برگزاری المپیک بازی‌های تشکیلاتی از ابتدای پاییز 99

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان از برگزاری المپیک بازی‌های تشکیلاتی از ابتدای پاییز 99 در مقطع متوسطه اول خبر داد و گفت: این المپیک با همکاری وزارت آموزش و پرورش و وزارت ورزش و جوانان برگزار می‌شود.

برگزاری المپیک بازی‌های تشکیلاتی از ابتدای پاییز 99

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، حسین تاریخی دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در نشست خبری این اتحادیه که پیرامون پاسداشت چهلمین سالگرد آن برگزار شد، با اشاره به اینکه امسال مصادف با چهلمین سال تاسیس این انجمن است،‌گفت: سابقه این فعالیت‌ها به دهه 40 شمسی بازمی‌گردد که دانش‌آموزان همراه با سایر اقشار اقداماتی برای به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی انجام دادند.

وی در ادامه گفت: دانش‌آموزان در این سال‌ها همراه و همیار سایر مردم در فعالیت‌های مبارزاتی بودند و در حیطه دانش‌آموزی انجمن‌هایی شکل گرفت که تا پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت داشته و پس از انقلاب در سال 58 با حضور مؤسسین انجمن‌ها در محضر رهبر کبیر انقلاب اسلامی به کسب تکلیف پرداختند و تصمیم گرفته شد این فعالیت به صورت اتحادیه ادامه یافته و در سال 58 سال تاسیس این اتحادیه است.

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان یکی از توفیقات جدی این مجموعه را تلاش برای حرکت در خط انقلابی عنوان کرد و اظهار داشت: اتصال مستقیم به خط ولایت فقیه از همان ابتدا نماینده‌ای از طرف امام خمینی (آقای امامی کاشانی) منصوب شد و بدین ترتیب ما تنها تشکل غیردولتی محسوب می‌شویم که از طرف ولی فقیه نماینده‌ای داریم.

تاریخی ادامه داد: در حال حاضر حجت‌الاسلام علی‌اکبری امام جمعه تهران این نمایندگی را بر عهده دارند.

وی با اشاره به اینکه بر طبق نظر حضرت امام خمینی از همان ابتدا این مجموعه شکل گرفته و توفیقاتی نیز داشته است و به همین دلیل مجموعه‌های مردمی مثل جهاد دانشگاهی، نهضت سواد آموزی طی مسیر کردند.

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان با تاکید بر اینکه مجموعه انجمن اسلامی در خاستگاه مدرسه و با محوریت دانش‌آموزان شکل گرفت، گفت: در مدرسه فعالیتهایی دنبال می‌شود که عمدتا از طریق خود دانش‌آموزان مدیریت شده که در سال‌های یازدهم تحصیلی هستند و دیگر دانش‌آموزان همفکر و هم اندیشه‌شان را همراه می‌کنند.

تاریخی افزود: این تشکل تنها تشکلی است که تا سال 1373 به صورت رسمی در مجموعه آموزش و پرورش فعالیت می‌کرده و پس از آن تشکل‌ها در فضای دانش‌آموزی شروع به شکل‌گیری کرده‌اند.

وی با بیان اینکه در اوایل پیروزی انقلاب همزمان با دوران دفاع مقدس این تشکل از معدود مجموعه‌هایی بوده که دانش‌آموزان را به جبهه اعزام می‌کرد، گفت: از 36 هزار دانش‌آموز شهید در جنگ تحمیلی 16 هزار نفر از شهدای این انجمن محسوب می‌شوند.

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان ادامه داد: با سرگذشت پژوهی که در خصوص این شهدای دانش‌آموز داشتیم یادواره‌ای را تحت عنوان همکلاسی آسمانی طراحی کردیم که موجب می‌شود دانش‌آموزان با فرهنگ شهادت و دفاع مقدس آشنا شوند.

تاریخی خاطرنشان کرد: به عنوان مجموعه‌ای که بازوی همراه و همکار آموزش و پرورش است و در عین حال به صورت مستقل فعالیت می‌کند در برهه‌های مختلف به سیر حرکتی آموزش و پرورش نقدهای جدی داشته‌ایم و تقاضا و توقع ما این است که آموزش و پرورش در مقابل نگاه رقابتی آموزشی به سیاست‌گذاری در حوزه‌های دیگر هم توجه کند.

وی ادامه داد:‌هر چقدر آموزش و پرورش بار مسئولیتش را بر عهده تشکل‌ها بگذارد جایگاه سیاسی و نظارتی‌اش تقویت شده و می‌تواند با ساختار اداری و مالی ما هماهنگ شود.

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان با اشاره به اینکه تشکیلات این انجمن در 318 شهرستان کشور فعال است، گفت: با وجود این وسعت گسترده فعالیت تنها این مجموعه با 350 نفر اداره می‌شود و بعید می‌دانم در ساختار ملی چنین مجموعه‌ای چابک و کوچکی وجود داشته باشد.

تاریخی اظهار داشت: در حال حاضر یکی از افتخارات این تشکل توجه به سند تحول بنیادین است که یکی از محورهای جدی آن تربیت 6 ساعته دانش‌آموزان عنوان شده است. اما سازوکارهای نظام ارزیابی آموزش و پرورش به خصوص غول کنکور باعث شد ما تنها به یک ساحت توجه کرده و آن هم ساحت ارزیابی آموزشی است در حالی که ساحت علم و فناوری مورد غفلت قرار گرفته است.

وی  ادامه داد: طراحی‌های انجام گرفته کنکور باعث شده تنها سطح تحصیلی و علمی افراد مورد بررسی قرار بگیرد و نباید توقع داشته باشیم دانش‌آموزان ما اولویت‌های دیگری داشته باشند. به همین دلیل ساحت‌های اجتماعی، سیاسی، اخلاقی و تربیتی نادیده گرفته شده است.

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان گفت: هر چقدر بخواهیم در حوزه شکل و نمای سند تحول کار انجام دهیم اما چون ارزیابی جدی ما ناظر بر حوزه علمی است ناخودآگاه دانش‌آموزان در 6 ساحت مورد نظر تربیت نمی‌شوند. 

تاریخی فعالیت‌های تشکیلاتی را یکی از راه‌های افزایش مهارت کار گروهی و مسئولیت پذیری دانش‌آموزان عنوان کرد وابراز داشت: در پیمایش‌های جدی ما مشخص شده که دانش‌آموزانی که عضو تشکل‌ها می‌شوند به طور محسوسی در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی مصون بوده‌اند. این آسیب‌ها را می‌توان بحران‌های هویتی، بحران حوزه عفاف و حجاب، فضای مجازی و ابتلا به مواد مخدر عنوان کرد.

وی سابقه 40 ساله فعالیت این تشکل را بیانگر وجود بستری مهیا برای هویت بخشی به دانش‌آموزان خواند و گفت: دانش‌آموزانی که دارای هویت برتر می‌شوند عمدتا سابقه فعالیت تشکیلاتی در زمان دانش‌آموزی دارند.

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان یکی از طراحی‌های ویژه این اتحادیه را ایجاد بازی‌های گروهی تشکیلاتی باعنوان تاما برشمرد و اظهار داشت: آنچه باعث شده به این مسئله نگاه ویژه داشته باشیم، مسئله هویت بخشی کار گروهی است که برخلاف سازوکارهای عمده محور که به افزایش مهارت‌های فردی دانش‌آموزان می‌پردازد به تقویت مهارت‌های گروهی توجه می‌کنیم.

به گفته تاریخی 50 بازی به عنوان پایلوت در این حوزه طراحی شده که بخشی از آن متکی بر بازی‌های بومی بوده و در سطح کشور و در برخی استان‌ها اجرا شده است.

وی از برگزاری المپیک بازی‌های تشکیلاتی از ابتدای پاییز 99 در مقطع متوسطه اول خبر داد وگفت: این المپیک با همکاری وزارت آموزش و پرورش و وزارت ورزش و جوانان برگزار می‌شود.

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان طراحی منظومه فکری و تربیتی نوجوانان را هم از دیگر برنامه‌های در حال اجرای این اتحادیه برشمرد و بیان داشت: تصویر نوجوان تراز انقلاب اسلامی در این منظومه فکری تشریح می‌شود. 

تاریخی ادامه داد: هر چند همیشه از فضای اسلام در مدارس صحبت می‌شود اما اینکه دانش‌آموز تراز انقلاب چه نظام فکری باید داشته باشد مورد غفلت بوده و ما متناسب با این مسئله سیر فکری و تربیتی دانش‌آموز را تنظیم کرده‌ایم تا نوجوان تحت این سیر فکری تربیت شود و پس از فارغ التحصیلی برخوردار از یک نظام فکری مشخص و منسجم باشد و این منظومه از سال 98 شروع به فعالیت کرده است.

وی یکی از دستاوردهای جدی این مجموعه را طی 40 سال گذشته مربوط به نگاه متمایز تربیت و تعالی دختران برشمرد وگفت: با وجود تفاوت‌های جنسیتی دانش‌آموزان دختر و پسر و تفاوت ماهوی این دو جنس نظام تعلیم و تربیت ما با یک منطق تربیتی اداره می‌شود در حالی که الگوی تعالی دختران با این پشتوانه تفاوتی از سوی اتحادیه ما طراحی شده است.

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان خاطرنشان کرد: به عنوان سند پشتیبان برای تربیت برنامه‌های فرهنگی را پیش بینی کرده‌ایم که طراحی برنامه لشکر فرشتگان که ناظر بر تقویت هویت دختران است و همچنین برنامه مدرسه انقلاب بوده است.

تاریخی افزود:‌طی این 40 سال مفتخر بودیم که ماموریت‌های اساسی را از طرف رهبری دریافت کنیم و از آنجایی که مطالبه ایشان از ما این بود که سنگر فکری در مدارس باشیم به سمت تقویت برنامه‌های فرهنگی پیش رفته‌ایم. تشکیل هیأت‌های دانش‌آموزی با توجه به این هدف شکل گرفته. همچنین نمایشگاه فجر با تکیه بر ابتکارات دانش‌آموزی به منظور روایتگری انقلاب اسلامی در حال اجراست.

وی  افزود: کارگاه مدرسه انقلاب از دیگر فعالیت‌های این مجموعه است. جشنواره رسانه‌های دانش‌آموزی هم به دلیل درگیری جدی دانش‌آموزان در فضای مجازی و تاثیرگذار بودن آنها در این حوزه مورد توجه قرار گرفته است. 

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان با اشاره به اینکه 14 هزار دفتر در مدارس کشور داریم گفت: دفاتر اتحادیه در مقاطع متوسطه اول و دوم در تمامی مراکز استانی وجود داشته اما با توجه به فعالیت 40 ساله‌مان نسبت به نقطه مطلوب فاصله داریم و امیدواریم همزمان با گسترش فعالیت‌های کمی به توفیقات کیفی نیز دست یابیم.

تاریخی در خصوص برگزاری همایش نسل آفتاب نیز توضیح داد:‌این همایش در اول بهمن ماه به پاسداشت 40 سال فعالیت انجمن‌های اسلامی در مدارس با قدرشناسی از حضور و فعالیت فارغ‌التحصیلان و بسیاری از مسئولان حال حاضر کشور که در این انجمن‌ها فعال بودند و همچنین بازخوانی فعالیت‌های 40 ساله آن آغاز خواهد شد و به پیوست این همایش به تاریخ شفاهی تشکل پرداخته می‌شود.

وی افزود:‌ در این همایش از وزرایی که سابقه انجمنی داشته‌اند مثل صالحی وزیر ارشاد و حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش تقدیر به عمل می‌آید.

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در پاسخ به این سؤال که آیا این اتحادیه در مدارس غیردولتی هم حضور فعال دارد، گفت: مدارس غیردولتی کلانشهرها به  موضوع ورود تشکل‌ها حساس بوده و موانعی جدی بر سر راه ما گذاشته‌اند البته با توجه به رویکرد آموزش محور در مدارس در متوسطه اول این مشکلات کمرنگ تر بوده اما در متوسطه دوم به دلیل افزایش دامنه فعالیت‌های آموزشی و با توجه به سلیقه مدیران این گونه فعالیت‌ها کمتر است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *