ملیکا سادات توکلی قهرمان چرتکه جهان؛ دختری از جنس هوش/ کودکان شایسته خود را دریابیم

ملیکا سادات توکلی نابغه قزوینی که در مسابقات جهانی چرتکه به قهرمانی رسیده در انتظار حمایت مسئولان برای حفظ جایگاه خود در رقابت‌های بین المللی است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – محمدرضا جباری: ایران اسلامی سرزمینی با استعدادهای فراوان هنری، ورزشی، علمی و دینی، است که در صورت حمایت لازم می‌توانند در عرصه‌های بین المللی نیز درخشیده و پرچم پر افتخار جمهوری اسلامی در شرایطی که بدخواهان در صدد مخدوش کردن نام ایران هستند را به اهتزاز درآورده و پشتوانه قدرتمند نیروی انسانی هوشمند را به رخ بکشد.

روزی نیست که در گوشه و کنار این کشور پهناور و یا نقطه‌ای از جهان که رقابتی علمی و ورزشی و یا هنری برپاست نامی از فرزندان این مرز و بوم نباشد.

درخشش نخبه ایرانی در مسابقات چرتکه

این بار رقابت‌های چرتکه جهانی در تایلند با نام یک دختر ۹ ساله ایرانی پرآوازه شد و پرچم ایران را در بلندای خود در اهتزاز دید تا بار دیگر به مسئولان و مردم یادآوری کند با همه دشواری‌ها و تنگناها فرزندان مستعد ایران اسلامی با کوچک‌ترین روزنه و فرصتی می‌توانند خود را در معرض قضاوت جهانیان قرار داده و توانمندی خود را اثبات کنند.

مدال قهرمانی بر گردن کودک ۹ ساله ایرانی

ملیکا سادات توکلی دانش آموز ۹ ساله از مسابقات جهانی چرتکه با دست پر از کشور تایلند بازگشته است.

ملیکا این دختر خردسال توانسته در میان ۶۱۰ کودک همسن و سال خود از سراسر جهان در رشته چرتکه قهرمان جهان شود و کاپ این مسابقات را برای خود به همراه آورده و پرچم ایران را در خارج از مرزها به اهتزاز درآورد تا نشان دهد ایران اسلامی مملو از خردسالان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان نخبه ای است که در صورت حمایت می‌توانند آوازه ایران را در عرصه علم و دانش در اقصی نقاط جهان منتشر کنند.

«ملیکا» را به دفتر خبرگزاری مهر دعوت کردیم تا به همراه مربی خود «فروغ حیدری توانی» از این مسابقات جهانی بگویند، هر چند سایر رسانه‌ها نیز به این رویداد پرداخته اند اما اهمیت کار این کودک و همسالان مشابه آن به گونه‌ای است که هرقدر در معرفی این نخبگان بکوشیم بدون شک آثار آن در کودکان دیگری نمود خواهد یافت و مدال‌های رنگارنگ دیگری را نصیب نخبگان کشور خواهند کرد.

این کودک خردسال خوشرو به همراه مربی خود فروغ حیدری توانی در دفتر خبرگزاری مهر حاضر شد تا به سوالات ما پاسخ دهد.

از ملیکا خواستیم ضمن معرفی خود بگوید کلاس چندم است و در کدام دبستان درس می‌خواند و چند سال است چرتکه کار می‌کند که وی پاسخ داد: من ملیکا سادات توکلی ۹ ساله و کلاس چهارم هستم و در مدرسه دانای زیبا شهر درس می‌خوانم، سه سال است که چرتکه کار می‌کنم و چون حساب کردن جذابیت داشت و خوشم می‌آمد به آن علاقمند شدم و خانم حیدری (مربی چرتکه) هم خیلی خوب با من کار کرد که علاقه من بیشتر شد.

ملیکا در مورد سطح مسابقات جهانی چرتکه هم اظهار داشت: من در نوزدهمین دوره مسابقات جهانی محاسبات ذهنی ریاضی  ۲۰۱۹ کشور تایلند شرکت کردم که ۶۱۰ نفر از سراسر جهان در آن شرکت داشتند که ۲۰۰ نفر در سطح B در گروه سنی ۹ و ۱۰ سال با هم رقابت کردند.

از وی پرسیدم از ایران چند نفر در این مسابقات شرکت کرده بودند و شما برای این رقابت‌ها چگونه انتخاب شدید که پاسخ داد: من در مسابقات استانی که اردیبهشت ماه امسال برگزار شد اول شدم و برای مسابقات کشوری انتخاب شدم و در این مرحله هم بین ۳۸۸ نفر توانستم رتبه اول را به دست آورم.

قهرمان مسابقات چرتکه جهانی تصریح کرد: از این بچه‌ها ۵۵ نفر در مرحله نهایی برگزیده شدند که من به عنوان تنها فرد منتخب استانی به مسابقات رفتم. اول فکر می‌کردم باید به کانادا بروم اما بعداً متوجه شدم مسابقات در تایلند است که اول ناراحت شدم چون فکر می‌کردم سطح مسابقات کانادا بهتر است ولی بعداً با انگیزه بیشتری در آن حاضر شدم.

وی در خصوص سطح کیفی مسابقات افزود: مسابقات ایران محاسبات برای رقم‌های ۱۲ عددی بود، در ایران سوالات سخت‌تر از تایلند بود به همین دلیل من راحت تر بودم و از کشورمان ۵۵ نفر حضور داشتند که تیم ایران اول شد و من هم به قهرمانی رسیدم.

ملیکا توکلی در خصوص سابقه کار در زمینه چرتکه هم گفت: من از ۷ سالگی چرتکه را شروع کردم و هفته‌ای یک جلسه ۱.۵ ساعته سر کلاس می‌روم که هر ترم دو ماهه به مدت ۸ ساعت است و هشت جلسه در هر ترم داریم و خیلی تمرین می‌کنم و این چرتکه باعث شده درس من هم بهتر شود و با روحیه بهتری در کلاس درس حاضر شوم.

وی با تشکر از کسانی که در موفقیتش سهیم بودند یادآور شد: از پدر و مادر و خانواده ام، از خانم حیدری مربی خوبم و آقای رنجبر مدیر مؤسسه کودکان هوشمند تشکر می‌کنم و در این میان خواهر بزرگم خیلی کمک کرد تا من به قهرمانی برسم.

پدرم توان پرداخت هزینه اعزام سال آینده را ندارد / مسئولان کمک کنند

ملیکا برای رفتن به مسابقات سال آینده که در سطح C در کشور کانادا خواهد بود انگیزه زیادی دارد اما نگران تأمین هز ینه های اعزام است و در این باره افزود: تلاش می‌کنم تا سهمیه مسابقات سال آینده را نیز بگیرم و به کانادا اعزام شوم اما به من گفته اند هزینه‌های سفر خیلی زیاد است و می‌ترسم پدرم نتواند هزینه‌هایش را تأمین کند و امیدوارم به پدرم کمک شود.

ملیکا توکلی تصریح کرد: در صورت کسب سهمیه، برای سال آینده باید در سطح C این رقابت‌ها حضور پیدا کنم و اگر مورد حمایت قرار نگیرم، به علت شرایط اقتصادی خانواده دیگر نمی‌توانم به این مسابقات اعزام شوم اما اگر بروم خیلی امیدوارم که در این مسابقات هم قهرمان شوم.

حیدری (مربی چرتکه): مسئولان هزینه‌های اعزام نخبگان به مسابقات جهانی را تأمین کنند

فروغ حیدری توانی، مربی چرتکه ملیکا هم به چند سوال پاسخ داد و در خصوص اهمیت مسابقات چرتکه اظهار داشت: آموزش‌های ما در چرتکه برای کودکان ۵ تا ۱۲ سال پیش بینی شده البته تأثیرگذاری و موفقیت در سنین پایین‌تر بیشتر است و ما روی پیش دبستانی‌ها هم با ضریب دو در دو کار می‌کنیم.

وی افزود: در شهر محمدیه ۲۰۰ دانش آموز فراگیر داریم که دو نفر شرایط شرکت در این مسابقات جهانی را داشتند که ملیکا توکلی به عنوان نماینده استان شرکت کرد و برگزیده شد.

حیدری یادآور شد: هدف از آموزش چرتکه فقط محاسبات ذهنی نیست بلکه توان بهره گیری از دو نیم کره مغز است که به توسعه و بهبود ذهن هم کمک می‌کند و اگر کودکان بتوانند از هر دو نیمکره مغز خود استفاده کنند توانمندی و تغییراتی که در آنها ایجاد می‌شود باورکردنی نیست و حتی خود بچه‌ها تصور نمی‌کنند چه ظرفیت و استعدادهای نهفته ای دارند.

این مربی چرتکه افزود: آنچه در شرایط عادی در کودکان تیزهوش می‌بینیم فقط استفاده از نیمی از توان ذهنی و مغزی است و اگر این توانایی در استفاده از همه مغز مهیا شود به قدرتی خواهند رسید که کارهای خارق العاده ای را می‌توانند انجام دهند.

وی بیان کرد: البته چون ذهن افراد بزرگسال تقریباً کامل شکل گرفته این تغییر در افراد بزرگسال رخ نمی‌دهد و باید روی کودکان سرمایه گذاری شود تا این ذهن فعال‌تر شود و گروه‌های سنی ۵ تا ۱۲ سال از توانمندی تصویرسازی خیلی خوبی در این زمینه برخوردارند و می‌توانند محاسبات ذهنی ریاضی را بخوبی انجام دهند و این سنین بهترین زمان برای یادگیری است.

حیدری تصریح کرد: مؤسسه کودکان هوشمند این محاسبات را وارد کشور کرده است و خانواده‌ها می‌توانند از این فرصت برای کشف استعدادهای نهفته کودکان خود استفاده کنند البته کلاس‌های ما حالت آزاد دارد و خانواده‌ها می‌توانند موسساتی را انتخاب کنند که اعتبار رسمی دارد و نتیجه بخش است.

پرداخت ۲۰ میلیون تومان هزینه سفر توسط خانواده ملیکا

این مربی چرتکه یادآور شد: اعزام به این مسابقات بیش از ۲۰ میلیون تومان هزینه داشته که تاکنون کسی کمک مالی نکرده و همه آن را خانواده ملیکا پرداخت کرده که بسیار سنگین است و انتظار داریم مسئولان کمک کنند تا بخشی از آن جبران شود.

وی اظهار داشت: اعزام به مسابقات جهانی آینده که در کشور کاناداست حدود ۱۰۰ میلیون تومان هزینه دارد که اگر مسئولان کمک نکنند قادر به اعزام این نخبه نخواهیم بود لذا باید از امروز به فکر تأمین هزینه‌ها باشیم.

حیدری توانی گفت: در استان‌های دیگر از سوی مسئولان آموزش و پرورش و استانداری این هزینه‌های اعزام را پرداخت می‌شود تا انگیزه‌ای برای کار بیشتر نخبگان باشد و امیدواریم در استان قزوین هم این کار صورت گیرد.

مربی چرتکه از مدیرکل آموزش و پرورش استان، استاندار و بخش خصوصی دلسوز و حامی علم و دانش درخواست کرد از کودکان نخبه حمایت کنند تا پرچم جمهوری اسلامی را در اقصی نقاط جهان به اهتزاز در آورند.

نخبگان خود را دریابیم

در شرایط کنونی ایران اسلامی قادر است با اتکا به داشته‌های خود اعم از نیروی انسانی، آینده سازان کشور و نعمت‌های خدادادی با کار و تلاش بیشتر و بهره گیری از ظرفیت‌های موجود در قله‌های توسعه و پیشرفت قرار گرفته و مرزهای علم و دانش را با سرعت بیشتری درنوردیده و آینده‌ای درخشان را برای نسل‌های آینده رقم بزند.

یادمان نرود آینده متعلق به همین کودکانی است که ما باید بستر رشد و تعالی آنها را امروز مهیا کنیم و نصب چند بنر و پلاکارد تبلیغاتی و خوش آمد و یا دادن لوح یادبود کافی نیست و نمی‌تواند در دیگران ایجاد انگیزه کند، خودمان را جای نخبگان بگذاریم که اگر ما یا فرزندانمان مدالی کسب کرده بودند انتظار چه نوع حمایتهایی داشتیم و همانگونه رفتار کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *