معیارهای اعتقادی و اخلاقی برای گزینش معلمان چگونه سنجیده می‌شود؟

مدیرکل دبیرخانه هیئت مرکزی گزینش وزارت آموزش‌وپرورش گفت: دو معیار ضوابط انتخاب عمومی و اصلح را برای گزینش معلمان و ورود آنها به مدارس کشور داریم.

معیارهای اعتقادی و اخلاقی برای گزینش معلمان چگونه سنجیده می‌شود؟

به گزارش خبرگزاری تسنیم، احمد طاهر سلطانی ضمن تسلیت شهادت سردار سرافراز اسلام سپهبد قاسم سلیمانی و گرامیداشت سالروز فرمان تاریخی امام خمینی (ره) مبنی بر تشکیل گزینش اظهار‌ کرد: گزینش معلمان در دو بعد بررسی می‌شود؛ بعد اول ضوابط عمومی است که هر فرد واجد آن شرایط را داشته باشد مانند نماز، روزه، پایبندی به مسائل اخلاقی و …اگر متقاضی ضوابط عمومی را دارا باشد، تائید صلاحیت به وی اعلام خواهد شد.

 وی افزود: اگر تعداد متقاضیان بیشتر از نیاز باشد، بعد دوم یعنی ضوابط انتخاب اصلح اعمال می‌شود. در مرحله انتخاب اصلح نیز میزان تقید، پوشش، فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی، عضویت در مؤسسات خیریه، عضویت در بسیج و…بررسی می‌شود البته وفاداری وی به‌نظام باید احراز شود و اینکه قانون اساسی و ولایت‌فقیه را قبول دارد یا خیر؟ در انتخابات شرکت می‌کند یا خیر؟

مراحل تجدید‌نظر برای افرادی که در گزینش رد می‌شوند

مدیرکل دبیرخانه هیئت مرکزی گزینش در پاسخ به این پرسش که اگر فردی در مرحله بدوی گزینش تائید نشود، مراحل تجدیدنظر وجود دارد یا خیر، گفت: اگر فردی پس از بررسی‌های گزینش تائید صلاحیت نشد، می‌تواند به همان مرجع در هسته گزینش استان مراجعه کند و درخواست اعتراض بدهد که تجدیدنظر اول است و البته در بررسی مجدد پرونده، گزینشگران تغییر می‌کنند.

وی افزود: متقاضی اگر احراز صلاحیت نشود دوباره می‌تواند اعتراض کند که در این نوبت پرونده در هیئت مرکزی گزینش رسیدگی می‌شود و افرادی که در این مرحله صلاحیت را می‌سنجند نماینده سازمان امور اداری و استخدامی، نماینده هیئت عالی گزینش و نماینده وزیر آموزش‌وپرورش هستند.

طاهر سلطانی خاطرنشان‌کرد: پس‌از این مرحله اگر مجدداً فرد تائید صلاحیت نشد می‌تواند به دیوان عدالت اداری شکایت کند که در آنجا حق را یا به متقاضی یا به هیئت مرکزی گزینش می‌دهند و اگر ادله کافی برای عدم تائید صلاحیت وجود نداشته باشد دیوان پرونده را برای رسیدگی مجدد به هیئت مرکزی گزینش ارجاع می‌دهد.

بیشتر بخوانید

وی در ادامه اضافه‌کرد: باوجود همه این مراحل، قانون به هیئت عالی گزینش حق داده است که اگر تمام مراحل طی شد ولی داوطلب قانع نشد، فرد می‌تواند به هیئت عالی گزینش اعتراض کند و اگر هیئت به دستگاه دستور رسیدگی مجدد بدهد، دستگاه مربوطه مجدداً پرونده فرد را بررسی می‌کند.

آیا سلامت روان معلمان هنگام گزینش سنجش می‌شود؟

طاهر سلطانی با اشاره به بررسی سلامت روان متقاضیان گفت: بررسی سلامت روانی جز وظایف گزینش نیست، پس‌ از آنکه متقاضی ازنظر علمی قبول شد سلامت جسمی و روانی وی از سوی مراجع ذی‌ربط در دستگاه بررسی می‌شود و برای متقاضیان استخدام، بر اساس ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان اداره کل امور اداری این بررسی را انجام می‌دهد.

مدیرکل دبیرخانه هیئت مرکزی گزینش بابیان اینکه در فرمان امام (ره) شرایطی برای گزینشگران ذکر شده است، گفت: سعه‌صدر، عدم تنگ‌نظری، صاحب اخلاق کریم، فاضل، متوجه به مسائل روز بودن ازجمله معیارهای گزینشگران است که نظارت بر این شرایط با هیئت عالی گزینش است و اگر فرد واجدالشرایط باشد اجازه عضویت و فعالیت در گزینش را دارد.

انتخاب گزینشگران و نظارت بر آنها چگونه است؟

وی با اشاره به نحوه نظارت بر عملکرد گزینشگران اظهار‌کرد: پس از ورد به‌گزینش، مرتباً نظارت بر فعالیت گزینشگر انجام می‌گیرد. طبق قانون در هیئت مرکزی گزینش آموزش‌وپرورش واحد بازرسی و ارزیابی داریم که به‌طور مرتب نحوه بررسی پرونده‌ها و رفتار گزینشگران ارزیابی می‌شود.

طاهر سلطانی با اشاره به‌مراتب تائید صلاحیت افراد برای فعالیت در گزینش، گفت: پرونده افرادی برای تائید به هیئت عالی ارسال می‌شود که می‌خواهند عضو یا مدیر هسته شوند، در سطح کارشناسی تائید بر عهده هسته گزینش استان‌ها است و در هیات مرکزی پرونده مدیرکل و معاونان در هیئت مرکزی تأئید و سپس برای تأئید نهایی به هیئت عالی فرستاده می‌شوند.

معیارهای اعتقادی و اخلاقی چگونه قابل سنجش است؟

مدیرکل دبیرخانه هیئت مرکزی گزینش در پاسخ به این سؤال که معیارهای سیاسی، اعتقادی و اخلاقی افراد چگونه سنجیده می‌شود، گفت: تمام معیارهای اخلاقی، اعتقادی و سیاسی در مواد قانون آمده است که متقاضی چه معیارهایی داشته باشد. در قانون ضوابط عمومی و ضوابط انتخاب اصلح داریم که ضوابط عمومی شامل اعتقاد به دین مبین اسلام و یا یکی از ادیان رسمی مصرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، التزام عملی به احکام اسلام، اعتقاد و التزام به ولایت‌فقیه، نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی، عدم اشتهار به فساد اخلاقی و تجاهر فسق، عدم سابقه وابستگی تشکیلاتی، هواداری از احزاب و سازمان‌ها و گروه‌هایی که غیرقانونی بودن آن‌ها از طرف مقامات صالحه اعلام‌شده و یا می‌شود، مگر اینکه توبه ایشان محرز شود، عدم سابقه محکومیت کیفری مؤثر عدم اعتیاد به مواد مخدر است.

معیارهای انتخاب اصلح در گزینش معلمان چه مواردی است؟

طاهر سلطانی در ادامه با اشاره به ضوابط اصلح اظهار‌کرد: در مرحله انتخاب اصلح معیارها عبارتند از موضع‌گیری نسبت به ولایت‌فقیه، میزان تقید به رعایت پوشش اسلامی، شرکت در راهپیمایی، شرکت در نماز جمعه، فعالیت در بسیج، شرکت در نماز جماعت، شرکت داوطلب در نهادهای انقلاب و انجام فعالیت‌های مذهبی، میزان تقید به انتخاب دوستان مناسب، شرکت در انتخابات و شرایط خاص دستگاه‌ها.

مدیرکل دبیرخانه هیئت مرکزی گزینش اضافه‌کرد: قانون گزینش برای معلمان و کارکنان آموزش‌وپرورش تصویب‌شده و به دستگاه‌های دیگر تسری داده‌شده است. در برخی از دستگاه‌ها شرایط خاصی برای احراز شغل وجود دارد و در آموزش‌وپرورش هم‌رده‌های شغلی مانند تدریس الهیات و مشاوره تربیتی ضوابط خاصی را دارا هستند. این افراد باید حدنصاب لازم ضوابط انتخاب اصلح را کسب کنند.

وی با اشاره به مراحل گزینش، گفت: پس از معرفی فرد به‌گزینش، وی فرمی را تکمیل می‌کند و در آن چند منبع تحقیق از متقاضی اخذ می‌شود، البته ما منابع کد دار هم داریم.

طاهر سلطانی بابیان اینکه در مرحله بعد از محل کار، سکونت و تحصیل داوطلب تحقیق به عمل می‌آید، گفت: پس از تحقیق محلی و انجام استعلام‌های لازم پرونده به هسته گزینش ارسال می‌شود و از داوطلب برای مصاحبه دعوت می‌شود. پس از مصاحبه برای نظر دهی به گروه می‌رود که در آنجا 3 نفر عضو هسته نظر می‌دهند و اگر داوطلب تائید صلاحیت شد که کار داوطلب در گزینش به اتمام رسیده است و در غیر این صورت درخواست تجدیدنظر از داوطلب گرفته می‌شود و مراحلی که برای تجدیدنظر گفته شد، طی خواهد شد.

مدیرکل دبیرخانه هیئت مرکزی گزینش تأکید کرد: در قانون به‌صراحت «غمض عین» در اختیار اعضای هیئت مرکزی است که می‌توانند در صورت صلاحدید ارفاقی برای فرد در نظر بگیرند و اگر برای ارفاق راهی وجود نداشته باشد به داوطلب اعلام می‌شود که تا 3 ماه مهلت شکایت به دیوان عدالت اداری دارد.

طاهر سلطانی در پایان گفت: تنها دو نهاد هستند که می‌توانند رأی هیئت مرکزی را نقض کنند که این دو مرجع هیئت عالی و دیوان عدالت اداری هستند و داوطلب در این فرصت زمانی می‌تواند هم‌زمان به دیوان عدالت اداری و هیات عالی گزینش شکایت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *