دانا باشد، نشانه سقوط آن جامعه است.

تلاش دارم کار را به افراد توانمند و دقیق‌تر بسپارم

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: باید تلاش کنیم کار را به فردی بسپاریم که تعهد، سلامت و مسئولیت بیشتری دارد و نسبت به این موضوع اهتمام دارم تا کار را به افرادی بسپارم که دقیق‌تر، جدی‌تر، توانمندتر و مسئولیت‌پذیرتر هستند.

وزیر آموزش‌وپرورش بابیان اینکه فرعی کردن مسائل اصلی و اصلی کردن مسائل فرعی از دلایل افول ملت‌ها است، گفت: اگر فرض کنیم هدف رفتن به نقطه مطلوب است، در مسیر حرکت در معرض رویدادهای متنوعی قرار می‌گیریم و با جذابیت‌های متنوعی مواجه می‌شویم برخی اوقات افراد در همان اوایل حرکت و درگذرگاه‌ها با دیدن مشکلات توقف می‌کنند چراکه توجه و رسیدگی به مشکلات آن‌ها را از اهداف رسیدن به آن نقطه بازمی‌دارد.

مسائل فرعی و حاشیه‌ای ما را از مأموریت اصلی دور کرده است

حاجی میرزایی تأکید کرد: تجربه‌ام در سیستم اجرایی کشور این است که غالباً مسائل فرعی و حاشیه‌ای ما را از مأموریت اصلی دور کرده است.

وی تصریح کرد: مأموریت آموزش‌وپرورش این است که هزینه‌ها را به سرمایه تبدیل کنیم و باوجود آنکه کارها تفکیک و تمایز پیداکرده است و ما تمایز ساختاری در کارها و نقش‌ها داریم اما اصل کار تحقق مأموریت‌ها است.

وزیر آموزش‌وپرورش بابیان اینکه در سفرهای استانی مدیران فهرستی از مسائل، ایده‌ها و چالش‌ها را مطرح می‌کنند، گفت: در طرح این مسائل مدیران توجه نمی‌کنند که مجموعه برای چه هدفی به وجود آمده است و چه‌کاری می‌خواهد انجام دهد.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه ما مأموریت داریم ارزش واقعی در مجموعه خود به وجود آوریم، اظهار‌کرد: زمانی قادر خواهیم بود این مأموریت را به‌درستی پیش ببریم که بین خودمان و واحد‌های وزارتخانه و همین‌طور بین واحد‌های وزارتخانه با مجموعه دولت، مجلس، جامعه و خانواده‌ها هم‌راستایی ایجاد کنیم.

وی با تأکید بر اینکه باید چشم‌انداز مشترک ایجاد کنیم که مطلوب همه باشد، گفت: تاکنون در خلق این چشم‌انداز و تولید آن موفق نشده‌ایم و نتوانستیم در درون خودمان درک یکسان و روشنی داشته باشیم و حتی با دیگران آن را به اشتراک بگذاریم و به جمع‌بندی و تفاهم روشن برسیم.

وزیر آموزش‌وپرورش بابیان اینکه هر فردی با توجه به فهم خود در کارها با شما شریک می‌شود، افزود: در چنین شرایطی خلق نتایج پایدار و اثربخش سخت می‌شود و آنچه به زندگی ما معنا می‌دهد و بر وجود ما اثر می‌بخشد تلاش برای خلق چنین موقعیتی است بنابراین یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع تلاش برای خلق چنین تصویری است و البته به این معنا نیست که موضوعاتی به‌عنوان برنامه نوشته و ابلاغ شود.

وزیر آموزش‌وپرورش اظهار کرد: در طول سال‌های گذشته برنامه‌های متعددی در آموزش‌وپرورش اجراشده است که وقتی نقاط اشتراک این موضوعات بررسی می‌شود، متوجه می‌شویم که نتوانستیم از این موضوعات حتی چند مورد را از میز آموزش‌وپرورش برداریم و آن‌ها را مجدداً در تمام برنامه‌ها تکرار می‌کنیم.

وی با بیان اینکه نتوانستیم به مسائل اصلی نگاه اصلی داشته باشیم و مشکلات و مسائل فرعی ذهن و فکر و اندیشه ما را تسخیر کرده است، گفت: ایده سامانه جامع و حساب یکپارچه مدارس و ایده‌های مختلف در وزارت آموزش، اجزای پازلی است که قصد ایجاد چشم‌انداز مشترک را دارد.

وزیر آموزش‌وپرورش بابیان اینکه از نگاه حکمرانی خوب دو جزء مهم، ابزار تنظیم‌گری و قاعده‌گذاری به‌کاربرده می‌شود، خاطرنشان کرد: در مجموعه اداری سراسر کشور مهم‌ترین ابزاری که از آن استفاده می‌کنند ابزار مالی و اقتداری است و ایده‌ها و برنامه‌ها را به مدد این ابزار می‌خواهند، پیش ببرند درحالی‌که این دو ابزار قادرند سامان مناسب‌تر بدهند و در جهت اهداف بهتر سازمان را تجهیز کنند.

حاجی‌میرزایی گفت: یکی از شاخص‌های سنجش مدیریتی این است که در درون حوزه‌ها چه میزان قاعده‌گذاری سنجیده و تنظیم‌گری‌های اصولی انجام‌گرفته است.

امور به‌شدت متنوع و متکثر در آموزش‌وپرورش

وی در ادامه اضافه کرد: در آموزش و پرورش با امور به‌شدت متکثر و متنوعی مواجه هستیم و اگر تنظیمات مؤثری داشته باشیم مسیر حرکت ما روشن‌تر می‌شود.

حاجی میرزایی گفت: برخی کارها روال منظم و قاعده‌مندی دارند مانند اینکه مشخص است که تابع چه قوانینی حقوق افراد تعیین شود و اگر قرار باشد به یک‌میلیون فرد حقوق داده شود، کارشناسی براساس همان تنظیم‌هایی که وجود دارد می‌تواند کار را انجام دهد اما کارهایی هستند که دائماً شرایط جدید و متنوعی ایجاد می‌کنند که ذهن را به تصمیم‌گیری دعوت می‌کند و باعث می‌شود که انرژی مجموعه را صرف خود کند.

حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: اگر امور فاقد نظم را انسجام ببخشیم و تنظیم‌گری‌های لازم به امور فاقد تنظیم و قاعده‌گذاری‌های مناسب به امور فاقد قاعده را انجام دهیم مسیر حرکت روشن‌تر می‌شود بنابراین تا جایی که می‌توانید هر امر بی‌قاعده‌ای را قاعده‌مند کنید حتی اگر قاعده درست نباشد چراکه کار بدون تنظیم و قاعده ذهن و روح ما را خسته می‌کند.

مشکلات مزمن باعث فرسودگی آموزش‌وپرورش

حاجی میرزایی بابیان اینکه برخی از مشکلات در دستگاه‌های مدیریتی تبدیل به مشکلات مزمن شده است، گفت: این مشکلات باعث فرسودگی سیستم می‌شود و قدرت نفوذ، برنامه‌ریزی و تعامل ما را برای کار از بین می‌برد.

وزیر آموزش‌وپرورش با تأکید بر اینکه تمام مجموعه به بهره‌وری حساس باشند و توجه کنند، گفت: برداشت اشتباهی از بهره‌وری وجود دارد و فکر می‌کنند که بهره‌وری یعنی صرفه‌جویی و هزینه کمتر‌کردن است هزینه کردن امر نسبی است که خلق می‌شود و هزینه‌ای که درست نباشد معطوف به خلق ارزش نخواهد شد.

نگاه به منابع و مصارف باید متحول شود

وی بابیان اینکه با این نگرش در تمام حوزه‌ها خلق ارزش مهم‌ترین جهت‌گیری بهره‌ورانه است و معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع یکی از مجموعه‌هایی است که باید در این زمینه پیشگام باشد، اظهارکرد: روال کلی منابع و مصارف در کشور به‌گونه‌ای است که درباره آموزش‌وپرورش به مرحله‌ای می‌رسد که نمی‌تواند ادامه بدهد و این مسیر قابل‌استمرار و دوام نیست باید نگاه متفاوتی داشته باشیم و نگاه ما به مجموعه منابع و مصارف باید متحول شود.

حاجی میرزایی بابیان اینکه چگونه می‌توانیم طرح نو داشته باشیم و منابع را به پایداری نسبی برسانیم، گفت: باید افراد بدانند مأموریت دارند که کیفیت متمایزی را ارائه دهند و نگاه متفاوت و جدیدی به پایداری منابع و مصارف داشته باشند.

وزیرآموزش‌وپرورش در پایان متذکر‌شد: مولدسازی دارایی‌ها، نگرش مبتنی بر آی تی و اینکه چگونه می‌توانیم مجموعه آموزش‌وپرورش را وارد مناسباتی کنیم که شرایط را قابل‌اطمینان کند باعث می‌شود تا وقت بیشتری داشته باشیم به مسائل اصلی‌تر و جدی‌تر آموزش‌ و پرورش بپردازیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *